شاهزاده سلمان بن عدالعزیز ولیعهد جدید عربستان سعودی

شاهزاده سلمان بن عدالعزیز ولیعهد جدید عربستان سعودی

انتصاب شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد جدید عربستان سعودی از سوی ملک عبدالله پادشاه این کشور حکایت از انتقال آرام قدرت درون نظام پادشاهی دارد. ملک عبدالله با این انتصاب از حفط ثبات پادشاهی عربستان اطمینان حاصل کرد به ویژه در حالی که خاورمیانه شاهد ناآرامی‌های متعددی است.

ملک عبدالله در حکم انتصاب شاهزاده سلمان چنین گفت: “ما شاهزاده سلمان بن عدالعزیز را به عنوان ولیعهد برگزیدیم و وی را به سمت وزارت دفاع و همچنین معاون نخست وزیر نصب کردیم.”

ملک عبدالله طی حکم دیگری شاهزاده احمد را به عنوان وزیر امور داخلی منصوب کرد. پیش از شاهزاده احمد، شاهزاده نایف سمت وزیر امود داخلی را از سال ۱۹۷۵ بر عهده داشت. شاهزاده احمد سابق بر این معاون وزیر امور داخلی عربستان بود.

پس از تشییع شاهزاده نایف در مکه در روز یکشنبه شاهزاده سلمان به دومین مقام قدرتمند عربستان برگزیده شده است. به واقع این انتصاب پیامی برای دنیای سیاست در بر داشت که خانواده سلطنتی عربستان به مثابه یک موسسه سیاسی عمل می کند و اتحاد و اتصال درون این نظام سیاسی را به نمایش گذاشت.

انتصاب شاهزاده سلمان به عنوان ولیعهد سعودی واکنش های مثبت گسترده ای از سوی دیپلمات های خارجی و داخلی در بر داشت. وی که روابط تنگاتنگی با سران قبایل در سراسر عربستان سعودی ایجاد کرده است از مقبولیت بالایی در داخل کشور برخوردار است.

وی طی تازه‌ترین دیدارش از ایالات متحده امریکا و هم چنین انگلستان باسران این کشور ملاقات کرد. دیدار وی با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا بر گسترش روابط فی ما بین تایید کرد.

شاهزاده سلمان ۷۷ ساله پیش از انتصاب به مقام وزیر دفاع بیش از ۳ دهه به فرمانداری ریاض مشغول بوده است.