ریاض – الشرق الاوسط آنلاین

مرکز فرماندهی ائتلاف حامی مشروعیت در بیانیه ای گفت اقدام ایران در ارسال موشک به حوثی ها برای حمله به عربستان سعودی نوعی عملیات جنگی است.

این بیانیه افزود «رژیم حاکم در ایران برای شبه نظامیان حوثی هوادار موشک ارسال می کند که این اقدام به منزله نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است. در چندین قطعنامه شورای امنیت تاکید شده که کشورها باید از تسلیح این شبه نظامیان خودداری کنند. این مساله به خصوص در قطعنامه ۲۲۱۶ مورد تاکید قرار گرفته است. اقدام ایران تجاوز آشکار به کشورهای همسایه و ایجاد ناامنی و بی ثباتی در آنها و به خطر انداختن صلح منطقه ای و جهانی به شمار می رود. شبه نظامیان حوثی بنا به دستور مستقیم ایران دست به این حمله زدند و لذا فرماندهی ائتلاف این اقدام را اقدام نظامی و تجاوزگری مستقیم از سوی حکومت ایران علیه عربستان سعودی می خواند که می توان آن را نوعی عملیات جنگی برشمرد.»

فرماندهی ائتلاف همچنین از یستن کلیه مرزهای هوایی و دریایی و زمینی یمن به طور موقت خبر داد که البته تیم های امداد رسانی از این اقدام مستثنی هستند.

این بیانیه درباره موشک های بالستیک شلیک شده از یمن توسط شبه نظامیان حوثی وابسته به حکومت ایران به سمت عربستان سعودی گفت «چندین موشک بالستیک تا کنون توسط شبه نظامیان حوثی وابسته به حکومت ایران از خاک یمن به سمت پادشاهی عربستان سعودی شلیک شده است. آخرین مورد این تجاوز گری نظامی در روز شنبه ۴ نوامبر صورت گرفت. گروه های شبه نظامی حوثی وابسته به ایران یک موشک بالستیک با برد ۹۰۰ کیلومتر به سمت شهر ریاض شلیک کردند. موشک دیگری هم در تاریخ ۲۲ جولای به سمت عربستان سعودی شلیک شد. نتایج بررسی این موشک ها توسط کارشناسان نظامی ویژه نشان می دهد که این موشک ها ساخت ایران بوده و از این کشور به گروه های شبه نظامی حوثی در یمن منتقل شده است. هدف از این اقدام حمله به عربستان سعودی و منافع حیاتی این کشور است.

فرماندهی نیروهای ائتلاف دست داشتن حکومت ایران در ارسال این موشک ها به حوثی ها را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت می داند. در این قطعنامه ها به ویژه قطعنامه ۲۲۱۶ حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی ممنوع اعلام شده است. این اقدام
ایران منجر به ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه و جهان می شود. حمله شبه نظامیان حوثی با دستور مستقیم ایران انجام شده و بنا براین این یک تجاوزگری نظامی واضح و مستقیم از سوی حکومت ایران به شمار می رود و حتی شاید به عنوان یک اقدام جنگی علیه عربستان سعودی در نظر گرفته شود. فرماندهی ائتلاف بر حق پادشاهی عربستان سعودی در دفاع از کشور و مردم خود با توجه به اصل ۵۱ منشور سازمان ملل تاکید می کند. کما اینکه حق پاسخ به اقدامات ایران در مکان و زمان مناسب برای عربستان سعودی با توجه به اصل یاد شده محفوظ است.

فرماندهی ائتلاف در راستای رفع نواقص موجود در روند بازرسی کنونی که منجر به تداوم انتقال موشک و مهمات نظامی از ایران به گروه های شبه نظامی حوثی در یمن شده اعلام می کند که کلیه مرزهای هوایی و آبی و زمینی یمن بسته است. این کاستی ها سبب شده تا حوثی ها به اقدامات شنیع و اقدامات ناقض قوانین انسانی بین المللی و حمله به پادشاهی عربستان سعودی و مردم یمن و مردم کشورهای همسایه ادامه دهند.

فرماندهی ائتلاف از همه نهادهای ذیربط خواسته تا اقدامات بازرسی و تردد در گذرگاه های مرزی یمن را رعایت کنند. این اقدامات توسط فرماندهی ائتلاف اعلام خواهد شد.

فرماندهی ائتلاف از همه مردم یمن و تیم های امدادرسانی و نهادهای حقوق بشری می خواهد تا از تردد در مناطق عملیات جنگی و مراکز شبه نظامیان حوثی و گذرگاه های انتقال سلاح یا مکان های پرتاب موشک به سمت عربستان سعودی خودداری کند.

فرماندهی ائتلاف همچنین از نمایندگی های دیپلماتیک خواسته تا از تردد در مناطقی که در کنترل حکومت مشروع نیستند خودداری کنند.

فرماندهی ائتلاف از جامعه جهانی و شورای امنیت و کمیته تحریم ها خواسته تا در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ اقدام کنند و اقدامات قانونی ضروری برای بازخواست ایران درباره نقض قطعنامه های شورای امنیت و به ویژه قطعنامه ۲۲۱۶ و اصول و قراردادهای بین المللی درباره ممنوعیت تجاوز به کشورهای دیگر در پیش بگیرند.

این بیانیه افزود ایران به طور مستقیم در انتقال اسلحه به گروه شبه نظامی حوثی و به خطر انداختن امنیت و صلح بین المللی و حمله و تجاوز به پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای همسایه دست دارد. ایران همچنین کلیه قطعنامه های بین المللی که در راستای پایان دادن به کودتا در یمن و بازگرداندن حکومت مشروع در نظر گرفته شده را نادیده گرفته است