سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه - عکس از رویترز

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه – عکس از رویترز

مسکو در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه قرارداد نفتی ایران و روسیه اعلام کرده است این کشور در مقابل این تهدیدات تسلیم نخواهد شد.

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه روند و فرآیندی طبیعی است که شامل هیچ چالش سیاسی و اقتصادی برای کسی نخواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرگئی ریابکوف تصریح کرد مسکو مرعوب تهدیدات آمریکا در زمینه انعقاد قرارداد نفتی ایران و روسیه نخواهد شد.

وی گفت:«ما بر این باوریم که هرگونه تحریم یک جانبه آمریکا، صرف نظر از این که چه کشوری را هدف قرار دهد، قانونی نیست و ما چنین موضعی را رد می‌کنیم.»

از سوی دیگر یک عضو هیات رییسه مجلس ایران روز چهارشنبه گفت: کشور ایران روابط اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خود را بر اساس منافع ملی خود تامین و تنظیم می کند و هیچ کشوری حق ندارد در مسایل داخلی ایران دخالت نماید در حالیکه اظهارات جان کری نوعی دخالت در امور داخلی ایران و تعیین سیاست از کاخ سفید برای کشور ما محسوب می شود .

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: ایران توجهی به اظهارات مقامات آمریکا ندارد و سیاست های کلی خود را بر حسب منافع ملی تنظیم می کند.

به گفته او اظهارات جان کری مبنای قانونی نداشته و صرفا بر حسب روحیه فزون طلبی آمریکا عنوان می شود.

مهندس علی قنبری، کارشناس نفت و انرژی، در این باره به شرق پارسی گفت: «تهدید آمریکا یک بلوف سیاسی است و آمریکا نمی تواند تحریمی را علیه روسیه اعمال کند. روسیه کشور پهناوری است و با بخش مهمی از دنیا ارتباط اقتصادی و تجاری و نفتی دارد و طبیعی است که دربرابر مقابله آمریکا دربرابر قرار دادنفتی با ایران برنامه دارد».

وی افزود: «روسیه تا کنون هم سعی کرده از وارد شدن در حوزه مشکلاتی که آمریکا به وجود بیاورد دوری کند، لذا من معتقدم که روسیه هم در شرایطی قرار دارد که خود را وارد مشکلات آمریکا نمی کند».

این کارشناس نفت و انرژی معتقد است که «تهدید آمریکا مبنی بر قرارداد نفتی ایران و روسیه بر روند مذاکرات تاثیری ندارد و نباید داشته باشید چرا که در چارچوب توافقنامه ژنو این گونه مسائل حاشیه ای نبوده و اگر وارد شود مذاکرات را دچار تشتت و خلل می کند».

ایران و روسیه در فوریه ۲۰۱۳ برای بهبود روابط بازرگانی دوجانبه خود دو توافق نامه را امضا کردند. تهران و مسکو در مبادلات تجاری خود طی دو سال گذشته از ریال و روبل استفاده کرده و دلار آمریکا را کنار گذاشته‌اند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، پیشتر گفته است که کشورش مصمم به افزایش حجم مبادلات اقتصادی خود با روسیه طی قراردادهای طولانی مدت است.

بر اساس این پیمان که هنوز نهایی نشده است، روسیه در ازای فروش کالا به ایران، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خواهد خرید.

جان کری روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به حرکت ایران و روسیه در جهت عقد قراردادی به منظور مبادله نفت در برابر کالا گفت که اگر این دو کشور در این زمینه اقدام کنند، آمریکا تحریم هایی را اعمال خواهد کرد.

وی گفت که دولت اوباما به ایران و روسیه در مورد قرارداد نفتی هشدار داده است و افزود که چنین قراردادی توافق موقت (هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵) را نقض می کند و می تواند موجب تحریم های آمریکا شود.

به نوشته بعضی رسانه ها، با محتمل‌تر شدن یک توافق نهایی مشترک میان ایران و غرب در زمینه‌ی برنامه هسته‌ای ایران، رقابت سیاسی میان کشور‌های مختلف با هدف دستیابی به بازار داخلی ایران به وجود آمده است. در این میان روسیه، علاقه‌مند به توافق با ایران در زمینه‌ی همکاری‌های نفتی است.

با این حال مقامات رسمی روسیه اعلام کرده‌اند که ایالات متحده در تلاش است تا روسیه را از تشدید روابط اقتصادی با ایران منصرف کند.

این فشار از سوی ایالات متحده، تهدید موسسات مالی و شرکت‌های روسی در صورت شرکت در هرگونه قرار‌داد با ایران به تحریم اقتصادی را شامل می‌شود.