نشست رؤسای بانک‌های مرکزی و مؤسسه‌های پولی خلیج

محمد الهاشیل رئیس بانک مرکزی کویت روز یکشنبه تأکید کرد کشورهای خلیجی باید قبل از اینکه مجبور شوند، اصلاحات اقتصادی را پیش ببرند.
به گزارش الشرق الاوسط، الهاشیل در افتتاحیه نشست رؤسای بانک‌های مرکزی و موسسات پولی شورای همکاری خلیج گفت: «ما نباید به ترفندها خشنود باشیم، ما از چالش‌های اقتصادی و ژئوپولیتیک ایمن نیستیم، به ویژه اقتصاد کشورهای ما به یک منبع اساسی (در اشاره به نفت) متکی است که در معرض نوسانات بازار، تغییر سیاست‌ها و پیامدهای اتفاقات است».
وی افزود: «اگر ما داوطلبانه اصلاحات اقتصادی را پیش ببریم، بهتر از اینکه یک روز مجبور به اجرای آن شویم… ما با این روش می‌توانیم با اختلافات ساختاری اقتصادهایمان مقابله کنیم و در مسیر تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به منابع نفت قرار گیریم».
کشورهای خلیجی از کاهش قیمت نفت بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رنج می‌بردند و برنامه‌های اصلاحات اقتصادی و اجرای ریاضت را آغاز کردند، اما با افزایش قیمت نفت در حال حاضر، آنها تمایل به پیش‌برد اقدامات اصلاحات اقتصادی ندارند و این سیاست‌های غیرمردمی تقریباً کاهش یافته‌است.
وی در ادامه اظهار کرد: «وضعیت جهانی تاکنون مملو از تنش و قطبی بودن است و هنوز هم چشم‌انداز اقتصاد جهانی نامشخص است و خطرات بسیاری را در خود می‌گنجد، به خصوص پژواک اختلافات تجاری و مالی رو به رشد است، اختلافاتی که ممکن است جنگ اقتصادی را به پا کند و همه در آن بازنده باشند».
الهاشیل همچنین از بانک‌های مرکزی کشورهای خلیجی دعوت کرد تلاش‌ها و همکاری‌ها میان آنها را یکپارچه کنند، چراکه در حال حاضر جهان از فرار سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور و نوسانات نرخ ارزی رنج می‌برد.
وی هدف از برگزاری این نشست را متحد کردن تلاش و همکاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج دانست و گفت: «ما به دنبال بهترین و مناسب‌ترین راه برای محافظت از ثبات اقتصاد کشورهای عضو هستیم تا بتوانیم رفاه پایدار برای مردم خود به ارمغان بیاوریم، به خصوص کشورهای شورای همکاری خلیج عزم و علم و منابع طبیعی جهت مقابله با بدترین مشکلات را دارا هستند».