رهبران «جبهه آزادیبخش ملی» از نخست‌وزیر به دلیل اعلام تمایل برای نامزدی انتخابات انتقاد کردند

الجزایر: بوعلام غمراسه

احمد اویحیی نخست‌وزیر الجزایر ضمن واکنش به انتقاد و حمله دشمنانش به دلیل اعلام رغبت وی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۸ آوریل آینده ابراز ناراحتی کرد. این در حالی است که رهبری حزب اسلامی «جنبش جامعه صلح» از آغاز آمادگی برای اعلام نامزد شایسته خود خبر دادند.
اویحیی شب گذشته پس از پایان نشست خود با حزب اتحاد ملی دموکرتیک (به ریاست وی) در گفتگو با یک شبکه خصوصی گفت: «بسیاری از احزاب در الجزایر در زمینه سرنوشت من در سیاست و مسائل دیگر مربوط به من احتمالاتی داده‌اند. من باعث ناراحتی این احزاب شده‌ام و مدت طولانی از مبارزات من برای دفاع از کشورم می‌گذرد و همچنان در خدمت دولت و کشورم هستم».
وی یادآور شد: «خدمت به الجزایر زیر نظر عبدالعزیز بوتفلیقه و در کنارش مایه افتخار من است و من همیشه برای همکاری با رئیس‌جمهور آمادگی دارم».
احزاب مخالف اویحیی یعنی «جبهه آزادیبخش ملی» و حزب رئیس‌جمهور اعلام تمایل وی برای ریاست‌جمهوری پس از بوتفلیقه را امری ناپسند قلمداد کردند، چرا که چنین چیزی برای طرفداران و هم‌پیمانان رئیس‌جمهور به منزله یک «گناه» است. از دیدگاه آنان تا زمانی که بوتفلیقه است نباید کسی به جانشینی وی فکر کند، به‌ویژه اینکه اویحیی از سوی بوتفلیقه انتخاب شده و در دولت مشغول به‌کار است.
نخست‌وزیر الجزایر افزود: «اتحاد ملی در انتظار وضعیت انتخابات است و امیدواریم که عبدالعزیز بوتفلیقه بار دیگر برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود و اگر این اتفاق بیفتد فعالیت‌های حزب ما در انتخابات بر حمایت از وی متمرکز می‌شود».
از سوی دیگر، رشید نکاز فعال سیاسی مخالف نیز از شرکت در انتخابات و تلاش برای تشکیل «دولت قانون الجزایر» خبر داد.