سفر رسمی ولیعهد سعودی به الجزایر برای تقویت روابط دوجانبه

الجزایر: بوعلام غمراسه

دفتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی، امروز به این کشور سفر می‌کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر عنوان شده‌است که ولیعهد سعودی به همراه هیئتی عالی‌رتبه به الجزایر سفر می‌کند.
در این بیانیه آمده‌است «در چارچوب روابط برادرانه محکمی که میان الجزایر و پادشاهی سعودی وجود دارد، شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی در روزهای ۲ و ۳ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۹۷) با هیئتی عالی‌رتبه سفر رسمی به الجزایر خواهد داشت که متشکل از اعضای دولت، تجار و شخصیت‌های برجسته سعودی است».
در این بیانیه اشاره شد که این سفر برای تحکیم روابط ویژه‌ای است که میان دو کشور و ملت‌هایشان وجود دارد و باعث همکاری دو جانبه مجدد دو کشور، اجرای پروژه‌های شراکت و سرمایه‌گذاری می‌شود. همچنین افق‌های جدیدی را برای تاجران باز می‌کند تا میزان تبادل تجاری را افزایش داده و شراکت اقتصادی دو کشور توسعه یابد.
این دیدار همچنین محرکی برای تمام کارگاه‌های دوجانبه‌ای است که در جلسه دوره سیزدهم کمیته مشترک الجزایر و سعودی که در آوریل گذشته در ریاض منعقد شد و با امضای توافقنامه‌های همکاری مشترکی همراه بود، در خصوص آنها توافق شد.
در این بیانیه ذکر شده‌است که سفر ولیعهد سعودی فرصتی برای مذاکره و تبادل نظر در خصوص تحولات بازار نفت و مسائل سیاسی و اقتصادی مشترک عربی و جهانی است که در راس آن قضیه فلسطین و اوضاع برخی کشورهای برادر است.
گفتنی است میزان مبادلات تجاری سعودی و الجزایر ۶۱۹ میلیون دلار است در حالیکه ارزش سرمایه‌گذاری‌های سعودی در الجزایر ۳ میلیارد دلار است.
تجار پادشاهی سعودی بارها در خصوص برداشتن قانون سرمایه‌گذاری ۵۱—۴۹ الجزایر ابراز تمایل کردند؛ چرا که این قانون سرمایه‌گذارن خارجی در الجزایر را ملزم به همکاری با شریکی الجزایری می‌کند.
ریاض در مارس سال ۲۰۱۶ به الجزایر وعده داد که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در پروژه‌های گردشگری، انرژی خورشیدی، ساخت کاغذ، محصولات طبی و خدمات اطلاعاتی سرمایه‌گذاری می‌کند و انتظار می‌رود که سفر ولیعهد سعودی به الجزایر به مشورت در خصوص این پروژه‌ها کمک می‌کند.