یک سال تمام لبنانی ها بدون رئیس جمهور هستند… چهارمین خلاء ریاست جمهوری از زمان استقلال

میشل سلیمان، آخرین رئیس جمهور لبنان

میشل سلیمان، آخرین رئیس جمهور لبنان

یک سال کامل گذشت و لبنان همچنان بدون رئیس جمهور است، بدون اینکه نشانه هایی از امکان حل بحران در افق دیده شود که به علت نبودن رئیس جمهور، باعث تعطیلی مؤسسات دیگر دولتی شده است و برجسته ترین آن ها پارلمان این کشور است که در این یک سال تنها یک بار، آن هم برای تمدید دوره خود، تشکیل جلسه داد و علاوه بر آن مجلس وزرا نیز به علت اختلافات سیاسی از تصمیم گیری های کلیدی ناتوان مانده است.

با وجود پایبندی ژنرال میشل عون، رئیس جنبش تغییر و اصلاح، برای نامزدی، و با وجود حمایت کامل حزب الله از این موضع گیری وی، اما امکان انتخاب یک رئیس جمهور توافقی که هم مورد قبول جنبش «۸ مارس» باشد که هم پیمان سوریه و ایران است، و هم مورد قبول رقیب آن یعنی جنبش «۱۴ مارس» باشد، وجود ندارد.

میشل سلیمان، آخرین رئیس جمهور لبنان که دوره ریاست جمهوری اش سال گذشته در چنین روزی پایان یافت، عدم انتخاب رئیس جمهور را یک «جرم» دانست. وی در گفتگویی با «الشرق الأوسط» ، بدون نام بردن از حزب الله به مسؤلیت ضمنی آن اشاره کرد و گفت: «مشکل اساسی در انتخاب نکردن رئیس جمهوری، به نظر می رسد به علت ترس از موضع گیری او درباره نبرد لبنانی ها (حزب الله) در خارج از سرزمین های لبنان باشد، زیرا اگر موافق این امر باشد، برخی ها انتخاب او را رد خواهند کرد، و در صورتی که مخالف این موضوع باشد، کسانی هستند که از انتخاب شدن او جلوگیری خواهند کرد، و در هر دو حالت ، پست ریاست جمهوری خالی باقی خواهد ماند».

این چهارمین خلاء ریاست جمهوری در لبنان از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۴۳ می باشد، و طولانی ترین دوره خالی بودن این پست در پایان دوره ریاست جمهوری امین الجمیل در سال ۱۹۸۸ بود که به مدت یک سال و سه ماه ادامه یافت تا این که با امضای توافق نامه طائف به پایان رسید.