وزارت کشور عربستان از مردم دعوت کرد جهت مقابله با سازمان های مشابه سازمان القاعده در اینترنت با سازمان امنیت همکاری کنند – عکس الشرق الاوسط

وزارت کشور عربستان از مردم دعوت کرد جهت مقابله با سازمان های مشابه سازمان القاعده در اینترنت با سازمان امنیت همکاری کنند – عکس الشرق الاوسط

ریاض. بندر الشریده – تیمسار منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان کسانی را که از سایت های اینترنتی و وسایل ارتباط جمعی برای اهداف تخریبی در “فضای مجازی” استفاده می کنند را کسانی دانست که در جهان دیگری سیر می کنند.

وی به وجود بیش از پانزده میلیون نمایه ویدیوئی در یوتیوب و میلیون ها توئیت در فضای اینترنتی اشاره کرد که از طریق کامپیوتر یا گوشی های هوشمند در یک روز بارگذاری شده اند و جامعه عربستان را به تلاش جدی برای ایجاد یک دریچه ارتباطی با نهادهای امنیتی جهت آگاهی از شبهاتی که احتمالا شهروندان سعودی به دلیل بالا رفتن قدرت انتخابهای شخصی توسط این وسایل ارتباطی، در معرض شان هستند فراخواند.

سرتیپ الترکی در کنفرانس امنیت و سلامت شغلی که توسط جمعیت بین المللی امنیت و سلامت شغلی پریروز در ریاض با حضور بیش از ۴۵۰ کارشناس و فعال در حوزه امنیت بخش خصوصی و عمومی برگزار شد تاکید کرد بالا بردن سطح حفاظت شخصی کسانی که با سایت های شبکه های اجتماعی سرو کار دارند برای دستگاه تحت امرش مهم است. وی همچنین مسوولیت کامل آنچه فرزندان دختر و پسر در این سایت ها مشاهده می کنند را به طور خاص متوجه جامعه و خانواده کرد.

سخنگوی حوزه امنیت وزارت کشور که درباره احساس امنیت و حفاظت حریم شخصی از دخالت های خارجی سخن می گفت اظهار داشت: «جوامع انسانی با چالش های مهمی روبرو هستند؛ چرا که پیشرفت های تکنولوژیک عظیمی که در حوزه وسایل ارتباط جمعی روی داده انسانها را قادر به عبور از محیط اجتماعی شان برای دسترسی به اطلاعات و ارتباط با دیگران کرده و زمینه آشنایی با ارزش ها و فرهنگ های مختلف را فراهم آورده است، در نتیجه شخصی بودن مکان ها را از بین برده و جوامع را با اندیشه ها و فرهنگ های مختلف و متنوع آشنا کرده که به نوبه خود باعث فاصله افتادن بین فرزندان یک جامعه و خانواده ها شده است. این وضعیت مانع یک تعامل ایده آل بین ما و این وسایل ارتباط جمعی شده و ما را از یک جامعه سالم و پاک و دور از افکار افراطی و منحرف محروم می سازد».

وی افزود: «تعامل شخصی و فردی از طریق این تکنولوژی ها مشکلات زیادی به همراه دارد، و همه مردم جهان از محیط خاصی که وسایل ارتباط جمعی و اینترنت ایجاد کرده شکایت دارند چراکه محیطی جدا افتاده و عاری از قدرت واکنش ایجاد می کنند؛ از جمله این مشکلات این است که این فن آوری ها باعث می شوند عوامل خارجی به آسانی افرادی را که با فضای مجازی در ارتباط هستند را پیدا کنند. ما به عنوان عضوی از جامعه بشری هرگز نمی پذیریم که روابط مجازی، ما را با افراد ناشناخته مرتبط سازد تا دشمنان و بدخواهان امنیت این کشور افراد کم سن و سال را صید کرده و به خارج از کشور و مناطق درگیری بکشانند».

