بیروت: ثائر عباس

کابینه پیشنهادی سعد الحریری نخست وزیر لبنان با مخالفت میشل عون رییس جمهور کشور روبرو شد. حالا ناکامی در تشکیل کابینه به نگرانی درباره پیامدهای آن بر شرایط سیاسی لبنان دامن زده است. گویا، موانع دیگری بر سر راه تشکیل کابینه وجود دارد که حتی خطرناک تر از مساله سهم خواهی «مسیحیان» و «دروز» هستند. این مشکلات باعث شده تا الحریری از این ماموریت آنهم صد روز پس از آغاز رایزنی برای تشکیل کابینه باز بماند.

منابع لبنانی به «الشرق الأوسط» گفتند که این دو مانع یعنی مساله نمایندگی «نیروهای لبنانی» و «حزب سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری ولید جنبلاط یکی از چهره های شاخص درزی تنها نوک کوه یخ هستند چرا که مساله اصلی وتوی «افزایش کرسی های وزارتی حزب الله»‌ توسط آمریکا است.

این منابع افزودند مقام های دولت آمریکا به سران لبنانی ابلاغ کرده اند که آمریکا در واکنش به افزایش نفوذ حزب الله در دولت به اقداماتی نظیر تحریم های فراگیر علیه ارگان هایی روی می آورد که شاهد رشد نفوذ حزب الله است. کما اینکه دولت آمریکا کمک و حمایت از ارتش و دستگاه های امنیتی لبنان را قطع خواهد کرد.

«حزب الله» خواهان گرفتن وزارت بهداشت و یکی از وزارتخانه های خدماتی است اما گویا همزمان با هشدار آمریکا موانع جدی بر سر اهداف حزب الله وجود دارد. در این شرایط، دو گزینه در برابر حزب الله وجود دارد؛ یا اینکه به همین پست هایی (وزارت صنایع و جوانان و ورزش) که در کابینه بدان دست می یابد بسنده کند و یا اینکه زیر بار آن نرود. اگر حزب الله گزینه دوم را انتخاب کند عملا چوب لای چرخ تشکیل کابینه می گذارد.

به گفته منابع، کمک های ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا به وزارت بهداشت لبنان متوقف خواهد شد و فشارهای آمریکا باعث می شود تا کشورهای غربی و نهادهای بین المللی هم از همکاری با وزارت بهداشت لبنان خودداری کنند.

هر چند سفارت آمریکا در لبنان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اما منابع لبنانی می گویند موضع رسمی این سفارتخانه در دولت جدید آمریکا فرقی با دولت های پیشین ندارد و کمک های آمریکا به وزارتخانه هایی که وزرای وابسته به حزب الله متصدی آن شوند قطع می گردد چرا که «حزب الله» در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار دارد.

تشکیل کابینه در لبنان به دنبال «ایرادهای» پرزیدنت عون به کابینه پیشنهادی الحریری به نتیجه نرسید. عون گفته بود کابینه پیشنهادی «بدون رعایت اصول و معاییرهایی که او با توجه به مصلحت لبنان تعیین کرده بود» مطرح شده بود.