لندن: بدر القحطانی

روز گذشته برای پاتریک کومارت رئیس کمیتهٔ هماهنگی استقرار نیروهای مشترک الحدیده و گروهش روز سختی بود؛ چرا که در هنگام رفتن به سوی محل جلسهٔ خود با نمایندگان دولت یمن، حوثی‌ها شروع به مانع تراشی برای وی کرده و به یکی از ماشین‌های سازمان ملل که حامل او و گروهش بود شلیک کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، این اتفاق تداعی کنندهٔ اتفاقی بود که برای اسماعیل ولد الشیح احمد فرستادهٔ سابق سازمان ملل به یمن در صنعا افتاد و در ماه می در آخرین سفرش به صنعا، او و گروهش بعد از خروج از فرودگاه مورد تیراندازی حوثی‌ها قرار گرفتند.
سخنگوی سازمان ملل روز گذشته در توئیتی نوشت: پاتریک کومارت و گروهش پس از اخبار تیراندازی هم‌اکنون در الحدیده در امان هستند.
این در حالی است که خبرگزاری «رویترز» از یک منبع یمنی نقل کرد که کاروان پاتریک کومارت هنگام رفتن به منطقهٔ تحت کنترل ائتلاف با تیراندازی مواجه شد و حوثی‌ها را در این حادثه متهم کرد.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل ذکر کرد که کومارت با نمایندگان دولت یمن در کمیته هماهنگی استقرار نیروهای مشترک جلسه داشت و هنگام رفتن با گروهش، ماشین زرهی با نشان سازمان‌ملل دچار تیراندازی با سلاح کوچکی شد.
وی ضمن اشاره به اینکه منبع تیراندازی مشخص نشده‌است گفت: گروه بدون پیش آمدن هیچ حادثهٔ دیگری به پایگاه خود بازگشت.
اما عسکر زعیل یکی از اعضای گروه دولت یمن شرکت کننده در مذاکرات سوئد در توئیتی نوشت: حوثی‌ها تا به این لحظه (ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت یمن) در حال مانع شدن از رفتن ژنرال پاتریک به جلسه با گروه دولتی در مجتمع اخوان ثابت در شهر الحدیده، از هتلی هستند که در آن اسکان دارد.
وی افزود: جلسه قرار بود ساعت ۱۱ صبح امروز (پنجشنبه) تشکیل شود و از همان لحظه تا به اکنون وی ممنوع الحرکت است.
وی از سازمان ملل و مارتین گریفیتس فرستادهٔ آن به یمن خواست توضیح دهند که چه کسی برای عملیات صلح و توافقنامهٔ الحدیده مانع تراشی می‌کند.
در ساعت ۳:۵۳ دقیقه به وقت یمن یک منبع دولتی اعلام کرد که ژنرال به پایگاه گروه دولتی یمن برای تشکیل جلسه رسید.
گفتنی است این اتفاق چند روز پس از تهمتی افتاد که حوثی‌ها به کومارت زدند مبنی بر اینکه هیچ پیشرفتی در اجرای توافقنامه استکهلم حاصل نکرده‌است و دلیل آن خروج وی از روند توافقنامه با اجرای دستورکارهای دیگر است.
از این رو در طول هفته حوثی‌ها به حملهٔ رسانه‌ای علیه او دست زدند به طوریکه بعد از امتناع وی از خروج از بندر الحدیده و تقدیم مسئولیت امنیت بندر به نیروهای تابع آنها، رهبرانشان دعوت به اخراج آن از الحدیده کردند.