ظریف با فرمانده‌های الحشد الشعبی دیدار کرد و خواستار اولویت دادن به ایران در بازسازی عراق شد

بغداد: فاضل النشمی

دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با تعدادی از شیوخ عشایر عراقی باعث انتقاد شدید محافل عراقی شد؛ چرا که از نظر فعالان و سیاستمداران این اقدام با عرف دیپلماسی شایع در میان کشورها همخوانی ندارد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی که این سفر را طولانی‌ترین سفر خود به عراق توصیف کرد بعد از دیدار با بازرگانان نجف در یک کنفرانس مطبوعاتی به همتای آمریکایی خود مایک پمپئو حمله کرد و گفت: حق ندارد در مسائل ایران و عراق دخالت کند.
وی گفت: روابط ما با عراق مثل برخی کشورها تصنعی نیست. ما و عراق پیش از وجود آمریکا با هم رابطه داشتیم و آن را ادامه می‌دهیم.
وی دیدارهای خود را با مسئولان عراقی خوب توصیف کرد و اشاره کرد که با مسئولان محلی، نمایندگان بخش خصوصی و شیوخ عشایر در شهرهای عراق دیدار داشت.
وی در خصوص نتایج سفر خود بر بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد و افزود که نشست‌های ثمربخشی با اتاق بازرگانی عراق داشته‌است.
وی با توجه به حمایتی که ایران تقدیم عراق کرد خواستار اولویت دادن به شرکت‌های ایران برای مشارکت در بازسازی عراق شد.
وی همچنین دو روز گذشته در دیدار با فرماندهان «الحشد الشعبی» در کربلا گفت: جهان این واقعیت را فهمید که آمریکا داعش را شکست نداد بلکه شما بودید که این کار را کردید برای همین به شما و ما فشار وارد می‌کنند.
ابو عمار الجبور یکی از فرماندهان «الحشد الشعبی» نیز مراتب قدردانی را از جانب این نیروها نسبت به ایران به جا آورد و گفت: دلیل اصلی مقاومت عراق در برابر تروریسم وجود ایران در کنار ما است… توانستیم بایستیم و حمله آمریکا و اسرائیل را جواب دهیم. همه با ورود آمریکایی‌ها به عراق مخالف هستند.
فلاح المشعل سردبیر سابق روزنامهٔ «الصباح» معتقد است سفر ظریف از اهداف اقتصادی فراتر رفته و اهدافی تاکتیکی و ارشادی برای بسیاری از احزاب سیاسی طرفدار ایران داشت به اضافهٔ اینکه برای بررسی آثار سفر پمپئو به عراق است و اینکه احزاب عراقی چه مواضعی باید داشته باشند.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد: دیدار ظریف با تعدادی از شیوخ عشایر «اقدامی بی‌سابقه است و با عرف دیپلماسی همخوانی ندارد از این لحاظ که دیداری تاکتیکی است و حاکمیت عراق را نقض می‌کند و تبلیغات و تلاشی برای نفوذ ایران به عمق عشایر عراق است.»
ناصر الیاسری فعال و نویسندهٔ عراقی نیز در تأیید سخنان المشعل در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: برای برخی از شیوخ عشایر مهم نیست که با چه کسی می‌نشینند و معمولاً به همه خدمات ارائه می‌دهند برای همین می‌بینی که یک بار با دولت هستند، یک بار با آمریکایی‌ها و یک بار دیگر با ایرانی‌ها.
وی معتقد است که ایران می‌خواهد در صورت مقابلهٔ احتمالی با آمریکا از حمایت شیوخ بهره‌مند شود و معتقد است برخی شبوخ می‌توانند پیروان خود را علیه آمریکا تحریک کنند در حالی که این بعید است.
مصطفی ناصر روزنامه‌نگار عراقی نیز این اقدام ظریف را غیرقابل قبول دانست چرا که در جهت افزایش نفوذ ایران است.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد: طولانی ماندن ظریف در عراق پیامی به آمریکا است با این عنوان که ما به راحتی در عراق تردد می‌کنیم در حالی که آمریکایی‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند.