کاهش مانور میدانی شبه نظامیان و تلاش‌های دولت یمن برای عادی سازی اوضاع

عدن: علی ربیع

۴ سال از کودتای حوثی‌ها می‌گذرد اما دوره محنت ملت یمن تمام نشده و حوثی‌ها همچنان حکم می‌رانند و به کارهای ضدانسانی خود ادامه می‌دهند.
در سطح انسانی، ائتلاف عربی کشورهای حامی مشروعیت دولت قانونی یمن بیش از همه ندای سازمان ملل را لبیک گفته و سعودی و امارات ۱ میلیلارد دلار و کویت ۲۵۰ میلیون دلار به یمن کمک کردند. سازمان ملل و موسسه‌های آن سعی در کاهش رنج ملت یمن در سایه تراژدی بزرگ انسانی حوثی‌ها دارند که از طریق فراهم آوردن خدمات ضروری، مواد غذایی و مهم‌تر از آن حمایت از بانک مرکزی یمن با تقدیم سپرده یک میلیاد دلاری صورت می‌گیرد. اضافه بر آن سعودی ۲۰۰ میلیون دلار به بانک یمن کمک کرد و ماهانه حدود ۶۰ میلیون دلار مشتقات نفتی برای آن فراهم کرد.
بعد از اینکه امسال با راه اندازی عملیات انسانی جامع توسط مرکز «اسناد» شروع شد با کمک ۵۰۰ میلیون دلاری سعودی و امارات به یمن پایان یافت.
برنامه سعودی برای توسعه و آبادانی یمن که در اواسط سال شروع شد و در سقطری و المهره پیشرفت داشت و همچنین شروع کمک‌های نفتی برای فراهم کردن برق مناطق آزاد شده به مبلغ ماهانه ۶۰ میلیون دلار نیز از دیگر اقدامات بود.
دولت قانونی یمن نیز طی یک سال توانست وظایف خود را در برابر کارمندان دولتی در مناطق تحت کنترل خود انجام دهد و با حمایت از ائتلاف عربی باعث ثبات وضعیت ۸۵ درصد مناطق آزاد شده شود.
اما بزرگ‌ترین دستاورد این دولت با حمایت ائتلاف، کاهش سلطه حوثی‌ها در ساحل غربی و مناطق گسترده‌ای از استان صعده است که حوثی‌ها را وادار به مشارکت در مذاکرات صلح کرد و منجر به توافق در خصوص آزادی اسرا، تقدیم شهر الحدیده و بنادر آن و باز کردن گذرگاه‌های انسانی به تعز شد.
بر اساس گفته‌های سازمان ملل، موسسه‌های آن در طی سال جدید بیش از ۴ میلیارد دلار برای رفع نیارهای انسانی نیاز دارند؛ چرا که حدود ۱۵ میلیون شهروند یمنی نیازمند غذا، آموزش و مقابله با بیماری و ۲٫۳ میلیون آواره یمنی نیز نیازمند کمک‌های اضطراری هستند.
بعد از تعیین احمد عبید بن دغر به عنوان نخست‌وزیر، وی در اولین اظهارات خود اعتراف به سختی پرونده‌هایی کرد که در خصوص بازسازی سازمان‌های دولتی، برنامه‌ریزی هزینه و بهبود درآمد و اقتصاد کرد.
در طول یک سال نیروهای دولت توانستند بیشتر مناطق یمن را در سایه پیوستن نیروهای طارق صالح برادرزاده رئیس‌جمهور درگذشته یمن به نیروهای دولت برای مقابله با حوثی‌ها، پس بگیرند.
نیروهای دولت باحمایت ائتلاف از ابتدای عملیات آزادسازی الحدیده و ساحل غربی علاوه بر ضررهای جانی زیادی که به حوثی‌ها وارد کرد عرصه را نیز در بخش شمالی دشت غربی بر آنها تنگ کردند و بسیاری از مناطق را از چنگ آنها خارج کردند.
اما مهم‌تر از پیشرفت میدانی که بوسیله عملیات نظامی حاصل شد، مجبور کردن حوثی‌ها به وارد شدن به مذاکره و یافتن راه حل سیاسی بر اساس مراجع سه‌گانه بود.
اگرچه سال گذشته آنگونه که ملت یمن می‌خواست کودتای حوثی‌ها به پایان نرسید اما پایان سال برای آنها در سایه تلاش‌های سازمان ملل و جامعه بین‌الملل در جهت قائل شدن حدی برای شورش حوثی‌ها و آغاز مجدد عملیات انتقال دولت، امیدوار کننده بود.
در حالی که حوثی‌ها سعی در مانور دادن با پرونده‌های انسانی و خرید زمان برای ادامه دادن به حوثی کردن یمن دارند، ناظران سیاسی ادامه دادن به شکست نظامی آنها را بهترین راه برای مجبور کردنشان به تأمین هزینه‌های طولانی شدن جنگ در سایه دسیسه‌هایشان در مذاکرات صلح می‌دانند.
بسیاری از فعالان یمنی بزرگ‌ترین آرزوهای یمنی‌ها را در سال جدید نیاز آنان به پیروزی‌های نظامی مهمی می‌دانند که حالت بلاتکلیف صلح و جنگ حوثی‌ها را شکسته و منجر به تحقق بهبود سریع خدمات ضروری، پرداخت حقوق، باز کردن راه‌ها و گذرگاه‌ها شود.
تلاش‌های انسانی کشورهای ائتلاف عربی سختی سال ۲۰۱۸ را از لحاظ کمک‌هایشان به یمن کم کرد اما بنابر اظهارات ناظران این اقدام کافی نیست چرا که با وجود حوثی‌ها مشکل یمن حل نخواهد شد به خصوص که برنامه‌های آنها ربطی به انسان و کرامت آن نداشته جز اینکه خواستار مطیع بودن انسان در برابر پروژه فرقه‌ای‌شان برای خدمت به منافع ایران هستند.