پروژه‌‌های کلان حمل و نقل سعودی بزرگترین پروژه‌‌های منطقه عنوان شده اند
ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین، امروز سه شنبه، پروژه «قطار سریع حرمین» را به طور رسمی افتتاح می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، این پروژه از بزرگترین پروژه‌های حمل و نقل در کشور سعودی و بزرگترین پروژه در خاورمیانه به شمار می‌رود.
در این مراسم شاهزادگان، وزراء، مقامات ارشد سعودی، چهره‌های برجسته اسلامی و دیپلماتیک، مسئولین برنامه‌ریزی، سرمایه گذاران بزرگ و نمایندگان شرکت‌های اجرایی حضور خواهند داشت.
 نبیل العامودی وزیر حمل و نقل سعودی در این باره گفت: این پروژه در راستای توجهات خادم حرمین شریفین به پروژه‌های حمل و نقل در کشور صورت می‌پذیرد و دلیل مبرهنی بر تلاش‌های پادشاهی عربی سعودی و نقش فعال اسلامی این کشور در خدمت رسانی به حرمین شریفین و حجاج بیت الله الحرام به شمار می‌رود.
وی افزود: این اقدامات نشان دهنده تلاش‌های مسئولان پادشاهی عربی سعودی برای خدمت به حجاج است، چرا که شهروندان سعودی خدمت به حجاج را اولویتی مهم و مایه افتخار خود می‌دانند و از هیچ تلاشی برای کمک به آنان دریغ نمی‌کنند.
مهندس محمد فدا مدیرکل پروژه قطار حرمین نیز با اشاره به نمادین بودن نام این پروژه و قداست آن نزد مسلمانان افزود: هر ایستگاه موقعیت استراتژیک خاص خود را دارد، به طوری که در طراحی ایستگاه‌ها از آثار مکه مکرمه و مدینه منوره و معماری منحصر به فرد اسلامی الهام گرفته شده است.
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه ۸ سفر رفت و برگشت بین مکه مکرمه و مدینه منوره انجام خواهد شد. این طرح از ۴ اکتبر سال جاری و با قیمت‌های تخفیفی به مدت دو ماه آغاز خواهد شد.
در هر قطار ۴۱۷ نفر جا به جا می‌شوند.
روزهای فعالیت قطار پنج شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه خواهد بود.
تعداد سفرها از آغاز سال ۲۰۱۹ به ۱۲ سفر در روز افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که با توجه به نیاز و در موسم حج و در راستای تأمین نیازهای مسافران و حجاج تعداد سفرهای روزانه بیشتر هم خواهد شد.
دکتر رمیح الرمیح رئیس اداره حمل و نقل عمومی و رئیس راه آهن سعودی نیز تأکید کرد: این پروژه اولین قطار برقی سریع در منطقه به شمار می‌رود که مسیر آن بیش از ۴۵۰ کیلومتر و با خطوط رفت و برگشت است.
در مسیر این قطار پنج ایستگاه وجود دارد که عبارتند از: مکه مکرمه، جده، شهر اقتصادی ملک عبدالله در رابغ، مدینه منوره و ایستگاه فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده است که از مارس سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
شایان ذکر است سرعت این قطار ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.