صدای ضبط شده جدیدی حقیقت کشته شدن عزت الدوری را دچار تردید می کند

آوارگی مجدد اهالی رمادی در آستانه به دست گیری کنترل شهر توسط داعش– عکس از الشرق الأوسط

آوارگی مجدد اهالی رمادی در آستانه به دست گیری کنترل شهر توسط داعش– عکس از الشرق الأوسط

سازمان داعش روز گذشته مجتمع دادگاهی دولتی در شهر رمادی مرکز استان انبار در غرب عراق را به دست گرفت. این به معنای به دست گیری کنترل کامل شهر پس از عقب نشینی نیروهای امنیتی و دولتی محلی از رمادی می باشد.

این اقدام داعش به عنوان یکی از برجسته ترین دستاوردهای این سازمان تروریستی در یک سال و نیم گذشته به شمار می آید. پیشروی در این شهر که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب بغداد واقع شده است، یک روز پس از راه اندازی حملات فشرده ای است که در جبهه های متعددی در استان انبار، بزرگترین استان عراق، صورت می گیرد و سازمان مساحت بسیاری از آن را تحت کنترل داشت. این حملات شامل حملات انتحاری ، یورش به مراکز نظامی و به کنترل در آوردن مناطق جدید بود.

بدین ترتیب می توان گفت با به دست گیری کنترل رمادی توسط داعش و افزوده شدن این شهر به لیست شهرهای مهم دیگر تحت کنترل سازمان در استان انبار، مانند الفلوجه، بزرگ ترین شهر استان که در ۶۰ کیلومتری بغداد قرار دارد، و همچنین تسلط آن بر شهر موصل، این سازمان تروریستی کنترل بیش از یک سوم خاک عراق را در دست گرفته است و بیش از پیش به پایتخت این کشور نزدیک شده است.

صباح کرحوت رئیس شورای استان انبار روز گذشته نسبت به کنترل شهر رمادی توسط سازمان داعش هشدار داد و گفت: «به دست گیری کنترل شهر رمادی توسط سازمان داعش فاجعه بزرگی را تشکیل می دهد که تمامی استان های عراق بهای آن را خواهند پرداخت، زیرا فروپاشی اوضاع در شهر رمادی بر امنیت ملی عراق تأثیر عمده ای خواهد داشت».

از سوی دیگر، انتشار صدای ضبط شده ای از عزت الدوری مرد شماره دو رژیم سابق عراق، که روز گذشته بر پایگاه های خبری نزدیک به حزب بعث پخش شد، شک و تردیدهایی را درباره حقیقت کشته شدن وی به وجود آورد. مکالمه ضبط شده درباره حوادث النخیب است که حدوداً دو هفته پیش اتفاق افتاد. حوادث النخیب سه هفته پس از اعلام نیروهای داوطلب مردمی مبنی بر به قتل رساندن الدوری اتفاق افتاد.