دیدار سالوینی با بنن در خصوص مساله «نجات اروپا»

درخواست‌ها برای اجرای دوباره همه‌پرسی در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از جانب دیپلمات‌های این کشور مورد استقبال قرار گرفته است. به خصوص که در این نیز اموری روشن‌تر شده است که یکی از آنها این است که با خروج بریتانیا از این اتحادیه، اقتصاد این کشور آسیب می‌بیند. بانک مرکزی این کشور نیز  پس از اجرای همه‌پرسی برکسیت در ژانویه ۲۰۱۶، بارها این موضوع را هشدار داده است.
به گزارش الشرق الاوسط، روزنامه «گاردیان» دیروز در مقدمه خود پیرامون بیشتر شدن جذابیت باقی ماندن در اتحادیه اروپا و عجز دیپلامات‌ها در این خصوص نوشته است.
اخیرا بسیاری از سیاستمداران بانفوذ همچون تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا، جان میجر سیاستمدار محافظه کار بریتانیا و وینس کیبل رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا درخواست همه‌پرسی دوباره برای تغییر نتیجه داده‌اند.
این روزنامه عنوان کرده که بسیار از منتقدان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به دلایلی قانونی با این همه‌پرسی‌ها مخالفند چرا که از نظر آنها این همه‌پرسی‌ها ممکن است باعث ایجاد دو دستگی در جامعه شود.
این روزنامه اضافه‌ می‌کند که علیرغم منطقی بودن این ترس، ولی باید آن را با نتایج زیانبار خروج بریتانیا از اتحادیه سنجید. همچنین زمان جلوگیری از وقوع چنین فاجعه‌ای رو به پایان است.
این روزنامه افزود به همین دلیل باید دنبال روشی دموکراتیک برای ایجاد راهکاری همچون «نوبرکسیت» (نه به خروج بریتانیا) بود. همچنین عنوان کرد توافقنامه‌ای که ترزا می در صدد آن است بهتر از شروط کنونی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا است که هم اکنون در حال رسیدن به مرز صفر است.
این روزنامه سخنان خود را اینگونه پایان می‌دهد که هرچه زمان بیشتر می‌گذرد دیپلمات‌هایی که کشور را به این وضعیت رسانده‌اند ناتوانی خود را در حل این مساله بیشتر نشان داده و جذابیت باقی ماندن در اتحادیه اروپا جذاب‌تر بیشتر می‌شود.
گونتر اتینگر کمیسر بودجه اتحادیه اروپا نیز به ایتالیا در خصوص به هم ریختن بودجه بندی اتحادیه هشدار داد. ائتلاف حاکم بر ایتالیا که متشکل از حزب رابطه و جنبش پنج ستاره است بارها به ایده شکستن معیارهای پایداری در اتحادیه اروپا اشاره کرده است.
روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» دیروز در جواب این ستاستمدار آلمانی نوشت که این کار به ضرر خود اروپا است چرا که ایتالیا یکی از بینانگذاران این اتحادیه و از بزرگترین اعضای آن است و مشارکت آن در این اتحایده امری مهم و حیاتی است.
ماتیو سالوینی وزیر کشور ایتالیا و رئیس حزب راستگرایان افراطی اخیرا در مورد اختلاف پیرامون سیاست مهاجرت به اروپا، تهدید کرده است که ایتالیا پرداخت‌های خود به این اتحادیه را متوقف خواهد کرد. اتینگر نیز گفت ایتالیا می‌تواند بودجه بندی اتحادیه اروپا برای سال آینده را به هم بریزد چرا که بودجه با نظرات اعضا بسته می‌شود. وی هشدار داد که اگر ایتالیا در بودجه بندی بلند مدت (۲۰۲۷-۲۰۲۱) شرکت نکند به وضعیتی بدتر از وضعیت مالی جدید خود پیرامون تخصیص منابع بیشتر به مهاجرین، دچار خواهد شد. کهدر این راستا صندوق همبستگی برای جنوب ایتالیا زیاد شده و هزینه‌های جانبی دیگری برای آن در نظر گرفته می‌شود. وی ایتالیا را به کنترل امور مالی کشور خود تشویق کرد.
از سویی دیگر ماتیو سالوینی بعد از دیداری که با استیو بنن استراتژیست و مشاور پیشین ترامپ، در خصوص  گسترش پوپولیسم گرایی در اروپا داشت، تاکید کرد حاضر است که در رأس تحرکی باشد که اروپا را نجات دهد.
ساولینی همزمان با جدلی که با اتحادیه اروپا پیرامون محدودیت مهاجرت به اروپا دارد جمعه گذشته با استیو بنن استراتژیست و مشاور پیشین ترامپ و رهبران یکی از احزاب افراطی بلژیک دیدار داشته است.
سالوینی شنبه در خصوص این دیدار گفت که انتخابات پارلمان اروپا در سال دیگر فرصت خوبی است تا تغییری تاریخی برای نجات اروپا رقم بخورد.
وی همچنین در حاشیه سخنان خود در نشست سیاسی-اقتصادی  در شهر کرنوبیو ایتالیا، عنوان کرد که برای تبدیل شدن به گروه اصلی پارلمان تلاش می‌کنیم و مشارکت را که بیهوده بوده و باعث نا امنی شده است به فراموشی می‌سپاریم.
گرت فیلدرز نماینده راستگرای افراطی هلند که در نشست کرنوبیو حضور داشت گفت خشمی که موج مهاجرت به اروپا در پی داشته است یک فرصت طلایی است و این فرصت‌ها برای احزابی چون ما در جهت همبستگی بیشتر و در نتیجه نیرومندتر شدن نقش بسزایی دارد.
شایان ذکر است که سفرهای استیو  بنن به اروپا در ماه‌های گذشته برای تشکیل سازمانی به نام «جنبش» زیاد شده است که هدف از آن ایجاد جرقه قیام راستگرایی پرپولیسم در اروپا است. وی در مصاحبه‌ای که با روزنامه «نیویورک تایمز» داشته است عنوان کرده که اکنون فرصت مناسبی است تا پرپولیسم‌ها حکومت کنند.