صدها کلاه و لباس در افتتاحیه تابستانه کاخ باکینگهام

نمایش لباس های ملکه الیزابت دوم ملکه بریتانیا

نمایش لباس های ملکه الیزابت دوم ملکه بریتانیا

افتتاحیه تابستانه کاخ باکینگهام، در سالی که بریتانیا تولد نود سالگی ملکه خود را جشن می گیرد، شاهد ۹۰ سال شکوه و زیبایی از کمد لباس های ملکه بود، که ۱۵۰ لباس، به علاوه صدها کلاهی را که ملکه در دیدارهای خود با پادشاهان، رؤسا، شخصیت های رسمی و همچنین هنرمندان به تن کرده بود را شامل شد.

یک تور چشم گیر و در عین حال شگفت انگیز، زیرا هر قطعه به نمایش درآمده، با دقت فراوان طراحی و اجرا شده است. آن چه برای مناسبت های مختلف طراحی شده است، مانند مراسم تاجگذاری و جلسات کشورهای مشترک المنافع، در کنار شکوه طراحی، پارچه، و گلدوزی، نمادهایی از کشورهای وابسته به آن در نقش ها و گلدوزی ها را جمع کرده است. مثلاً در لباس تاجگذاری، «گل رز» وجود دارد که نماد انگلستان، و نمادهایی از ولز و کانادا است.

این شیوه همچنین در لباس هایی که برای سفرهای خارجی ملکه طراحی شده بودند نیز دیده می شود.  در نمایشی پانورامایی، ابتدا لباسی که از ابریشم انگیسی و تور دوخته شده بود آغاز شد که الیزابت در مراسم تعمید خود در ۲۹ ماه می سال ۱۹۲۶ آن را پوشیده بود، و این لباس به سفارش ملکه ویکتوریا برای تعمید دخترش دوخته شده بود، و طوری طراحی شده است که مانند لباس عروسی وی بود و پس از او الیزابت و ۶۲ کودک سلطنتی، از جمله پرنس چارلز، ولیعهد و نوه اش شاهزاده ویلیام دوک کمبریج آن را به تن کردند، و در آخر به لباسی منتهی شد که ملکه اخیراً در مراسم رژه گارد سلطنتی به تن کرده بود.

شایان ذکر است که افتتاح تابستانه کاخ، اتفاق مهمی در برنامه سفر گردشگران خارجی و عرب به لندن به شمار می آید، که با علاقه و اهمیت زیادی برای آن برنامه ریزی می شود، و در کنار گشت و گذار در گوشه های اتاق های تاریخی، نمایشگاه ویژه ای برگزار می شود که هر سال تغییر می کند، هر چند موضوع آن یکی است و بر روی جنبه ای از زندگی ملکه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، تمرکز می کند.