چهارمین نشست مذاکراتی یمن پنجشنبه منعقد می‌شود و قرار است حکومت قانونی یمن از مشارکت واقعی و خالصانه خود در این مذاکرات پرده بردارد
در حالی‌که شهر ژنو پنجشنبه برای چهارمین نشست پیرامون مذاکرات یمن به سرپرستی ایالات متحده آمریکا آماده می‌شود، حکومت قانونی یمن دیروز عزم خود را برای مشارکت در این نشست با این هدف که منافع ملت را بر همه چیز ترجیح دهد، جزم کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، ایالات متحده آمریکا بر این نشست که میان حکومت قانونی یمن و حوثی‌ها منعقد می‌شود اشراف دارد تا وجود آن باعث ایجاد ضمانت سیاسی، امنیتی و نظامی برای هر دو طرف مذاکره باشد.
حوثی‌ها نام اعضای گروه مذاکره خود را به سرکردگی محمد عبدالسلام اعلام کردند و در میان آنها تعدادی از اعضای حزب «مؤتمر» که در زیر لوای آنها هستند، نیز به چشم می‌خورد. که این امر مخالفت رهبران این حزب در خارج  از یمن را برای شرکت در این نشست تحت لوای گروهک شبه نظامی حوثی‌ برانگیخت. آنها در بیانیه‌ای این اتفاق را نوعی تلاش برای از هم گسیختگی این حزب به کمک مارتن گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد به یمن دانستند.
همچنین قرار است این مذاکرات به شکلی غیرمستقیم بر پرونده اسرا و ربوده شدگان متمرکز شود تا شاید بتوان به توافقی در خصوص آزادی آنها رسید. همین‌طور قرار است موانع بر سر راه رساندن کمک‌های انسانی برداشته شوند.
در کنار سخنگوی حوثی‌ها و رهبرشان، قرار است جلال الرویشان معاون رئیس امنیت و دفاع حزب «مؤتمر» و خالد سعید الدینی فرمانده آن در این نشست شرکت ‌کنند.
 خبرها حاکی از آن است که شبه نظامیان «مؤتمر» برای تضمین امنیت خود و عدم توطئه علیه آنها در این مذاکرات خواستار گروگان‌هایی شده‌اند.
رهبران حزب «مؤتمر» مستقر در خارج از یمن، از مشارکت با حوثی‌ها که رهبر گروهشان علی عبدالله صالح و عارف الزوکا دبیرکل حزب را به قتل رسانده‌اند، سرباز زدند. همچنین در بیانیه‌ای که صادر کردند فشارهای حوثی‌ها را بر گروه‌های خود در داخل یمن در جهت قبول مواضعی مخالف با  باورهایشان محکوم کردند. ضمن اینکه تاکید کردند همچنان بر توصیه‌های رهبر فقیدشان علی عبدالله صالح خصوصا در جهت قطع ارتباط با حوثی‌ها پایبند هستند و در مذاکرات ژنو شرکت نخواهند داشت مگر اینکه به عنوان گروهی مستقل از آنها دعوت به عمل بیاید.
آنان همچنان از تغییر موضع فرستاده سازمان ملل که پیش از این، مشارکت در نشست را رد کرده بود، اظهار تعجب کرده و عنوان کردند نظرات او به طور ناگهانی تغییر کرد و سعی در تغییر کنفرانس از طریق تغییر شکل دعوت و قرار گرفتن در زیر لوای حوثی‌ها برای ایجاد دودستگی در کنفرانس دارد که شاید هدف از آن به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد.
فرستاده سازمان ملل متحد در ابتدا حوثی‌ها و همچنین حکومت قانونی یمن را دعوت به مذاکره کرد و پس از آن عنوان دعوت خود را تغییر داده و از آنان در دعوت خود به عنوان “رهبران سیاسی” یمن یاد کرد که شامل مهدی المشاط رئیس شبه نظامیان و صادق امین رهبر حزب «مؤتمر» بودند. اما وی شورای انتقالی جنوب یمن را دعوت نکرد و همین خشم اعضای این شورا را برانگیخت و در نتیجه پیروان خود را به قیام علیه حکومت قانونی که آن را فاسد دانسته، دعوت کردند. آنها عنوان کردند این مذاکرات را به رسمیت نشناخته و به نتایج آن پایبند نخواهند بود.
از سوی دیگر ژنرال علی محسن الاحمر معاون رئیس جمهور، دیروز در ریاض با خالد الیمانی وزیر خارجه یمن دیدار کرد و در خصوص مقدمات مذاکراتی که قرار است فردا صورت بگیرد صحبت کرده و تاکید کردند که منافع ملت یمن در این مذاکرات بر همه چیز ارجحیت دارد.
 معاون رئیس جمهور یمن عنوان کرد هدف از این مذاکرات برقراری صلح و پایان کودتا است و از کودتاچیان دعوت کرد که به مصلحت کشور بیندیشند و به شهروند یمنی که در سایه سیطره آنها بر یمن روزهای تلخی به چشم دیده، رحم کنند. خالد الیمانی نیز عنوان کرد امیدوار است که این مذاکرات نتیجه داده و وضعیت کشور رو به بهبودی برود.
لازم به ذکر است که علیرغم اینکه این مذاکرات به صورت غیرمستقیم به سرپرستی آمریکا بین دو گروه صورت می‌گیرد ولی به نظر می‌رسد که نتایج زیادی در بر نداشته باشد، چرا که حوثی‌ها به اصول مذاکرات پایبند نبوده و حاضر به تحویل مهمات خود و تسلیم سازمان‌های تحت سلطه خود به حکومت قانونی یمن نیستند. در عوض خواستار تشکیل حکومت متحد ملی به ریاست شخصی جدید هستند.
اما خیلی‌ها گمان می‌کنند که این شبه نظامیانِ هم پیمان ایران از این مذاکرات در جهت گسترش افق جنگ و پناه بردن به راه حلی نظامی برای تثبیت جایگاه خود، استفاده می‌کنند و همچنان به عنوان عروسک خیمه شب بازی ایران برای به هم ریختن امنیت منطقه و راه دریایی مندب و دریای سرخ به کار خود ادامه می‌دهند.