پمپئو بر حمایت از ائتلاف عربی تأکید کرد و پرتاب موشک‌های بالستیکی توسط ایران را محکوم کرد

واشینگتن: معاذ العمری

مایکل پمپئو وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور مدرک مستقیمی ندارد که دست داشتن شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در پرونده قتل خاشقجی اثبات کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی اشاره کرد که سازمان اطلاعات آمریکا (سی آی ای) دلیل قطعی ندارد بلکه آنچه در این خصوص وجود دارد صرفاً تحلیل است و حتی یک مدرک نیز ندارد که ثابت کند شاهزاده محمد بن سلمان دستور این کار را صادر کرده‌است.
وی روز گذشته در حاشیه اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در آرژانتین در مصاحبه تلویزیونی با «سی ان ان» عنوان کرد: تحقیقات دولت آمریکا در خصوص این حادثه ادامه دارد و مجازات مسئولان این حادثه را دنبال می‌کنیم اما یک مدرک برای ارتباط ولیعهد سعودی با این حادثه وجود ندارد.
وی اظهار کرد تمام اطلاعات سازمان اطلاعات را در گزارش آژانس مطالعه کردم… هم‌اکنون این گزارش نزد ایالات متحده آمریکا است.. تحلیل‌هایی وجود دارد اما مدرک مستقیمی که نشان دهنده ارتباط شاهزاده با پرونده خاشقجی باشد، وجود ندارد.
وی افزود: این بیانیه دقیقی است. بیانیه مهمی است؛ و این همان بیانیه‌ای است که امروز اعلام می‌کنیم.
از سوی دیگر پمپئو متعهد شد که ایالات متحده آمریکا همیشه از ائتلاف عربی به رهبری سعودی حمایت خواهد کرد.
وی به وجود بحران در یمن اعتراف کرد اما به کمک‌های واشینگتن و ریاض به این کشور اشاره کرد.
وی ادامه داد که قصد ادامه برنامه‌ای را دارند که هم‌اکنون در حال اجرای آن هستند.
پمپئو که با همتای سعودی خود عادل الجبیر در بوینس آیرس دیدار کرد، حمایت خود را از عملیات نظامی ائتلاف عربی به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با ایران که از شورشیان حوثی حمیات می‌کند، اعلام کرد.
از سوی دیگر، پمپئو آزمایش موشکی ایران برای موشک بالستیک میان برد که چند سر است را به دلیل شکستن توافقنامه هسته‌ای محکوم کرد.
وی گفت: این آزمایش موشکی قطعنامه شورای امنیت که برای حمایت از توافقنامه هسته‌ای صادر شد را نقض می‌کند و ما این کار را محکوم می‌کنیم.
با تنش میان واشینگتن و تهران پیرامون موشک‌های بالستیک، پمپئو در توئیتی عنوان کرد ایران آزمایش‌های موشک‌ها و منتشر کردن آن‌ها را ادامه می‌دهد. وی از این کشور خواست دست از ادامه چنین کارهایی بردارد.
گفتنی است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریما در ماه می‌گذشته از برجام خارج شد و ایران را تحریم کرد؛ چرا که وی از این توافقنامه انتقاد می‌کرد چون ضامن مقید کردن ایران در خصوص توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت آن از پیروانش که به نیابتش در سوریه، یمن، لبنان و عراق می‌جنگند، نبود.