وزیر انرژی امارات: توافقنامه کاهش تولید طی سه ماه در ریاض منعقد می‌شود

خالد الفالح وزیر انرژی سعودی روز گذشته وضعیت بازار نفت را با همتای آمریکایی خود ریک پری در ظهران شرقی بررسی کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این دیدار پس از مقاومت «اوپک» و تولیدکنندگان مستقل نفت در برابر فشارهایی صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش نرخ نفت با پرهیز از تولید کم نفت اعمال کرد.
الفالح در توئیتی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با ریک پری عنوان کرد: در خصوص اوضاع بازار نفت و اهتمام همیشگی پادشاهی سعودی به ثبات بازارها صحبت کردیم.
وی افزود: تلاش‌های سعودی را نیز در توسعه تکنولوژی گازهای گلخانه‌ای، بهره‌وری انرژی و فرصت‌های همکاری دو کشور در زمینه فنی بررسی کردیم.
در این میان، سهیل بن محمد المزروعی وزیر انرژی امارات نیز روز گذشته اعلام کرد توافقنامه‌ای برای کاهش امدادرسانی «اوپک» و تولیدکنندگان مستقل طی سه ماه در پادشاهی سعودی منعقد می‌شود.
المزورعی توضیح داد که خروج قطر از «اوپک» تأثیری بر ادامه تولید نخواهد گذاشت.
وی افزود: امارات متحده عربی تصمیم قطر برای خروج از «اوپک» که وزیر کشور آن هفته گذشته از آن به عنوان استراتژی یاد کرده‌بود را متوجه را نمی‌شود.
وی اعلام کرد کشورش تولید نفتی خود را در مقایسه با تولید اکتوبر گذشته در ژانویه آینده ۲٫۵ درصد کاهش می‌دهد.
از سوی دیگر، ثامر الغضبان وزیر نفت عراق نیز روز گذشته عنوان کرد انتظار می‌رود نرخ نفت کاهش پیدا و به مرور افزایش پیدا کند.
وی افزود: اگر «اوپک» تولید را کاهش نمی‌داد نرخ نفت به بشکه‌ای ۴۵ تا ۵۰ دلار می‌رسید.
وی در پایان گفت: صادرات نفت عراق به دلایل فنی کاهش نیافت بلکه به دلیل شرایط آب و هوایی این اتفاق رخ داد و بخش نفت عراق توان بالایی دارد.
گفتنی است «اوپک» و هم‌پیمانان آن روز جمعه تصمیم گرفتند تولید را از ژانویه به روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه کاهش دهند.
اوپک همچنین با کاهش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه برای اعضای خود به رهبری سعودی موافقت کرد در صورتی که قرار است کشورهای غیرعضو و از جمله روسیه تولید خود را روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.