رئیس امنیت و اطلاعات سودان بر فروکش کردن راهپیمایی‌ها تأکید کرد

خارطوم – لندن: «الشرق الاوسط»

مراسم تشییع جنازه یکی از کشته‌شدگان تظاهرات شهر ام درمان در سودان، روز گذشته به یک تظاهرات بزرگ تبدیل شد. هزاران تظاهرکننده در مقابل درب خانه کشته‌شده تجمع کردند و آن را تا قبرستان تشییع کردند. تظاهرکنندگان شعارهای انتقام خون «شهید» را سر دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، گفته می‌شود «عمر النمیر» دانشجوی رشته هندسه در جریان ناآرامی‌های اخیر با تیراندازی نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌است.
همچنین شب گذشته نیز شرق خارطوم و غرب شهر ام درمان، شاهد موجی از اعتراضات و زد و خوردها بود. اتحادیه «کارشناسان حرفه‌ای سودان» برای این اعتراضات فراخوان داده بودند.
شاهدان گفتند که حداقل ۲۰ هزار نفر در مراسم خاکسپاری قربانی این تظاهرات در خیابان الوادی شرکت کرده‌اند، اما در ادامه، گروه‌های بزرگی از معترضان به آنها پیوستند و پس از آن به منظور همدردی به منزل خانواده کشته شده بازگشتند.
معترضان، رژیم عمر البشیر رئیس‌جمهور این کشور را مسئول قتل النمیر دانستند؛ و خواستار «انتقام گرفتن خون شهید» و «برکناری رئیس‌جمهور و رژیم وی» شدند، و با سر دادن شعارهایی همچون «آزادی، صلح و عدالت»، «انتخاب مردم انقلاب است» و «ما نمی‌ترسیم نمی‌ترسیم» به تظاهرات خود ادامه دادند.
مرگ عمر النمیر موجب خشم و ناآرامی مجدد معترضان شد و از صبح روز گذشته به خیابان‌ها ریختند و لاستیک‌های ماشین را در وسط خیابان‌ها به آتش کشیدند و ورودی‌های شهر و مسیرهای مناطق را بستند.
به گفته شاهدان نیروهای امنیتی، مقدار زیادی گاز اشک‌آور را به تجمع‌های معترضان در خیابان‌ها و حتی در مراسم تشییع قربانی شلیک کردند.
شاهدان گفتند که دستگاه‌های امنیتی صدها خودروی مملو از سربازان مسلح و غیرنظامیان نقاب‌دار را به مناطق احتمالی مورد شورش اعزام کردند.
صلاح عبدالله (قوش)، رئیس امنیت و اطلاعات سودان، در این زمینه گفت که موج اعتراضات در بسیاری از شهرهای این کشور در حال فروکش است. او «نفوذی‌ها» را به قتل تظاهرکنندگان متهم کرد.
وی اعلام کرد که نیروهای او توانسته‌اند تمام این تظاهرات و ناآرامی‌ها را مستند کنند و گستردگی هر کدام از آنها را ارزیابی و تصاویر تظاهرکنندگان را ضبط کنند.
وی با اشاره به فروکش کردن موج اعتراضات افزود: بزرگترین تظاهرات تا کنون جمعیت آنها از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تظاهرکننده تجاوز نکرده‌است.
وی گفت که نیروهای امنیتی از معترضان محافظت و مسیرهای خروج را برای آنها آزاد می‌کنند و هیچ اسلحه مرگباری به همراه ندارند، اما نیروهای مسلح تنها در خیابان‌های اصلی مستقر هستند و فقط در صورت لزوم وارد عمل می‌شوند.