حوثی‌ها در میان خشم ملت یمن، سالگرد کودتای خود را جشن گرفتند
شبه نظامیان حوثی سالگرد چهارم اشغال صنعا و شورش خود بر حکومت قانونی یمن را جشن گرفتند.
به گزارش الشرق الأوسط، آنها این کودتا خود را «کودتای ۲۱ سپتامبر» می‌نامند در حالی‌که یمنی‌ها اسم «مصیبت بزرگ» را بر آن اطلاق می‌کنند.
حوثی‌ها این روز را همانند دیگر روزهای ملی یمن برای اتباع خود تعطیل اعلام کرده‌اند.
به گفته منابع محلی، شبه نظامیان حوثی، مردم و کارمندان را مجبور به شرکت در جشن‌های خود کردند. این در حالی است که وضعیت معیشتی مردم به هم ریخته است و سوخت و گاز خانگی در اختیار ندارند.
رهبران حوثی‌ها در خطابه‎های خود که به مناسبت سالگرد کودتا در جشن‌هایشان قرائت کردند، سعی کردند که اشغال صنعا را اتفاقی مثبت در تاریخ یمن جلوه دهند و آن را به خاطر رفاه و کرامتی که به زعم خود به ملت ارزانی می‌کنند تحولی بزرگ عنوان کنند. اما این خطابه‌ها از سوی ملت یمن مورد تمسخر واقع شد.
عده ای از فعالان یمنی در شبکه اجتماعی این جشن‌ها را به سخره گرفته و روز ۲۱ سپتامبر را روز «مصیبت بزرگ معاصر» نامیدند.
 آنها شعارها و عکس‌هایی برای استقبال از سالگرد کودتای ۲۶ سپتامبر منتشر کردند که در سال ۱۹۶۲ ضد پادشاهی متوکلی در یمن صورت گرفت.
آنها همچنین عکس‌هایی از کودکان یمنی که در مناطق تحت سلطه حوثی‌ها زندگی می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در حال خوردن برگ درختان هستند و گفتند این توصیف واقعی کودتای حوثی‌ها است: «کودتای بازگشت به دوره خوردن برگ‌های درختان».
در حالی‌که حوثی‌ها خیابان‌های صنعا را در سالگرد کودتای خود، غرق شعارهای فرقه‌ای کردند، مردم بی آنکه از واکنش آنها بترسند، از این فرصت استفاده کرده و خشم خود را نسبت به آنها در خیابان‌ها، اماکن عمومی و وسائل ارتباطی ابراز کردند.
علیرغم اینکه حوثی‌ها سعی کردند نیروهای سیاسی را به جشن گرفتن روز کودتای خود علیه حکومت قانونی یمن سوق دهند ولی بیشتر رهبران حزب «کنگره مردمی» یمن به آنها بی اعتنایی کردند و اعلام کردند که آنها درصدد برنامه ریزی برای جشن‌های متنوعی برای سالگرد کودتای ۲۶ سپتامبر هستند.
شایان ذکر است که حوثی ها چهار سال پیش بر حکومت قانونی یمن شوریدند که این اتفاق باعث زیر و رو شدن هویت یمنی در همه عرصه‌ها شد که از جمله آنها از بین رفتن هویت جمهوری‌خواه، ضربه زدن به اقتصاد، غارت منابع و  بی اعتنایی به ملت بود.
درست همان‌گونه که فعالان یمن کودتای ۲۱ سپتامبر را «مصیبت حوثی» توصیف می‌کنند این کودتا باعث و بانی تمام بلاهایی است که بر سر یمن آمد بلاهایی همچون قتل، مهاجرت و تخریب خانه‌ها و… که باعث ایجاد شکافی عمیق در بافت مردمی یمن شد و آثار آن را در طولانی مدت نیز از بین نمی‌رود.