رستوران ارکیده در لندن

رستوران ایرانی ارکیده در لندن

خوردن وآشامیدن از معدود لذت های همگانی و نسبتا بی دردسر است که حتی افراط در آن نه بیم گناه به همراه دارد و نه جرم به شمار می رود. لذت مهمان شدن به یک وعده غذای لذیذ، تقریبا هرکسی، از پیر و جوان و زن و مرد با هر فرهنگ و مذهبی را سرخوش می کند و برای بیشتر افراد رستوران رفتن یک تفریح است.

برای عده ای که ذائقه ماجراجویانه دارند کشف رستوران هایی با غذاهای متفاوت از رویدادهای هیجان انگیز زندگی به شمار می رود و برای برخی دیگر که عادت به نیک خوری و انتخاب غذاهای سالم دارند، یک وعده غذای خوش طبخ طبع آن ها را به وجد می آورد.

هر زمان که تجربه و تخصص چاشنی هنر آشپزی شده، نتیجه آن جز خوراکی وسوسه انگیز نبوده است. امروزه که آشپزی و رستوران داری نه تنها یک هنر و تخصص بلکه صنعتی نیازمند تجربه و احاطه به مواد غذایی و تکنیک های طبخ در سطح بین المللی است، روز به روز بیشتر شاهد پیوستن آشپزان برجسته به جرگه مشاهیر و تخصیص اعتبارنامه هایی به رستوران ها برای تفکیک درجه کیفیت آن ها هستیم.

امروزه رستوران ها نه فقط محلی برای غذا خوردن، دیدار دوستان، برگزاری قرارهای کاری و خستگی در کردن هستند، بلکه تجربه ای که محیط رستوران با دکوراسیون و فضاسازی، نوع غذا و سرویس و نیز موسیقی و نورپردازی برای مشتری به ارمغان می آورد، حس حضور در صحنه ای از نمایشی پر زرق و برق را زنده می کند که بازیگر نقش اول آن مشتری است.

اگر شما هم وسوسه تجربه دلنشین یک شام یا نهار خاطره انگیز کرده اید و مقیم یا مهمان شهر لندن هستید، سری به یکی از بهترین رستوران های ایرانی آن بزنید تا مهمان ویژه خوش مشرب ترین میزبانانی شوید که با عطر ادویه ها، خورشت ها و کباب های ایرانی جادوی سرزمین پارس را برایتان زنده می کنند.

در آشپزی ایرانی ترکیبات غذایی شامل غلات، حبوبات، سبزی ها، پروتین های گیاهی و حیوانی در خوراک گنجانده می شوند و در اغلب وعده ها گوشت گوسفند یا گوساله، مرغ یا ماهی که با ادویه هایی نظیر زعفران، دارچین، زردچوبه، گرد لیمو و سبزیجاتی نظیر جعفری و گشنیز معطر می شوند با برنج یا نان و یا هر دو سرو می شود. غذای ایرانی، به علت گوناگونی چشمگیر سبزیجات و ادویه ها در این کشور که مرهون آب و هوای چهار فصل و تنوع اقلیمی و نیز تکثر اقوام با فرهنگ های مختلف است، طیف وسیعی از خورشت ها، خوراک ها و کباب های متفاوت را در بر می گیرد.

رستوران حافظ: قدمتی متضمن اصالت و کیفیت پایدار

رستوران ایرانی حافظ

رستوران ایرانی حافظ

در رستوران حافظ تشخیص اینکه عطر و طعم زعفرانی که سخاوتمندانه بر برنج و کباب ها پاشیده شده، شعف انگیزتر است یا نوای شوراانگیز نغمه های موسیقی مقامی و فولکلور بی کلام که در فضای رستوران پخش می شود کار دشواری است.

این رستوران که یکی از قدیمی ترین رستوران های ایرانی لندن است، درقلب محله ناتینگ هیل واقع شده و بیش از۳۰ سال است که کیفیت غذاهای آن، محیط آرام و دلنشین، برخورد گرم و مودبانه میزبانانش، نویسندگان، هنرپیشه ها و مشاهیر را به این مکان دنج می کشاند.

هنرپیشه استرالیایی کریس همزوورث (Chris Hemsworth)، مدل و بازیگر آمریکایی ((Tara Reid ، بازیگر آمریکایی موری آبراهام ((F. Murray Abraham و خواننده و بازیگر آمریکایی مری الیزابت مسترانتونیو (Marry Elizabeth Masterantonio) از مشتریان پر و پا قرص این رستوران هستند.