وی همچنین گفت: «برخی افراد خارجی از علاقمندان به این سایت ها سوء استفاده می کنند و بر اشخاص تاثیر گذاشته و بواسطه صفحات اینترنتی شان جوانان را فریب داده و عضوگیری می کنند و از طریق هویت های جعلی در شبکه های اجتماعی به سوء استفاده فکری از مردم و نیروگیری برای درگیری هایی که اداره کنندگان و اهداف آن معلوم نیست می پردازند. گاهی می گوییم چرا تا این حد ترس! به ویژه که ما معتقدیم این فن آوری ها فواید زیادی دارند، اما باید دانست که این امکانات ارتباطی نباید ما را به ابزاری در اختیار دیگران تبدیل کنند تا هر طور که می خواهند (جوانان) ما را به بازی بگیرند».

سرتیپ الترکی روش های عضوگیری بیست سال پیش را کاملا متفاوت از روش های حال حاضر می داند، از این جهت که در گذشته این گروهها به حکم این که جهاد امری شرعی است در آن شرکت می کردند. اما امروز می بینیم که القاعده از اینترنت برای گسترش اعتقادش بیشترین استفاده را می کند و کاملا می داند شبکه های اجتماعی را نمی توان مانند سایت های اینترنتی مسدود کرد. در همین حال، این گروهها تلاش دارند از پرونده دو فرد بازداشت شده برای تحریک افکار عمومی سوء استفاده کرده و جامعه عربستان را به دلیل بازداشت برخی افراد به بهانه اینکه مدرک قانونی و قضائی وجود نداشته، علیه نیروهای امنیتی بشورانند.

این عوامل مدعی شده اند ۳۵ نفر در زندان هستند و بدین طریق توانسته اند سازمان های بین المللی را درباره تعداد افراد زندانی در عربستان فریب دهند. به گفته الترکی اگر جلوی این دروغ ها را نگیریم این موضوع روند دیگری خواهد یافت و درباره قضیه نفوذی ها وی اعتراف کرد که ما نفوذی داریم اما هنوز نتوانسته ایم بطور کامل جلویشان را بگیریم (اشاره وی به ورود نفوذی ها از مناطق جنوبی عربستان بود) و کسانی هم هستند که می خواهند از این موضوع برای راه انداختن جنگ روانی در شبکه های اجتماعی استفاده کنند، اما در این مورد مهم ترین چیز پیشگیری از چنین خطراتی از طریق برخی روش های امنیتی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «قانون را بر اساس شک و شبهه و بدون حکم قضائی اجرا نمی کنیم و کسانی که در سالهای گذشته بازداشت شده بودند به دستور قضائی آزاد شدند، بعضی شان دوباره به جنبش هایشان بازگشته و برای ایجاد سازمانی جدید تلاش کردند و برخی دیگر فرصت فرار به کشورهای همسایه یافته و به سازمانهای تروریستی آنجا پیوستند».

وی توضیح داد: «قانون به شما به صرف شک و شبهه درباره یک شخص و بدون وجود دلایل و قرائن اجازه صدور حکم قطعی نمی دهد. ما هم نمی خواهیم برای بازخواست مقصر یا خطاکار به اقدام امنیتی متوسل شویم اما می خواهیم تمام تلاش مان را برای بالا بردن سطح حفاظت شخصی و حفظ احساس امنیت شهروندان که سرمایه های حقیقی وطن هستند به کار بریم».

از سوی دیگر مهندس محمود الشمری جانشین رئیس کل جمعیت بین المللی امنیت و سلامت شغلی در گفتگو با “الشرق الاوسط” تاکید کرد این گردهمایی توسط این جمعیت تشکیل شده تا در آن نضرات و دیدگاه های موجود در جامعه عربستان مطرح شود و امسال به موضوع احساس امنیت ملی و عوامل خارجی پرداختیم. چراکه موضوعی حساس بوده و نیازمند هشدار جهت آگاهی نسبت به نارسایی های حقیقی ای است که منجر به سوء استفاده از فن آوری ها می شود.

وی گفت: «نقش ما به عنوان یک جمعیت بین المللی بهسازی مفهوم سلامت و امنیت شغلی در عربستان و حمایت از تاسیسات نفتی عظیم و دیدار با مسؤولان و فعالان امنیت و سلامت شغلی در سطح منطقه است. کار ما در کنار وظیفه تامین امنیت تاسیسات، همکاری با شرکت های خصوصی همچون آرامکو جهت حمایت از دارایی ها و کارمندان در این تآسیسات تعریف می شود».