از جنگ صلیبی بوش بر ضد عراق انتقاد کرد… اسرائیل او را نا مطلوب می دانست

گونتر گراس نویسنده آلمانی

گونتر گراس نویسنده آلمانی

آلمان روز گذشته گونتر گراس نویسنده ای که جایزه ادبی نوبل را دریافت کرده بود و پس از دوران نازی ها به «وجدان اخلاقی» شهرت داشت را از دست داد. گراس در سن ۸۷ سالگی در یکی از بیمارستان های لوبیک در شمال آلمان، شهری که در آن زندگی می کرد، فوت کرد.

کلاوس اشتیک رئیس آکادمی هنرهای برلین گفت: «با وفات گونتر گراس جهان ادبیات یکی از نویسندگان و مبارزان سخنور خود را از دست داد».

گراس، یک چپ گرا بود، که به اتخاذ مواضع جنجالی مشهور بود و در سال ۱۹۹۹ موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شده بود. وی یکی از نویسندگان آلمانی به شمار می آید که در نیمه دوم قرن بیستم بیشترین شهرت جهانی را داشت. وی از زمان انتشار کتاب «طبل حلبی» در سال ۱۹۵۹، شهرت جهانی یافت. فولکر شلوندورف یکی از کارگردانان آلمانی، فیلمی را از داستان این کتاب ساخت که موفق شد جایزه نخل طلایی جشنواره سینمایی کن، و جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به دست آورد.

یکی از مواضع جنجال بر انگیز این نویسنده، موضع گیری وی بر ضد «جنگ صلیبی» جورج بوش پسر رئیس جمهور سابق آمریکا بر علیه عراق بود. وی در سال ۲۰۱۲ قصیده ای را در روزنامه های آلمان منتشر کرد که از اسرائیل انتقاد می کرد و آن را متهم کرد که «صلح جهانی را تهدید می کند»، از آن زمان اسرائیل او را شخصیتی نا مطلوب در سرزمین های خود دانست. نوشته های وی با تخیل وسیع و طنز متمایز شده است. از معروف ترین کارهای این نویسنده «موش و گربه»، «سالهای سگ»، «خاطرات حلزون» و کتاب «داستان کامل» می باشد که جنجال زیادی در آلمان برانگیخت.