این رستوران که تجارتی خانوادگی است، تهیه غذا برای مراسم اماکن مهمی نظیر گالری ساعتچی، هتل اورینتال ماندارین لندن، موزه ویکتوریا، و موزه آلبرت را بر عهده داشته است. رستوران حافظ به مدیریت فرشید ضیافت که سر آشپز مجموعه است ۱۵ سال پیش تهیه غذا برای یک مراسم بازی چوگان پرنس چارلز را تدارک دیده و به نقل از وی هنگام سرو غذاهایی که در حاشیه زمین بازی آماده می شده، پرنس چارلز ادعا کرده است: «بوی غذاهای شما [رستوران حافظ] باعث باخت من شد!»

فضای گرم رستوران از یک سو با تابلوهای خوشنویسی که به طرز هنرمندانه ای بر دیوار و گوشه ای از سقف روی هم سوار شده اند و از سوی دیگر با آلات آشپزخانه آنتیک که با دقت انتخاب و کنار هم ردیف شده اند ، مزین شده است. طراحی داخلی مدرن این رستوران کاری از علی سیاووشی طراح ایرانی مقیم لندن است که محور کارهایش بر به کارگیری اشیای روزمره و گاه بازیافتی در به نمایش گذاشتن فرم های چشم نوازانه و خلاقانه است.

رستوران کته: هیس….. کسی از اینجا خبر ندارد!

رستوران ایرانی کته در لندن

رستوران ایرانی کته در لندن

در غرب لندن در خیابان باریکی کمی بالاتر از رودخانه منطقه ای که به ونیز کوچک مشهور است، رستوران شیک و کوچکی قرار دارد که غذاهایش به اندازه ظاهر بی مدعایش غافلگیرانه است. “کته” انعکاس مدرن تاریخ ایران است که این قدمت را از در و دیوارش آویزان نکرده، بلکه با جوهره خاص خودش این اصالت را از لا به لای ظرایف و پیچیدگی های غذاهای متهورانه و حال و هوای متفاوتش به رخ می کشد.

سبک امروزی رستوران به محیط و مشتریانش که اغلب غیر ایرانی هستند محدود نمی شود، بلکه در تزیین و چینش غذاها و نوع خوراک ها خود را به نمایش می گذارد. تک تک بشقاب ها، از پیش غذاهایی نظیر سالاد انجیر و برانی کنگر و جگر تا غذای اصلی مانند انار بیچ و کباب ترش و دسرهایی مانند کلوچه رودبار با فرم و زیبایی که از رستوران های ۵ ستاره اروپایی انتظار می رود به طرزی استادانه تهیه و تزیین می شوند.

در این رستوران که اغلب غذاهایش الهام گرفته از غذاهای محلی شمال ایران است، مدرن بودن چاشنی غذاهای سنتی می شود و تلفیقی خوشایند از طعم های هیجان انگیز را خلق می کند که در آن موادی نظیر انار، گردو و رب انار کنار مواد غذایی غیر ایرانی نظیر سبزی کوهی راکت، پنیر بز یا کالاماری (گوشت اختاپوس) می نشینند.

“کته” در سال ۲۰۱۲ به لیست میشلن که کتاب راهنمای بهترین هتل ها و رستوران های اروپا است پیوست و نامش در فهرست ۱۰۰ بشقاب غذای برتر لندن در تایم اوت (Time Out) نیز به چشم می خورد.

در این رستوران معمولا به دلیل حضور مشتریان دائمی جای سوزن انداختن نیست و شاید به همین علت است که کته اشتیاقی به معروف شدن ندارد و ترجیح می دهد هویت اسرار آمیز و نام مشتریان مشهورش را نیز پنهان نگاه دارد.

رستوران تندیس: بار پر و پیمان از مشروبات اعلی و فضایی رمانتیک و مدرن

رستوران ایرانی تندیس

رستوران ایرانی تندیس

نور پردازی حرفه ای، چلچراغ های کریستال، تلالو نور شمع هایی که درشمعدان های قرمز می سوزند و در گیلاس های شراب منعکس می شوند و نوای اجرایی کلاسیک از موسیقی فولکلور ایرانی که در فضا می پیچد، حال و هوایی کلاسیک و رمانتیک به این رستوران می دهند.

در بهار و تابستان می توان رستوران تندیس را از بالکن غرق گل های شمعدانی اش که در نزدیکی بلسایز پارک در شمال لندن قرار دارد، شناخت و در زمستان ها از نور کم سو و باری چندین طبقه لبریز از انواع مشروبات که از پشت شیشه رستوران می درخشند.

در این رستوران سرویس و کیفیت غذاها بی عیب و نقص است. چیدمان مدرن میزهای شیک و نیز دسترسی به دو دالان در انتهای رستوران که فضای نسبتا خصوصی را به وجود می آورند، آن را به محلی ایده آل برای قرارهای مهم با مهمانان ویژه یا دیدارهای عاشقانه تبدیل می کند.

با اینکه بیشتر مهمانان این رستوران غیر ایرانی هستند، ولی منوی آن غذاهای اصیل ایرانی را شامل می شود و حتی غذاهایی مانند لوبیا پلو و خورشت آلو اسفناج که در کمتر رستوران دیگری عرضه می شود در فهرست غذای این رستوران دیده می شود.

