کشته شدن ۱۸ نفر که بیشتر آنها در المطریه بودند و صدها نفر جنازه الصباغ فعال سیاسی را تشییع کردند

تظاهرات مصر ها در چهارمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه که منجر به سقوط رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر شد (آ.ب.ا)

تظاهرات مصر ها در چهارمین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه که منجر به سقوط رژیم حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر شد (آ.ب.ا)

روز گذشته در چهارمین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر انجامید، ۱۸ نفر از جمله یک سرباز، در درگیریهای خشونت آمیز با نیروهای امنیتی در مصر کشته شدند. منابع امنیتی گفتند که بیشتر آنها در درگیریهایی که در منطقه المطریه در حومه شرق قاهره صورت گرفت، کشته شدند.

دولت مصر، جشن سالگرد انقلاب را به علت سوگواری برای ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به تعویق انداخته بود، ولی جماعت اخوان المسلمین، که در این کشور ضمن «سازمانهای تروریستی» دسته بندی شده است، طرفداران خود را به تظاهرات فرا خواند. روز گذشته این جماعت اعلام کرد که ۱۴ نفر از طرفداران آن کشته شدند که بیشتر آنها در درگیریهای «المطریه» کشته شدند، در حالی که منابع امنیتی گفتند که یک سرباز نیز در همین منطقه کشته شده است.

دکتر هشام عطا، رئیس بخش پزشکی درمانی و عضو کمیته بحران وزارت بهداشت، در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» گفت که ۱۶ تظاهر کننده کشته شدند و ۳۸ نفر دیگر، در حوادث روز گذشته در پایتخت و دیگر استانها زخمی شدند.

با وجود فراخوان اخوان از طرفداران خود برای بیرون آمدن به میادین، دیده شد که مشارکت آنها در تظاهرات ضعیف بود، و در مقابل تجمعات کوچکی در اماکن متفرقه برگزار شد که با مقابله نیروهای امنیتی بوسیله گاز اشک آور مواجه شد. منابع پلیس گفتند که فعالیت های روز گذشته اخوان، باعث تخریب مؤسسات عمومی و خصوصی شد. در همین حال ، جمعی از شهروندان در بزرگداشت سالگرد انقلاب، در برخی میادین بزرگ تجمع کرده و تصاویر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور را به دست گرفتند.

در همین راستا، روز گذشته صدها نفر ، جنازه شیماء الصباغ، فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد مردمی سوسیالیست، را تشییع کردند. الصباغ به هنگام متفرق کردن مسیر راهپیمایی این حزب، در شب سالگرد انقلاب، توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی میدان التحریر کشته شد.

معتز الشناوی، دبیر کل حزب به «الشرق الأوسط» گفت که رهبران احزاب، قصد دارند در ساعت های آینده برای اتخاذ موضعی مشترک در قبال حوادثی که در چهارمین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه اتفاق افتاد، جلسه برگزار کنند.