پوستر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان

پوستر حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان

از زمان آغاز عملیات طوفان قاطع، این سومین بار است که سید حسن نصر الله در یک برنامه ریزی تکراری ، برای حمله و توهین به عربستان سعودی ظاهر می شود. روش او تغییری نکرده است و هدف هم تغییری نکرده است، تنها متغیر در سخنرانی اخیر او این بود که در این سخنرانی هیچ سقف سیاسی یا اخلاقی و یا حتی قانونی وجود نداشت. این بار مانند عادت همیشگی خود تنها به حمله بر علیه سعودی ها اکتفا نکرد، بلکه به قرنها پیش بازگشت و گذشته را حفر کرد تا یک طایفه را به طور کامل در دایره خیانت قرار دهد. خدایا… کسی که افتخار می کند که سرباز ولایت فقیه است، دیگران را به خیانت متهم می کند و آن ها را تحریک و تهدید می کند!

سید حسن به خوبی آگاه است که خلق و خوی کل مخاطبانش در نبردی که او می خواهد لبنانی ها را بر ضد دولت و ملت عربستان بکشاند، همراه نیست. برای او مهم نیست که مواضع افراط گرایانه و حملات دشنام و توهینی که ادعا می کند رأی و عقیده هستند، ممکن است ثبات لبنان را به لرزه در بیاورد و باعث توهین به روابط آن با کشورهای دوست شود. برای او مهم نیست که کشورش، البته لبنان نه ایران، با تیرگی روابط ممکن است کم کم به لبه پرتگاه کشیده شود. مثل این که متوقف کردن روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان برایش کافی نیست. محتوای سخنرانی او در واقع برای مخاطبان حزب الله بود آنهم در عملیات بسیج فرقه ای که کسی جز خود سید حسن بدان علاقمند نیست. توجه کنید که چگونه با گفتن این جمله که: « مسجد پیامبر (ص) از درون عربستان سعودی و تفکر و اندیشه وهابی در معرض خطر قرار دارد و کتاب های تاریخ گواه این مدعا هستند» به دشمنی و تحریک بر علیه عربستان می پردازد. برای سید حسن دمیدن در یک فتنه مذهبی بین شهروندان لبنانی، از شیعه و سنی، و دامن زدن به فرقه گرایی بین آنها مهم نیست، آنچه برای او اهمیت دارد از دست ندان جایگاه خود نزد رهبر بزرگوارش سید علی خامنه ای است. بگذار سید حسن نصرالله خامنه ای از آن لذت ببرد.

طرح سید حسن خامنه ای برای قرار دادن شیعیان لبنان در سبد ایران، همانطور که رهبر کل برای آن برنامه ریزی و تلاش می کرد، شکست خورد. رژیم تهران از زمان تأسیس، نتوانست چه در لبنان و چه در دیگر کشورهای عربی موفق به انجام این طرح شود. حتی اگر ایران توانست به مجموعه هایی از آنان نفوذ کند، اما اکثریت شیعیان عرب، نه شیعیان فارس، تا این لحظه، حاضر به پیروی از طرح فرقه ای ایرانی نیستند. با این حال ایران به تلاش های خستگی ناپذیر خود ادامه می دهد آنهم از طریق بزرگترین نماینده اش یعنی سید حسن خامنه ای، که در تحریک مذهبی بلا منازع است.

پیش از این و در پی پخش سخنرانی سید حسن خامنه ای از تلوزیون رسمی لبنان، در مقاله ای گفته بودم، که حکومت لبنان به اندازه کافی برای تایید پایبندی و علاقمندی خود به روابط با کشور با نفوذی مانند عربستان سعودی کاری انجام نمی دهد. و واقعیت این بود که موضوع پخش سخنرانی به سادگی گذشت. حتی وزیر امور رسانه ای عذر خواهی خجالتی خود را بعدها پس گرفت و گفت که این عذر خواهی رسمی از سوی دولت نیست و یک معذرت خواهی شخصی است. اینک سید حسن خامنه ای به شخصیت های عربستان سعودی و مردم آن حمله ور می شود و با عبارت هایی توهین آمیز، که در قانون لبنان مجازات دارند، اقدام به تحریک بر ضد آنها می کند. بسیار در اشتباه خواهیم بود اگر از حکومت لبنان توقع داشته باشیم در کنار منافع شهروندان خود بایستد و از برهم زدن روابط با عربستان جلوگیری کند. این بار هم نظاره گر توهین های بی سابقه سید حسن خامنه ای خواهد بود و قطعاً دولت نمی تواند او را مورد بازخواست قرار دهد، زیرا شبه نظامیانی که تحت کنترل او هستند، او را بالاتر از هر قانونی قرار می دهند.

ای سید حسن! عربستانی که مسلمانان را بر علیه آن تحریک می کنی، در یک روز ۲۷۴ میلیون دلار کمک های انسان دوستانه به یمن فرستاد. ای سید حسن خامنه ای! عربستانی که به آن دشنام می دهی و آن را مورد اهانت قرار می دهی، برای دهه های طولانی است که یمن را مورد حمایت قرار داده و هرگز به این موضوع به صورت مذهبی نگاه نکرده است. حال که افتخار می کنی از سربازان ولایت فقیه هستی! به ما بگو: ایران به یمنی ها غیر از توطئه و سلاح هایی که باعث نابودی یمن شد، چه چیزی داده است؟!