منابع ریاست جمهوری به «الشرق الاوسط»: دعوت هنوز مراحل اجرایی رسمی را طی نکرده است

بیروت: نذیر رضا

نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان خواستار به تأخیر انداختن نشست اقتصاد عربی شد که قرار است روز ۲۰ این ماه در بیروت برگزار شود. به این دلیل که سوریه به آن دعوت نشده و به گفته برخی نمایندگان که دیروز با او دیدار داشتند «تا نشست ضعیف نحیف».
براساس آنچه منابع کاخ ریاست جمهوری به «الشرق الاوسط» گفته‌اند، این مسئله تاکنون در حد یک پیشنهاد است و هیچ اقدام رسمی اجرایی از سوی لبنان صورت نگرفته است.
نمایندگان از رئیس مجلس نمایندگان نبیه بری که روز چهارشنبه به دیدارش رفته بودند نقل می‌کنند: «در غیاب یک دولت و چون لبنان باید نشانه جمع باشد و نه علامت طرد و برای اینکه این نشست نحیف نباشد، به نظرم این نشست باید به عقب بیفتد». او باز تأکید کرد «مشارکت سوریه در چنین نشستی ضروری است».
بری در حالی پیشنهاد وجود سوریه دعوت نشده به نشست اقتصاد عربی در بیروت را پیش می‌کشد، که منابع مطئن نیستند آیا رئیس مجلس با رهبران لبنان، به خصوص رئیس جمهوری میشل عون یا رئیس دولت موقت سعد الحریری یا سفرای عرب این موضوع را در میان گذاشته است یا نه. تصمیمی که باید پیش از هرگام عملی برای ارسال درخواست تأخیر نشست اقتصادی به جامعه عرب به این عنوان که لبنان میزبان آن است و جامعه عرب برنامه ریزی می‌کند و دعوت، گرفته شود.
اما به نظر می‌رسد ریاست جمهوری لبنان براساس طرح و برنامه میزبانی از نشست در بیروت به پیش می‌رود. روز چهارشنبه از خبرنگاران خواست درخواست‌شان را برای طی مقدمات لازم بفرستند.
فادی علامه نماینده عضو گروه «توسعه و آزادسازی» مجلس که ریاست آن با نبیه بری است، به «الشرق الاوسط» گفت، رئیس بری بر این نظر است که نشست اقتصادی عربی با هدف کمک کشورهای عربی و حمایت از اقتصاد آنها تشکیل می‌شود و «بیشترین کشوری که اکنون به این حمایت نیاز دارد سوریه است» به همین دلیل رئیس بری پیشنهاد به عقب انداختن آن را داد. اگر سوریه در نشست حضور نداشته باشد، بهتر است تا فعال شدن عضویت این کشور در جامعه عرب این نشست به عقب بیفتد.
به این باید ناکامی لبنانی‌ها در تشکیل دولت جدید هم اضافه شود. نمایندگان از سخنان دیروز بری نقل می‌کنند که «موضوع تشکیل دولت به فعل ناقص تبدیل شده و همه پیشنهادها که مطرح شدند به موفقیت منتهی نشدند».