اعتراضات در سه چاه نفتی برای افزایش حقوق

قاهره: خالد محمود

درگیری میان نیروهای امنیتی و نظامی وابسته به دولت وحدت ملی لیبی ۱۲ نفر کشته و زخمی بر جای گذاشت، این درگیری‌ها درست یک روز پس از انتصاب فتحی باش آغا در پست وزارت کشور اتفاق افتاد به طوری که برای اولین بار آتش‌بس سازمان ملل در این کشور نقض می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، دولت تحت رهبری فایز السراج هیچ‌گونه اظهار نظری درباره ناامنی‌های طرابلس صادر نکرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل در این درگیری‌ها پنج تن از مردان مسلح کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند، این در حالی که به نظر می رسد درگیری میان گردان «الضمان» وابسته به وزارت دفاع، و گردان «کتیبه المعسکر» وابسته به وزارت کشور در منطقه تاجورا واقع در شرق طرابلس صورت گرفته است.
گفته می‌شود این درگیری‌ها با ترور سرلشکر شمس الدین المبروک، افسر ارتش ملی لیبی تحت رهبری جنرال خلیفه حفتر، در اولین روز از بازگشت وی به طرابلس، همزمان شد.
منابع محلی و گزارش‌های مطبوعاتی گفتند که مبروک، پس از غیبت طولانی در یک سفر خانوادگی، در منطقه السوانی، در جنوب غربی طرابلس، ترور شد.
در همین حال، جنگنده‌های ناشناس حمله‌های هوایی علیه برخی از اماکن وابسته به گروه‌های مسلح چاد در جنوب لیبی را انجام دادند. این حمله‌ها در چندین ماه پیش به عنوان سنگین‌ترین عملیات ضد گروهک‌های مسلحانه فعال در این منطقه به شمار می رود.
از سوی دیگر، در شبکه‌های اجتماعی روز گذشته ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد، ده‌ها تن از کارگران در تظاهراتی جداگانه در سه میدان نفتی لیبی، خواستار افزایش دستمزدها و بهبود شرایط کار خود شدند.
کارگران چاه‌های نفتی الوفا، ابوالبابل و الفیف تهدید کردند اگر درخواست‌های آنها برآورده نشود در این هفته تظاهرات‌های خود را بیشتر می‌کنند.
یکی از کارکنان شرکت کننده در این اعتراض‌ها گفت: «کارکنان از سرباز زدن مقامات در اجرای طرح افزایش دستمزدها که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده، ناراضی هستند».
وی افزود: «ما از شرایط بسیار بدی رنج می بریم مانند؛ تعویق پرداخت حقوق، نبود خدمات پزشکی، ناامنی محیط کار و عدم افزایش دستمزدها. امنیت در مناطق دورافتاده چاه‌های نفتی بسیار ضعیف است، به گونه‌ای که برخی از کارگران همکار ما در ماه ژوئیه در یکی از چاه‌های نفتی ربوده شده بودند».