واشنگتن به مقابله با کشتی های ایرانی اشاره می کند… جدایی یک فرمانده نظامی یمنی به همراه ۱۵ هزار سرباز

یکی از طرفداران عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن طی درگیری با حوثی ها بیرون از منزل هادی (عکس از رویترز)

یکی از طرفداران عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن طی درگیری با حوثی ها بیرون از منزل هادی (عکس از رویترز)

منابع آگاه به «الشرق الأوسط» اطلاع دادند که عملیات «طوفان قاطع» پس از دستیابی به اهداف استراتژیک خود در مرحله پیشین عملیات نظامی، اینک وارد مرحله جدیدی شده است و انتظار می رود که در مرحله آینده بر تحرکات شبه نظامیان حوثی از یک سو، و از سوی دیگر حمایت از غیر نظامیان، از جمله حمایت از عملیات تخلیه و امداد رسانی تمرکز کند.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی «طوفان قاطع» توضیح داد که نیروهای ائتلاف توانستند به حاکمیت هوایی در یمن دست یابند و امکانات شبه نظامیان حوثی از جمله وسایل دفاعی آن ها را به میزان ۹۸ درصد از بین ببرند.

از سوی دیگر، یکی از اعضای جنبش جنوب یمن فاش کرد که سرلشکر عبدالرحمن الحلیلی فرمانده منطقه یکم استان حضرموت در جنوب این کشور، که روز گذشته به همراه ۱۵ هزار نفر از سربازان نیروهای علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن که از حوثی ها حمایت می کند، جدا شده بود، از مدتها پیش قصد جدایی و پیوستن به مشروعیت داشته است و تأخیر وی در اعلام رسمی جدایی از آنها با هدف حل و فصل برخی امور در درون نیروهای تحت فرماندهی او بود.

از سوی دیگر، یک منبع در وزارت خارجه آمریکا به «الشرق الأوسط» اشاره کرد که «احتمال رویارویی با کشتی های ایرانی که به سوی یمن می روند وجود دارد». وی افزود: «ما به طور یقین رویارویی با هیچ کشوری را نمی خواهیم، اما قطعنامه شورای امنیت، برای جلوگیری از ورود سلاح به دست حوثی ها، به ما این اجازه را می دهد». او گفت: «توپ در زمین بازی ایران است: آیا می خواهد در دریا رویارویی کند؟ یا به کشتی های خود دستور می دهد از جایی که آمده اند باز گردند؟».