برنامهٔ «توسعهٔ صنعت ملی و خدمات لجیستیک» شامل چهار بخش و محقق یک سوم از اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است

ریاض: الشرق الأوسط

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امروز جزئیات برنامهٔ «توسعهٔ صنعت ملی و خدمات لجیستیک» را اعلام می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، پادشاهی سعودی سعی دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۲۵ میلیون سرمایه برای تزریق آن در بخش راه‌آهن، فرودگاه‌ها و صنعت جذب کند و از طریق طرحی اقتصادی صورت می‌گیرد که هدف از آن تنوع منابع درآمدی از طریق کسب میلیاردها دلار توسط بخش‌های صنعت، معادن، سرگرمی و گردشگری است.
این کشور در نظر دارد تا صنعت ملی و خدمات لجیستیک را با سرمایه‌گذاری‌های ملی و خارجی به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار توسعه دهد و هدفش این است که ۴۲۷ میلیارد دلار تا آغاز سال ۲۳۰ کسب کرده و یک سوم اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را محقق کند.
خالد الفالح وزیر انرژی سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض اعلام کرد این برنامه یکی از ۱۳ برنامهٔ سعودی برای تحقق «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است که «توسعهٔ صنعت ملی و خدمات لجیستیک» نام دارد.
وی افزود: به نظرم این برنامه یکی از مؤثرترین برنامه‌ها از جهت اقتصادی خواهد بود و رشدی بی‌سابقه‌ای خواهد داشت و باعث تکامل ۴ بخش اصلی اقتصاد سعودی خواهد شد که صنعت، معدن، انرژی و خدمات لجستیک هستند که دربرگیرندهٔ راه‌آهن، بنادر، شهرک‌های آزاد اقتصادی و شبکه‌های هوشمند لجیستیک است.
وی عنوان کرد که این برنامه با استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی روبرو شد و تعداد درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری در آن از هزار عدد نیز تجاوز کرد اما برنامه فقط گنجایش ۹۰۰ عدد از این درخواست‌ها را دارد.
وی افزود: انتظار می‌رود این برنامه تا سال ۲۰۳۰ مبلغ ۳۲۰ میلیارد دلار در اقتصاد سعودی نقش داشته باشد که این مبلغ معادل نصف ناخالص کل درآمد سال گذشته‌است. این برنامه همچنین باعث ایجاد ۱۱ صنعت همچون فضا و زیست پزشکی می‌شود و پادشاهی سعودی برای افزایش ۷ درصدی هزینه‌ها در سال جاری برنامه‌ریزی می‌کند.
نبیل العامودی نیز در این همایش مطبوعاتی عنوان کرد این برنامه ۶۰ اقدام در بخش لجیستیک را آغار می‌کند که از جملهٔ آنها ۵ فرودگاه جدید و ۲ هزار کیلومتر خط راه‌آهن است.
وی گفت: امید می‌رود که بخش لجیستیک که مبلغ آن ۵۹ میلیارد دلار است تا سال ۲۰۲۰ در درآمد داخلی نقش داشته باشد.