وزیر امور خارجه آمریکا تشکیل «گروه اقدام ایران» را اعلام کرد و برایان هوک را به عنوان گزارشگر ویژه ایران برگزید.

به گزارش الشرق الاوسط، «مایک پمپئو» روز پنجشنبه گفت: این گروه ویژه که برای هماهنگی و اجرای سیاست‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران ایجاد شده، از سوی «برایان هوک» که در حال حاضر مدیر بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا است، هدایت می‌شود.

پمپئو ادامه داد: مذاکره با ایران پیش‌شرط‌هایی دارد. مذاکره منوط به تغییر رفتار رژیم ایران است. امیدواری ما این است به زودی به توافقی جدید با ایران دست پیدا کنیم، اما باید شاهد تغییر هم در رفتار‌های ایران در داخل و هم در خارج باشیم.

او تحریم‌های جدید علیه ایران را برای توقف حمایت ایران از تروریسم دانست و افزود: آمریکا متعهد به ایجاد تغییر در رفتار نظام حاکم بر ایران است. هدف از این راهبرد آن است که تا آن جا به ایران فشار وارد کند که این کشور مجبور به تغییر رفتار خود باشد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ایران در طی چهار دهه گذشته مسئول اصلی به هم زدن امنیت در منطقه بوده است و استراتژی ما به یک استراتژی چند ملیتی تغییر خواهد کرد که کشورهایی که خطر ایران را لمس می‌کنند در آن مشارکت خواهند داشت.

برایان هوک گزارشگر ویژه ایران در وزارت امور خارجه امریکا (خبرگزاری فرانس‌پرس)

در ادامه این نشست، برایان هوک که قبلا هم مشاور جان بولتون بوده است پس از معرفی به عنوان رئیس این کارگروه گفت: این گروه با تمام شرکای آمریکا در تماس خواهد بود و هدف آن تغییر رفتار ایران است. استراتژی ما تمام سطوح تهدیدهای ایران را در بر می‌گیرد.

او افزود: اگر واشنگتن ببیند که ایران در تغییر رفتار خود جدی است، گزینه مذاکره بر روی میز قرار می‌گیرد. با حدود ۲۰ کشور درباره ایران مذاکره کرده ایم و رایزنی هایی برای فشار بیشتر بر این کشور در جریان است.

هوک در پایان گفت: ازسرگیری کامل مبادلات تجاری و روابط سیاسی با ایران، منوط به تغییر کامل رفتار تهران به خصوص در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای است.

اخبار میدانی حاکی از آن است که از غروب امروز و در پی اعلام سخنرانی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای تشکیل کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه این کشور قیمت دلار در بازار آزاد افزایشی شده و هر دلار آمریکا تا ۱۰۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مسئولان وزارت خارجه آمریکا از اقدامات این کشور در برابر کشورهایی همچون چین که پیش از این از عدم پایبندی به تحریم ها گفته اند، سخنی به میان نیاورده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اعلام کرد. پس از آن واشنگتن از کشورهای دیگر خواست تا واردات نفت از ایران را تا چهارم نوامبر متوقف کنند و در غیر این‌ صورت، با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد.

برخی منابع رسانه ای نیز اعلام کردند کایرون اسکینر مدیر مرکز سیاست و روابط بین الملل در دانشگاه کارنگی ملون جایگزین هوک در صورت ترک مدیریت بخش سیاست گذاری وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.