مراسم تحلیف خالد بحاح، نخست وزیر جدید یمن – رویترز

مراسم تحلیف خالد بحاح، نخست وزیر جدید یمن – رویترز

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، در انتخاب یک معاون بسیار تأخیر کرد. مشروعیت یمن به یک شخص وابسته مانده بود و آن هم رئیس جمهور بود، و در معرض خطر یک خلاء خطرناک، در قدرت قرار داشت. نه پارلمانی وجود داشت و نه نهادهای دولتی، و اگر خدایی ناکرده ناگهان اتفاقی می افتاد، کسی نبود که این خلاء را پر کند. با این حال انتخاب آقای خالد محفوظ بحاح به این سمت، مشروعیت یمن را با ثبات کرد و به نهاد ریاست جمهوری ایمنی و قدرتی عطا کرد که در این دوره دشواری که یمن آن را تجربه می کند، این کشور نیازمند آن بود.

تعیین یک جانشین برای رئیس جمهور، یک تصمیم شجاعانه از سوی هادی به شمار می آید. و همچنین نشان دهنده آینده نگری یمنی ها در ساختار دولتی مدنی است که حق تمامی یمنی ها است و با اشخاص و یا احزابی که قدرت را فقط برای خود می خواهند، ارتباطی ندارد.

و چون جنگ تنها به روش نظامی نیست، بنابراین تعیین معاونی برای رئیس جمهور یمن، در حقیقت وسیله ای سیاسی است که به برون رفت یمن از بحران کنونی کمک می کند. همانطور که طوفان قاطع راهی نظامی برای مجبور ساختن شورشیان حوثی به بازگشت به مشروعیت و دست کشیدن از کودتا و تحویل اسلحه خود به دولت است، تعیین بحاح نیز راهی سیاسی است که به موازات اهداف نظامی، به تحقق اهداف در داخل کمک می کند. به ویژه اینکه بحاح شخصیتی است که تقریباً مورد قبول همه نیروهای سیاسی است و همه به اتفاق آراء او را قبول دارند. علاوه بر این می توان گفت بر خلاف اکثر رهبران و شخصیت های سیاسی حاضر در صحنه یمن، او در کشمکش های سیاسی درگیر نبوده و دستانش آلوده نیست.

با وجود این که هادی در تعیین بحاح به عنوان معاون، شجاعت به خرج داد، اما انتصاب وی بدون تعیین صلاحیت ها و عملکردهای واضح و روشن، از دست آورد های سیاسی مورد انتظار در این دوره بحرانی از تاریخ یمن می کاهد. بحاح نخواهد توانست نقش خود را به طور مؤثر انجام دهد مگر این که فعالیت های خود را به عنوان نماینده رئیس جمهور و با صلاحیت های نخست وزیر ادامه دهد. آنطور که مفهوم است در این تصمیم او به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح انتخاب نشده است، چون هادی بر این پست باقی خواهد ماند به این دلیل که رئیس جمهور دارای پس زمینه نظامی است. برعکس معاون او که تمام عمر خود را بین اقتصاد و نفت گذرانده است. اما با توجه به اتفاق نظر نادر بین یمنی ها در انتخاب معاون جدید رئیس جمهور، صلاحیت های مورد انتظاری که هادی به او خواهد داد، او را در برقراری ارتباط با نیروهای یمنی کمک خواهد کرد، چون اکثریت، به غیر از شبه نظامیان حوثی، با انتصاب او موافق هستند. با وجود اینکه سابقاً بحاح نامزد پیشنهادی حوثی ها برای به دست گیری شورای ریاستی بود.

با تعیین بحاح، این شخصیت اهل جنوب که حتی شمالی ها هم او را قبول دارند، مشروعیت یمن گامی بسیار مهم در راستای پیش برد روند سیاسی برداشته است، که تقریباً از زمان کودتای شبه نظامیان حوثی در دوازدهم سبتامبر (شهریور) گذشته متوقف شده بود. خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن، آن زمان که وزیر نفت بود، فساد علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن را نپذیرفت، و از جمله شخصیت هایی به شمار می آید که دارای بیشترین قدرت و آگاهی برای به دست گرفتن نقشی محوری در تکمیل فرآیند سیاسی، بر طبق ابتکار خلیجی و گفتگوهای جامع ملی و مکانیزم اجرایی آن است.

چالش های سیاسی بزرگی در پیش روی بحاح وجود دارد. که شاید برجسته ترین آنها، نیرنگ سیاسی است که صالح آن را اجرا می کند، و قدرت گرفتن ایران از سوی شبه نظامیان حوثی باشد. با این حال، این حرکت یمنی که در داخل او را تأیید می کند، و ادامه حمایت خلیجی و بین المللی از مشروعیت، در خارج از یمن، به او ظرفیت بالایی برای ایجاد توافق سیاسی بین یمنی ها، و تشکیل یک جبهه متحد ملی می دهد که برای باز پس گیری نهادهای دولتی که توسط شبه نظامیان اشغال شده اند، فعالیت کنند.

همان گونه که عملیات نظامی طوفان قاطع برای نجات یمن و مردم آن وزیدن گرفت، در حال حاضر نیروهای یمنی می توانند با راه اندازی طوفان قاطع سیاسی، شورش حوثی ها را ریشه کن کنند و کشور خود را برای همه یمنی ها بازستانند.