تحرک العبادی بر علیه فساد برای کنترل خشم مردمی در عراق

یک سرباز آمریکایی در حال عبور از مقابل مجسمه های برنزی غول پیکر صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در بغداد در 20 مارس 2009 – عکس از آسوشیتد پرس

یک سرباز آمریکایی در حال عبور از مقابل مجسمه های برنزی غول پیکر صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در بغداد در ۲۰ مارس ۲۰۰۹ – عکس از آسوشیتد پرس

بنا به گزارش منابع اطلاعاتی و نظامی عراقی، بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ افسر سابق عراقی، که بسیاری از آن ها محصول به اصطلاح «کمپین ایمان» هستند که توسط صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق در دهه نود قرن گذشته راه اندازی شده بود، در حال حاضر از فرماندهان سازمان داعش هستند.

سعود محسن حسن، معاون ابو بکر بغدادی رهبر سازمان، یکی از آن ها است که یکی از پیشگامان در ارتش صدام بود، و به «ابو معتز»، و «ابو مسلم ترکمانی» مشهور است. یکی دیگر از این افسران «ابو علاء العفری» است که در حال حاضر مسؤل «بیت المال» این سازمان است. هر دو نفر آنها در زندان آمریکایی «پوکا» در بصره بودند در زمانی که البغدادی نیز در آن جا بازداشت بود. البغدادی رفقای سابق خود را از آن جا جلب کرد و ۱۲ نفر از آن ها را به حاکمیت «ایالت های سازمان» تعیین کرد.

از سوی دیگر، حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز و در پی به دست آوردن تأیید مرجعیت نجف، ریاست جلسه ای استثنایی را به عهده خواهد داشت که برای بررسی اقداماتی برگزار خواهد شد که حکومت قصد دارد برای اصلاح نهادهای دولتی به کار گیرد تا خشم مردمی در عراق را جذب کند.