رئیس کمیته مبارزه با فساد به «الشرق الأوسط»: گرایش به سوی اعطای صلاحیت های بیشتر به دستگاه های نظارتی

پادشاه عربستان سعودی به هنگام استقبال از مقامات ارشد و و علاقمندان به مبارزه با فساد در دو بخش عمومی و خصوصی.. شاهزادگان خالد الفیصل امیر منطقه مکه و متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی و محمد بن نایف ولیعهد در تصویر دیده می شوند- عکس از بندر الجلعود

پادشاه عربستان سعودی به هنگام استقبال از مقامات ارشد و و علاقمندان به مبارزه با فساد در دو بخش عمومی و خصوصی.. شاهزادگان خالد الفیصل امیر منطقه مکه و متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی و محمد بن نایف ولیعهد در تصویر دیده می شوند- عکس از بندر الجلعود

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی گفت: « هر شهروند می تواند از پادشاه یا ولیعهد یا از هر فردی از افراد خاندان سلطنتی شکایت کند». وی تأکید کرد که دولت عربستان سعودی بر پایه قرآن و سنت پیامبر برپا شده است و بزرگ ترین روش مبارزه با فساد، اجرای شریعت اسلامی است.

ملک سلمان روز گذشته به هنگام استقبال از مقامات ارشد و علاقمندان به مبارزه با فساد در دو بخش عمومی و خصوصی در دفتر خود در قصر السلام در جده تأکید کرد که درب های دولت به روی شهروندان باز است. وی افزود: «می گوییم خدا ببخشاید کسی را که عیب هایم را به من یاد آوری کند… اگر چیزی را مشاهده کردید که به شهروندان یا به افراد یا قبیله یا شهرستان یا به هر چیز دیگری لطمه می زند، درب های ما باز است، خطوط تلفن آزاد است و گوشهایمان برای شما باز است و مجالس ما به روی شما گشوده است، خداوند شما را اجر دهد».

ملک سلمان در هنگام سخن گفتن با مسؤلان به داستانی از ملک عبدالعزیز پادشاه بنیانگذار و یکی از شهروندان اشاره کرد که که به نزد شیخ سعد بن عتیق، قاضی ریاض در آن زمان، شکایت برده بودند.

در همین حال دکتر خالد بن عبد المحسن المحیسن، رئیس کمیته ملی مبارزه با فساد در عربستان سعودی با اشاره به موافقت سلطنتی با استراتژی های این کمیته در مرحله آینده تشریح کرد که این کمیته نسبت به حمایت ها و پشتیبانی که از سوی پادشاه ارائه می شود احساس افتخار می کند. وی گفت: «تشریف فرمایی شما در این دیدار چیزی نیست جز ادامه حمایت های شما به این کمیته و به طور کلی به دستگاه های نظارتی، که شما دستور بازنگری ارگان های آن را دادید تا تضمین کننده افزایش اختصاصات آن ها و عملکرد بهتر وظایف و مسؤلیت های آن ها باشد».

درباره سخنان پادشاه و استقبال از مقامات ارشد و علاقمندان به مبارزه با فساد، دکتر المحیسن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که استراتژی جدیدی در نقش های این کمیته، که متخصص در بازنگری سازمان ها و ارگان های وابسته به مبارزه با فساد است وجود دارد که بتوان این حالت ها را تا جای ممکن محدود کرد. المحیسن توضیح داد که ملک سلمان از این کمیته بسیار نزدیک است و از آن پشتیبانی می کند و بلأخره استراتژی جدید آن را تصویب کرد. وی اشاره کرد که گرایش به اعطای صلاحیت های بیشتر به دستگاه های نظارتی وجود دارد تا آن ها را در انجام وظایف خود کمک کند به طوری که موارد فساد را محدود کرده و آن ها را از بین ببرد.