آزادی یواشکی کنار تابلوی تبلیغ حجاب

آزادی یواشکی کنار تابلوی تبلیغ حجاب

غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس ایران، در صحبت هایی اعلام کرده است که وضعیت بد حجابی در ایران روز به روز بدتر می شود و از اینرو وی خواهان پرداخت “یارانه حجاب” برای تشویق استفاده از پوشش اسلامی شده است.

وی در برنامه تلویزیونی “دیروز، امروز، فردا” با بیان اینکه حکومت «اگر به حجاب معتقد است باید یارانه بپردازد. چه اشکالی دارد برای پوشش اسلامی حکومت به تولید کننده ها یارانه بدهد؟» گفت که چند گانگی سیاست ها درباره حجاب «اقتدار نظام (جمهوری اسلامی) را از بین می برد».

این چهره شناخته شده اصولگرای ایران از مقامات دولتی خواست: «حرف‌هایی نزنند که خیال ساختارشکنان راحت شود.» وی از حسن روحانی رییس جمهور این کشور خواسته تا روی مسئله حجاب تاکید کند. همچنین اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتطامی ایران که در این برنامه تلویزیونی حضور داشت از دولت روحانی خواسته تا از پلیس برای مقابله با بد حجابی حمایت کند. این در حالی است که حسن روحانی پیش از این (مهر ماه ۹۲) در جمع نیروهای پلیس گفته بود که « تذکر در مورد مسئله حجاب باید در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه انجام شود و تذکر پلیس آخرین مرحله است. پلیس و دولت نباید خود را معلم و مردم را دانش آموز بدانند.»

بحث حجاب، موضوع جدیدی در ایران نیست و روزانه در سطح شهرهای بزرگ دیده می شود که افرادی به دلیل چیزی که “عدم رعایت حجاب اسلامی” خوانده می شود، از پلیس ایران تذکر می گیرند و یا بعضا دستگیر می شوند.

اما دولت روحانی تاکنون مخالفت خود را با این روش های کنونی از طرق مختلف اعلام کرده است، به طوری که چندی پیش حسن روحانی گفت: «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.»

صحبت های روحانی با انتقادهای زیادی از سوی افراد تندرو ایران مواجه شده است، به طوری که سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که پیش از این در واکنش به صحبت های روحانی بدحجابی را جرم خوانده بود امروز جمعه اعلام کرده است که « رسالت حکومت دینی هم همین هست که جاده بهشت را صاف کند».

همچنین احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد امروز با انتقاد از صحبت های رییس جمهور ایران گفت: «شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.»

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب “طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف” و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم ( دولت احمدی نژاد) شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.

طرح امنیت اخلاقی از سال ۸۶ با ابلاغ محمود احمدی نژاد، رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است. البته احمدی‌نژاد بعدها چند بار به انتقاد از این طرح پرداخت و آن را مربوط به دولت خود ندانست.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این طرح شامل محورهای مختلفی می‌شود که از برخورد نیروی انتظامی با افراد “بدحجاب” گرفته تا تلاش برای “بالا بردن فرهنگ عفاف” توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

با وجود انتقادهایی که به این طرح وجود داشته، احمدرضا رادان، جانشین وقت فرمانده پلیس ایران، در سال ۹۱ (پیش از روی کار آمدن روحانی) گفت که نیروی انتظامی در مورد برخورد با «بدحجابی و مانکنیزم» جدی است و این نیرو در این زمینه «با به جان خریدن ناملایمات به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌‎کند.»

حسن روحانی در سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود: «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم.»

وی همچنین گفته بود: «به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند.»

می توان معروف ترین جمله و شعار انتخاباتی حسن روحانی را در زمینه حجاب این دانست که «کاری می کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف خود هستند.»