داوطلبان عراقی به ارتش این کشور می پیوندند – عکس از رویترز

داوطلبان عراقی به ارتش این کشور می پیوندند – عکس از رویترز

بغداد، بیروت – الشرق الاوسط: دیروز ( روز سه شنبه ۲۷ خرداد) در یک تحول خطرناک که هشداری بر یک بحران سوخت در عراق است، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق بسته شد. از سوی دیگر عناصر مسلح “دولت اسلامی عراق وشام” روز سه شنبه ۲۷ خرداد، پس از هجوم هشت روزه خود، به نزدیک ترین نقطه به بغداد رسیدند.

یکی از مهندسان ارشد پالایشگاه بیجی گفت: «مدیریت پالایشگاه تصمیم گرفت کارگران خارجی را به خاطر حفظ سلامتی شان از پالایشگاه خارج کرد و نیز واحدهای تولید را کاملا تعطیل کند». هم چنین یک مسوول بلند پایه در صنعت نفت عراق گفت، پس از تعطیلی این پالایشگاه، عراق باید نیمی از فرآورده های نفتی خودرا برای رفع نیازهایش وارد کند.

از سوی دیگر سرلشکر عبدالامیر محمد رضا الزیدی فرمانده عملیات منطقه دجله اعلام کرد: «مجموعه ای از عناصر مسلح به بعقوبه حمله کردند» و افزود: «نیروهای امنیتی در برابر این هجوم ایستادند». بعقوبه در ۶۰ کیلومتری شمال شرق بغداد قرار دارد و نزدیک ترین نقطه به پایتخت به شمار می رود که تاکنون جنگ به آن جا رسیده است.

همچنین، بر اساس گزارش های رسیده، ژنرال قاسم سلیمانی، فرماند سپاه قدس ایران روز دوشنبه وارد بغداد شد تا با دولت عراق در باره راه های بازپس گیری آن چه که افراد مسلح گرفته اند، رایزنی کند. مسوولان عراقی گفته اند، دولت آمریکا پیشتر در جریان دیدار سلیمانی قرار گرفته بود.

از سوی دیگر نوری المالکی، نخست وزیر عراق دستور برکناری شماری از افسران بلند پایه ارتش را صادر کرد و برخی از آنان را تحویل دادگاه های نظامی داد. فرمانده عملیات ارتش در استان نینوا و رییس ستاد ارتش و فرمانده لشکر سوم پیاده در میان آن ها دیده می شوند که به فرار از “میدان جنگ” متهم شده اند.

نصرالله می گوید، آماده است پنج برابر کسانی که در سوریه کشته شدند “شهیدانی” در عراق تقدیم کند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که اگر دخالت حزب الله وهمراهی با نیروهای رژیم سوریه در جنگ این کشور نبود، سازمان “دولت اسلامی عراق وشام” (داعش) هم اکنون در بیروت بود. نیز از وی نقل شده که آماده است برای دفاع از مقدسات، پنج برابر کسانی که در سوریه کشته شدند “شهیدانی” در عراق تقدیم کند.

روزنامه السفیر که سخنان نصرالله را به مناسبت ۱۵ شعبان نقل می کرد نوشت: نصرالله به نکوهش صداهایی پرداخت که در برابر دخالت حزب الله در سوریه بلند بود، اما در برابر “داعش” سکوت اختیار کرد، وپرسید: «چرا صداهای منتقد “داعش” را نمی شنویم».

وی در سخنانش درباره سیطره سازمان “دولت اسلامی عراق وشام” بر موصل و دیگر مناطق عراق، از موضع مرجعیت دینی نجف ستایش کرد ومتذکر شد که دعوت به حمل اسلحه در برابر تروریست ها «به معنای حمایت از یک مذهب به خصوص نیست بلکه حمایت از کل عراق است».
نصرالله پرسش هایی درباره “نقش برخی از کشورهای خلیج و منطقه” در رویدادهای عراق مطرح کرد و این که چه کسی از آن سود می برد. او موضع واقعی آمریکا را زیر سوال برد وگفت: «شاید از چیزی بدتان بیاید، اما آن چیز برایتان خوب باشد. مطمئن باشید که جادو علیه جادوگر عمل خواهد کرد و گذشته است زمانی که به کسی اجازه داده شود تا مقدسات دینی را تخریب یا هتک حرمت کنند.»