استاندار کرکوک خواستار ارسال کمک‌های نظامی از بغداد شد

بغداد: فاضل النشمی

بحران برافراشتن پرچم کردستان در استان کرکوک، روز گذشته و با اقدام احزاب کرد برای قراردادن این پرچم بر پایگاه‌های خود، بالا گرفت. به گزارش الشرق الاوسط، در همین راستا استاندار کرکوک از بغداد خواست نیروهای نظامی کمکی را به این استان ارسال کنند.
در آغاز سال گذشته نیز تصویب قانونی از سوی شورای استان که اکثرا کرد هستند در خصوص برافراشتن پرچم کردستان بر ساختمان‌های استان، واکنش و نارضایتی عرب‌ها و ترکمن‌های این استان را برانگیخت و دادگاه اداری در بغداد با صدور حکمی ضمن لغو و ابطال این قانون، آن را برخلاف قوانین قلمداد کرد.
دولت حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق کنترل کرکوک را به دست گرفت و در چارچوب «روند اجرای قانون» در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ (۲۴ مهر ۱۳۹۶) یک استاندار عرب را جایگزین استاندار کُرد این استان کرد.
پس از برافراشتن پرچم کردستان بر پایگاه‌های احزاب کرد و در رأس آنها «حزب میهنی کردستان» که بیشترین نفوذ را در کردستان دارد، همه طیف‌های کرکوک در راستای اثبات دیدگاه خود و دفاع از آن وارد جنگی شبیه به «جنگ بیانیه» شدند.
آنها در این بیانیه‌ها از لحن تند و تیز دوری نکرده و از نیروهای دولت فدرالی خواستند برای حل این مشکل وارد عمل شوند.
راکان سعید الجبوری استاندار کرکوک در بیانیه‌ای از مردم کرکوک خواست امنیت و همزیستی و ثبات اجتماعی را حفظ کرده و به دنبال «مزایده‌های سیاسی» نروند.
وی در ادامه گفت: «از نیروهای امنیتی خواستیم که وضعیت را به آنچه بود بازگردانند. این موارد قانون اساسی، تصمیمات پارلمان و دادگاه اداری را نقض کرده و نمی‌توان آنها را پذیرفت».
یک منبع نزدیک به «حزب میهنی کردستان» در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «عرب‌ها و ترکمن‌ها پس از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ و پس از احساس قدرت و ضعف نفوذ کردها، در واکنش‌های خود مبالغه می‌کنند، این در حالی است که ترکمن‌ها پرچم خود با ستارگان معروفش که بر وجود یک دولت تاریخی ترکمن اشاره دارد را همواره برافراشته اند».
از سوی دیگر، علی البیاتی یکی از اعضای کمیسیون عالی حقوق بشر نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» از انتشار بیماری‌های پوستی خبر داد و گفت: «بعضی از این بیماری‌ها خطرناک بوده و در منطقه توزخورماتو به مرگ برخی از افراد منجر شده است. دلیل این بیماری‌های انتشار گازهای سمی توسط داعش در سال ۲۰۱۶ است».