نمایی از کنسرت محسن یگانه در آبان 1392 درتهران – عکس از خبرگزاری مهر

نمایی از کنسرت محسن یگانه در آبان ۱۳۹۲ درتهران – عکس از خبرگزاری مهر

“هنرمندان” اردبیلی در اعتراض به برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ، ضمن انتشار بیانیه ای از مسئولان وزارت ارشاد انتقاد کردند و از این وزارت خانه خواستند «با کنسرت‌های ضدارزشی» مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هنرمندان اردبیلی که مشخص نشده که هنرمندان چه صنفی هستند و اسامی آنان هم منتشر نشده است، در بیانیه مذکور مدعی شدند «جمع کثیری از اهالی شهیدپرور اردبیل، اجرای کنسرت موسیقی پاپ به شکل گسترده» را محکوم کردند.

“هنرمندان و اصحاب فرهنگ” اردبیل اجرای کنسرت‌های “بدمحتوا و ضد ارزشی” را محکوم کرده و با گلایه از وزارت ارشاد، خواستار آن شدند که «متولیان امر اقدامات مناسب با نیاز جامعه را به عمل آورند.»

در این بیانیه با ابراز تاسف از «برخی رفتارها و برنامه‌های ضدارزشی که توسط متولیان اصلی فرهنگ و هنر» به اجرا در می‌آید، آمده است که «این روزها در جامعه شاهد کارهای عجیب و خاص هستیم که از برکات برخی بی‌تدبیری‌ها است.»

امضاکنندگان این بیانیه چنین «وضعیت نابهنجاری» را از دغدغه های خود خواندند و تاکید کردند: «باید تدبیر اساسی در این زمینه از سوی مقام عالی استان انجام شود که هنر به ویژه هنر موسیقی باید آثار فاخر تولید کند و انسان‌های با اندیشه و صاحب ایده و افکار در جامعه تربیت کند.»

در این بیانیه مشخص نشده که کدام کنسرت یا کنسرت ها هدف امضاکنندگان این بیانیه بودند، اما حدود دو هفته قبل، محسن یگانه در سرعین کنسرت داشت.

احمد خاتمی:مجلس گناه کار ضدفرهنگی است

این انتقاد “هنرمندان” اردبیلی در حالی رسانه ای می شود که امروز احمد خاتمی، از اعضای ارشد مجلس خبرگان و خطیب امروز نماز جمعه تهران، به به برنامه‌های موسیقی حمله کرد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران گفت: «به صراحت می‌گویم که مجلس گناه کار ضدفرهنگی است، چه این کار در قالب کنسرت موسیقی باشد و چه هر عنوان دیگری، اینکه ما جوانها را جمع کنیم، دخترها بزک کرده، آرایش‌کرده و با حجاب کاملا بد و پسرها بیایند و پول بیت‌المال را برای آنها خرج کنیم تا غافل از خدا شوند، قطعا کار ضدفرهنگی است.»

احمد خاتمی روز سه شنبه ۶ خرداد نیز در تهران گفته بود: «این کنسرت‌های موسیقی غلط و قهر با خدا و اقدامی ضد فرهنگی است…. البته برخی نیایند بگویند فقط روزه‌خوانی باشد ما چه زمانی چنین سخنی گفتیم البته روزه‌خوانی مورد قبول است زیرا انجام این کار باعث شست و شوی دل می‌شود.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: «برخی‌ها نشستند گفتند ایام عزاداری‌های ما طولانی شده است؛ این ها بدانند این عزاداری‌ها دل را غم‌زدایی می‌کند.»

احمد خاتمی تاکید کرده بود: «منتها نمی‌گوییم کار فرهنگی این است. بلکه می‌گوییم کنسرت‌های آن‌چنانی دل‌ها را به خدا نزدیک نمی‌کند و قهر با خدا را می‌پروراند، کار فرهنگی یعنی کاری که یک جوان هویت خود را پیدا کند و هویت یک جوان با دین رقم می‌خورد.»