واشنگتن – الشرق الاوسط آنلاین

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ۴۷۰ هزار فایل تازه که بعد از حمله سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی  به محل زندگی اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان ضبط شده بود را منتشر کرد.

برخی مطبوعات در آن زمان از این فایل ها و اسناد به عنوان گنج اطلاعاتی یاد کردند.

مایک پمپئو رئیس سیا گفت «انتشار فایل های صوتی و مطالب مرتبط با القاعده این فرصت را در اختیار مردم آمریکا قرار می دهد تا با برنامه ها و نحوه فعالیت این گروه تروریستی آشنا شوند.»

فایل های منتشر شده اسنادی درباره حمزه بن لادن و ۷۹ هزار فایل صوتی و ۱۰ هزار فایل تصویری و ۱۸ هزار فایل درباره اسامه بن لادن از جمله یادداشت های روزمره اش را در بر می گیرد.

روزنامه گاردین به نقل از یک سایت آمریکایی که پیشتر به شماری از فایل های سازمان سیا دست پیدا کرده بود گزارش داد که یک سند ۱۹ صفحه ای درباره روابط ایران و القاعده هم در این فایل ها وجود دارد.
یک سند در این مجموعه حاکی از این است که ایران چگونه به برخی اعضای القاعده پیشنهاد اسلحه و پول و آموزش در یکی از پادگان های حزب الله در لبنان به شرط حمله به منافع آمریکا در عربستان سعودی و خلیج را داده بود.

در یکی از این اسناد آمده که اسامه بن لادن در سن جوانی چنانکه پیشتر هم اخباری منتشر شده بود به کشورهای غربی سفر کرده بود. او در سن نوجوانی جهت درمان پزشکی به بریتانیا سفر کرد. به گفته «اسناد منتشر شده» اسامه بن لادن در این سفر جامعه غرب را یک جامعه منحط توصیف کرده بود. او حدود ۱۰ هفته دوره آموزش زبان در آکسفورد گذراند.

انتظار می رود انتشار این اسناد به ویژه بخش مربوط به روابط بین ایران و القاعده و آمادگی ایران برای حمایت از القاعده برای انجام حملات تروریستی در عربستان سعودی و کشورهای خلیج واکنش های گسترده ای به دنبال داشته باشد.