نمایی از منطقه باب در شهر حلب

نمایی از منطقه باب در شهر حلب

سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۳ میلیارد دلار برای کمک به مردم کشورهای آسیب دیده نیاز دارد و نیمی از آن تنها برای کمک به مردم سوریه لازم است.

سازمان ملل اعلام کرد ۱۳ میلیارد دلار برای کمک به مردم کشورهای آسیب دیده نیاز دارد و ۶/۵ میلیارد دلار آن مبلغ برای کمک به مردم سوریه لازم است. کمک رسانی و تهیه خوراک برای مردم به علاوه کمک رسانی به پناهندگان این کشور در کشورهای دیگر از جمله اولویت های سازمان ملل برای یاری رساندن به مردم سوریه است.

این رقم در تاریخ ۶۸ ساله سازمان ملل بی‌سابقه است. این سازمان تخمین می‌زند در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت ۲۲/۴ میلیون نفری سوریه به کمک‌های بین‌المللی نیاز پیدا خواهد کرد.

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، درباره اختصاص این مبلغ به آسیب دیدگان سراسر جهان اعلام کرد این سازمان ۱۳ میلیارد دلار برای کمک به مردم کشورهای آسیب دیده در نظر گرفته است که به ۵۲ میلیون نفر در ۱۷ کشور اختصاص یابد.

آموس ناآرامی های سوریه را «بدترین بحران‌های عصر حاضر» دانسته و با ابراز تاسف گفت: «آورگان سوری فکر می‌کنند دنیا آنها را فراموش کرده است.»

آنتونیو گوتیرز، کمیسیونر عالی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل ضمن «ترسناک» خواندن شرایط سوریه اعلام کرد وضعیت سوریه «فراتر از چیزی است که سالیان سال دیده‌ایم و این نیاز به راه حل سیاسی را بسیار بیشتر می‌کند.»

با توجه به تخمین سازمان ملل مبنی بر آوارگی ۶/۳ میلیون سوری، از ۶/۵ میلیارد دلار درخواستی قرار است ۴/۲ میلیارد دلار به آوارگان اختصاص داده شود.

طبق گزارش رسانه ها تا کنون بیش از دو میلیون سوری به کشورهای همسایه از جمله ترکیه و لبنان گریخته‌اند و نیمی از آن هایی که در کشور مانده‌اند هم برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

اما پیش بینی شده است این آمار در سال ۲۰۱۴ دو برابر شود.

زمستان و آغاز فصل سرما یکی از دیگر دلایلی است که سازمان‌های بین‌المللی تلاش می کنند برای رساندن دارو و غذا به مناطق درگیری عجله کنند.

با این وجود رسیدگی به مناطقی که شاهد درگیری میان نیروهای شورشیان با نیروهای ارتش سوریه کار دشواری است. ساکنان مناطقی که محاصره شده‌اند، از کمک‌ها محروم مانده‌اند.

بر اساس تحقیقی که کمیته نجات بین المللی (IRC) انجام داده قحطی بشدت مردم سوریه را تهدید می‌کند و قیمت نان پنج برابر شده است. این تحقیق می‌گوید از هر پنج سوری چهار نفر قحطی نان را بزرگترین ترس خود می‌دانند.