ژنرال السیسی، رییس جمهور منتخب مردم مصر-رویترز

ژنرال السیسی، رییس جمهور منتخب مردم مصر-رویترز

قاهره – الشرق الاوسط – جمال القصاص – ولید عبد الرحمان— فرمانده سابق ارتش مصر ژنرال السیسی در لیست روسای جمهور مصر قرار گرفت تا مسئولیت رهبری مصر و برقراری امنیت در این کشور را به عهده بگیرد.

السیسی با مشارکت تاریخی خود در برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری در سوم ژوئیه سال گذشته در واقع به اراده مردمی در آن هنگام تن داد. اکنون همین مردم وی را به عنوان رییس جمهور برگزیدند. البته این انتخاب در شرایطی صورت می گیرد که مصر با مجموعه ای از مشکلاتی روبرو است که امنیت، اقتدار و نقش استراتژیک مصر در سطح عربی و منطقه ای و بین المللی مورد هدف قرار داده اند. علاوه بر این که مصر درگیر مبارزه با تروریسمی است که تهدیدی برای ثبات حکومت و ملت مصر به شمار می رود.

چهار رییس جمهور پیشین مصر یعنی محمد نجیب، جمال عبدالناصر، انور السادات وحسنی مبارک همگی از بطن نهادهای نظامی به قدرت رسیدند. پس از آنها محمد مرسی به ریاست جمهوری رسید و عدلی منصور نیز به عنوان رییس جمهور موقت مصر منصوب شد.

ژنرال السیسی اکنون به عنوان هفتمین رییس جمهور مصر به قدرت رسید. وی از زمان انقلاب ۲۳ ژوئیه ۱۹۵۲ دومین رییس جمهور منتخب مصر در طی ۶۲ سال است. انقلاب ۲۳ ژوئیه منجر به سرنگونی حکومت پادشاهی و پایان دادن به اشغالگری بریتانیا در مصر شد.

السیسی توانست به پیروزی قاطع در انتخابات برسد. انتخاباتی که بنا به گفته ناظران انتخاباتی سالم برگزار شد. کما اینکه وی در شرایطی پیروز انتخابات شد که مصر در سه سال گذشته در مسیر گذار به دمکراسی است تا مسیر دو انقلاب ۲۵ ژانویه و ۳۰ ژوئن را تصحیح کند. در طی این سه سال دو رییس جمهور سرنگون شدند. یکی از آنها به مدت ۳۰ سال در قدرت بود و دیگری کمتر از یک سال حکومت کرد. هر دوی آنها در زندان و در انتظار سرنوشتی هستند که به واسطه یک حکم عادلانه تعیین می شود.

السیسی در آوریل سال گذشته به عنوان وزیر دفاع منصوب شد. تصور غالب این بود که ژنرال از هواداران رییس جمهور مرسی و عقیده گروه اخوان المسلمین است و اینکه وی توجهی به پرونده های مبهم جهادی های اسلامگرا که سربازان مصری را در سینا کشتند، ندارد. اما، ژنرال رفته رفته خود را به شکل یک مرد آرام و در عین حال قاطع نشان داد. ارتش در آن هنگام گفت که نتایج تحقیقات در رابطه با کشته شدن سربازان را به اطلاع عموم می رساند، ولی دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که افشای هویت قاتلان ۱۶ سرباز در سینا مصلحت نیست. از اینجا ناظران رفته رفته پی بردند که روابط بین رییس جمهور غیر نظامی مصر و ژنرال غیر حسنه است.

بنا بر اطلاعات ویژه الشرق الاوسط درباره السیسی، وی مردی آرام است که نماز خود را مستمر به عنوان یک مسلمان اعتدال گرا ادا می کند. وی به مطالعه کتاب به ویژه از شیوخ الازهر علاقه زیادی دارد. وی مقاطعی از اشعار عربی قدیم را حفظ کرده است و مقالات ستون نویسندگان روزنامه های مصری، عربی و خارجی را دنبال می کند. از زمان برکناری مرسی توسط ارتش، السیسی به عنوان یک قهرمان ملی و مردمی ظاهر شد و اغلب مصری ها خواستار اعلام نامزدی وی در انتخابات بودند.

السیسی در ۲۶ مارس گذشته با اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود به عنوان وزیر دفاع استعفا داد. وی در مصاحبه ها و دیدارهای بسیار خود در رقابت های انتخاباتی از استقلال و اصول تغییر ناپذیر حکومت مصردفاع کرد. دیدگاه های وی در رابطه با امور و مشکلات کشور واقع بینانه و صریح بود. همین امر باعث بازنگری نظرات بسیاری از مخالفان وی نسبت به السیسی شد.

السیسی در نوامبر ۱۹۵۴ در محله “خان الخلیلی” در قاهره زاده شد. وی فارغ التحصیل دانشکده نظامی و دارای مدرک کارشناسی ارشد در دانش های نظامی در ۱۹۸۷ از مصر و مدرک کارشناسی ارشد در دانش های نظامی از دانشکده فرماندهی و ستاد بریتانیا در ۱۹۹۲ است. وی متاهل و صاحب سه پسر و یک دختر است.

یکی دیگر از نقاط قوت السیسی توانایی وی در بسیج کردن میلیون ها مصری است. مصر در ۲۴ ژوئیه سال گذشته شاهد تظاهرات ملیونی مردم در قاهره و دیگر استان ها بود. مردمی که در کمتر از ۴۸ ساعت به درخواست السیسی پاسخ دادند. السیسی از آنها خواسته بودند تا به نیابت از آنها مسئولیت مبارزه با تروریسم را به عهده بگیرد.

از سوی دیگر حمدین صباحی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ما با توکل به خدا وارد رقابت های انتخاباتی شدیم و آماده ایم تا هر نتیجه مردمی را قبول کنیم.»

صباحی دیروز در نخستین حضور در مقر کمپین انتخاباتی اش در الجیزه افزود: «مردم باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند چه نتیجه به سود ما باشد و چه به ضرر ما باشد. ما به اراده مردم احترام می گذاریم. من با این اعتقاد که مصر سرزمین وحدت و کثرت است وارد کارزار انتخاباتی شدم و اینکه مصر کشور یک رای و یک نظر و یک اختیار نیست.»

صباحی افزود: «انقلاب در احتکار ما نیست، بلکه متعلق به شهدای مصر و مجروحان است. ما در آغاز راه برای تاسیس یک جریان دمکراتیک هستیم». وی اشاره کرد که قصد تاسیس جریان جدید سیاسی دمکراتیک را دارد که بیانگر آرزوی ملت باشد و جهت گیری جریان به سود فقیران باشد.