وزیر خارجه اردن خواستار حمایت از اردن برای تأمین نیازهای پناهندگان سوری شد

عمان: محمد الدعمه

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد تنها راه‌حل مشکل پناهندگان سوری اردوگاه «الرکبان» فراهم کردن شرایط بازگشت ایمن آنها به شهرهایشان در سوریه است.
به گزارش الشرق الاوسط، الصفدی در جلسه روز گذشته با کریستوس استایلیانیدس کمیسیونر کمک‌های انسانی و مدیریت بحران اتحادیه اروپا تاکیدکرد اردن موقعی که امکان کمک رسانی به ساکنان این اردوگاها از جانب سوریه مهیا نبود اجازه کمک‌رسانی به آنها را داد اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که از داخل خود سوریه می‌توان موضوع آن را حل کرد.
وی افزود: اردوگاه الرکبان مسئولیتی و تعهدی اردنی نبوده بلکه بین‌المللی است و جامعه جهانی باید مسئولیت آن را تقبل و با آن به عنوان یک مسئله‌ای سوری تعامل کند.
وی بر ضرورت اتخاذ یک رویکرد واقعی برای بحران سوریه تأکید کرد که سوری‌ها آن را قبول داشته، وحدت سوریه را حفظ کند و امنیت و ثبات را به سوریه بازگرداند بدون اینکه نقش آن را در ثبات منطقه و سیستم اقدام مشترک عربی کمرنگ کند.
براساس بیانیه وزارت خارجه اردن، الصفدی و کمیسیونر کمک های انسانی و مدیریت بحران اتحادیه اروپا راه‌های توسعه همکاری میان اردن و اتحادیه اروپا را بررسی کردند.
الصفدی نیز بر اهمیت شراکت اروپا و اردن و ضرورت توسعه آن در همه بخش‌ها تأکید کرد.
کمیسیونر اروپا نیز نقش اردن در تحقق امنیت و ثبات منطقه و استقبال آن از پناهندگان سوری را ارزشمند دانست.
وی اردن را شریک اصلی اروپا در منطقه عنوان کرد و بر حمایت اتحادیه اروپا از آن از طریق همکاری و شراکت‌های متعدد تأکید کرد.
الصفدی و کریستوس استایلیانیدس در این دیدار آخرین تحولات منطقه و پیامدهای آن برای اردن و اتحادیه اروپا را بررسی کردند.
آنها همچنین در خصوص آخرین تحولات قضیه فلسطین مذاکره کردند. الصفدی در این باره تأکید کرد هدف مشترک که ایجاد امنیت و صلح است تنها با پایان دادن به موضوع فلسطین براساس تفکیک دو کشور به پایان می‌رسد.
وزیر خارجه اردن همچنین بر ضرورت تداوم تعهد جامعه جهانی نسبت به پناهندگان سوری تأکید و کاهش این تعهد را خطری برای پناهندگان و کشورهایی قلمداد کرد که پذیرای آنان هستند.
وی همچنین به ضرورت تأمین حمایت کافی اردن برای کمک به آن در جهت تحمل بار تأمین نیازهای یک میلیون و ۳۰۰ هزار سوری تأکید کرد که ۹۰ درصد آنها بیرون از اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.