دیده بان حقوق بشر…. «بسیج مردمی» را به دست داشتن در تجاوزات برنامه ریزی شده فرقه ای متهم کرد

دو پرستار عضو در کمپین واکسیناسیون علیه بیماری وبا در یک اردوگاه آوارگان  در نزدیکی بغداد – عکس از خبرگزاری فرانسه

دو پرستار عضو در کمپین واکسیناسیون علیه بیماری وبا در یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی بغداد – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک مقام ارشد عراقی کشف کرد که سفارت آمریکا در بغداد دو تلاش برای ترور حیدر العبادی نخست وزیر عراق را خنثی کرد. این مسؤل عراقی در یک تماس تلفنى که «الشرق الاوسط» از لندن با او انجام داد گفت: «طی مدت گذشته العبادی چندین بار در معرض ترور قرار گرفت، اما دو مورد از آن ها با کمک آمریکا کشف شد. وی اشاره کرد که اولین تلاش برای ترور توسط عناصر مرتبط با عبادی برنامه ریزی شده بود، اما دومین مورد در ورودی منطقه سبز از نقطه پل معلق بود، و چند افسر که به مشارکت در آن اعتراف کردند، دستگیر شدند.

یک مقام عراقی به یک حادثه اشاره کرد که مدتی قبل رخ داده بود. و آن وقتی بود که عبادی به شهر بصره رفت و در راه یک کاروان بزرگ از خودروهای لوکس دید ، و هنگامی که درباره آن کاروان بزرگ سوال کرد، یکی از دستیاران وی گفت که این  کاروان ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایرانی است، که پس از لحظاتی به بغداد خواهد رسید.

این منبع افزود که العبادی از این امر ناراحت شد و فوراً دستور داد  خودروها به فرودگاه بغداد بازگردند  و با چنین کاروانی از سلیمانی استقبال نکنند. العبادی آن موقع تاکید کرد: « وقتی سلیمانی بخواهد سفری رسمی به عراق انجام دهد باید به ما بگوید، و باید ویزا هم درخواست کند».

از سوی دیگر، یک گزارش از سازمان حقوقی «دیده بان حقوق بشر» که روز گذشته  منتشر شد، فاش کرد که شبه نظامیان بسیج مردمی در عراق اقدام به تخریب گسترده و عمدی خانه ها و مغازه ها در بخش های مختلف شهرستان تکریت کرده اند، و طی ماه های مارس (فروردین) و آوریل (اردیبهشت) ۲۰۱۵ ، ۲۰۰ شهروند اهل سنت را ربودند، که ۱۶۰ نفر از آن ها همچنان مفقود هستند. یکی از مسؤلان در این سازمان به «الشرق الاوسط» گفت: «اخباری داریم در مورد پیدا شدن یک گورستان دسته جمعی در نزدیکی منطقه ای که در آن ربوده شده بودند ».