تندیس از رستوران های دو ستاره لیست معتبر میشلن است و نامش بازتاب های خوبی در نشریات ویژه رستوران ها نظیر اسکوور میل (Square Meal) و تاپ تیبل (Top Table) داشته است و رتبه ۵ ستاره در بهداشت را نیز دریافت کرده است.

رستوران شهرزاد : حلیم، کله پاچه و بوفه ای بی محدودیت برای افراد خوش اشتها!

رستوران ایرانی شهرزاد

رستوران ایرانی شهرزاد

در گوشه ای نسبتا دورافتاده در شمال لندن، سالن غذاخوری بزرگی وجود دارد که غذاهای لذیذ و ارزان آن به همراه بوفه متنوعش خیل مشتریان را به خود جذب می کند.

تنور نانوایی که روشن می شود و بوی نان تازه و کباب های وسوسه انگیز فضا را پر می کند، شما مطمئن می شوید که جای خوبی را برای صرف غذا انتخاب کرده اید. خصوصا اگر آوازه کله پاچه شهرزاد به گوشتان نرسیده، به هوش باشید آخرهفته ها که بساط کله پاچه و حلیم به راه می افتد در این رستوران جای سوزن انداختن نیست.

تنوع بوفه بزرگ این رستوران که همواره و به طور نامحدود غذاهای تازه و لذیذ سرو می کند بی رقیب است. در قسمت غذاهای اصلی این بوفه جوجه و شیرین پلو، شوید پلو با گردن، خورش کرفس، خورش بامیه، قیمه، لوبیا پلو و برنج ساده سرو می شود. در بخش پیش غذا ۳ نوع سالاد، ۴ نوع ماست، آش رشته، و سوپ جو و در بخش دسر، شله زرد، ۳ نوع بستنی، و سالاد میوه عرضه می شود. هرکس با پرداخت تنها ۷٫۵ پوند می تواند هر مقدار که تمایل دارد از بوفه استفاده کند.

این رستوران بزرگ که تا ۱۸۰ نفر گنجایش دارد، محلی ایده آل برای مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی است. مدیریت رستوران نیز با تمهیداتی نظیر خالی کردن بار از مشروبات الکلی و عدم ارایه قلیون اطمینان حاصل کرده که فضایی کاملا خانوادگی را برای مشتریانش فراهم می کند. در این رستوران حتی با نظر به اقتصاد خانواده ها منوی مخصوص کودکان تهیه دیده شده است که از هزینه های اضافی برای خانواده ها می کاهد.

رستوران ارکیده: محیطی دنج، شاد و جوان پسند با موسیقی زنده

رستوران ایرانی ارکیده

رستوران ایرانی ارکیده

برای گذراندن اوقاتی خوش و لذت بردن از موسیقی های خاطره انگیز پاپ ایرانی که شما را به اندازه ۳ وعده غذای لذیذی سرمست می کنند، سری به فینچلی در شمال لندن بزنید.

آخر هفته ها در رستوران ارکیده مهران آتش، برنده آکادمی موسیقی گوگوش در سال ۲۰۱۱ که نسخه ایرانی آمریکن آیدول و ایکس فکتور است، به همراه نیما که نوازنده گیتار است نغمه های شاد ایرانی را اجرا می کنند و تا پاسی از شب مهمانان را به رقص و پایکوبی وا می دارند. این شب زنده داری که با سرو وعده های سخاوتمندانه کباب ها و پیش غذاهای لذیذ و صدای خنده و شوخی تا نیمه شب ادامه می یابد با تک نوازی گیتار به سبک فلامنکو، اسپانیایی، عربی و اجرای نغمه های خاطره انگیز قدیمی انگلیسی نظیر آهنگ های گروه جیپسی کینگز به پایان می رسد.

گل های تازه ارکیده بر پیشخوان رستوران و چلچراغ ها و کاغذ دیواری های مدرن به طرزی بی پیرایه با فرش قرمز کاشمر ۱۲ متری که کف رستوران را پوشانده و گلیم های ایرانی روی نیمکت ها تلفیق شده اند و احساس نظم ستیزی و شیطنتی طنازانه را به بیننده منتقل می کنند.

اغلب مهمانان این رستوران که جوان هستند، شب خود را با نوشیدنی های دلخواه یا کشیدن قلیون به پایان می برند. ارکیده پاتوق بسیاری از هنرمندان ایرانی نظیر ایرج جنتی عطایی، خواننده معروف پویا و کمدین ایرانی مکس امینی نیز هست.

رستوران های خوب ایرانی در لندن فراوان هستند و لیست بالا تنوع تجربیاتی را که این رستوران ها می توانند برای میهمانان خود به ارمغان بیاورند را تصویر می کند.