دهلی نو: پراکتی گوپتا
با اینکه ایالات متحده اشاره روشنی به هند برای موضعش در خصوص خرید نفت از ایران نفرستاده و بعد ازاعمال تحریم‌های اقتصادی جدید از۴نوامبر، دهلی نو به دنبال راهی برای مقابله با آن تحریم‌ها و تبعاتش می‌گردد.
هند به دنبال قطع کامل روابط تجاری‌اش با ایران نیست هرچند زیر فشارهای امریکا به سمت کاهش میزان واردات نفت از تهران می‌رود.
وزارت دارایی هند به کمک بانک مرکزی به دنبال ایجاد راه حلی مشترک با هدف تضمین ادامه روابط تجاری بین هند و ایران است. به گفته مقامات هندی این تلاش‌ها به دنبال تصمیم اخیر امریکا بر تحریم کسانی است که از ایران نفت خام خریداری می‌کنند صورت می‌گیرد.
آنوب وازوان وزیر بازرگانی هند گفت، دولت هند به صادر کنندگان اطلاع داده باید برنامه‌ای مناسب تهیه شود تا روابط با ایران به طور کامل قطع نشود.
درهمین حال دولت هند به پالایشگاه‌های دولتی این اختیار را داده تا با نفتکش‌های ایرانی از ایران نفت وارد کنند و قیمت‌ها را به روپیه و از طریق شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی تسویه کنند. درمجموعه تحریم‌های اقتصادی گذشته امریکا، هند تسویه حساب‌محموله‌های نفت ایران را از طریق بانک «هالک» آنکارا و بانک «یو سی او» هندی انجام می‌داد.

نفتکش‌ها و شرکت‌های نفتی ایرانی

پس از اینکه بسیاری از شرکت‌ها برای فرار ازآثار تحریم‌های امریکایی به دلیل داد و ستد گسترده با ایالات متحده، از ارائه خدمات به ایران ممانعت کردند، هند از شرکت ملی نفتکش‌های ایران کمک خواسته است.
شرکت حمل و نقل ملی هند(اس سی آی) به دلیل تحریم‌های اقتصادی امریکا، جرکت کشتی‌هایش به ایران را متوقف کرد. به گفته منابع مطلع این شرکت هندی ماه آگوست سال جاری قراردادی برای واردات نفت از ایران برای پالایشگاه مانگالور هندی بست. همین منابع نیز گفتند، شرکت « یوروتانکر» اروپایی که قراردادی با پالایشگاه مانگالورهند برای واردات ماهانه دو محموله نفت ایرانی بسته بود، اعلام کرده از سپتامبر نمی‌تواند این محموله‌ها را جابه‌جا کند.
این منابع که نخواستند نامشان فاش شود چرا که اجازه گفت‌وگو در باره قراردادهای بازرگانی هند با رسانه‌ها را ندارند، اعلام کردند که یکی از منابع دولتی در وزارت بازرگانی گفته که وزارت حمل و نقل هند به پالایشگاه‌های ملی اجازه داده که براساس هزینه و بیمه و بارگیری، نفت از ایران بخرند.
براساس مبنای هزینه و بیمه و بارگیری مورد اشاره، ایران بارگیری و بیمه را به عهده می‌گیرد. تصمیمی که به پالایشگاه‌های ملی هند این امکان را می‌دهد تا علاوه برنبود پوشش بیمه‌ای به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

عامل چینی

چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام ایران محسوب می‌شود و همه وارداتش را تقریبا به نفتکش‌های ایرانی سپرده است.
چین اعلام کرد، علیرغم تلاش‌های امریکا به منظور کاهش صادرات نفت ایران به مرز صفر، خرید نفت از ایران را متوقف نمی‌کند. اما گفته می‌شود چین پذیرفته که خرید نفت از ایران را افزایش ندهد.
چین حتی در سایه تحریم‌های اقتصادی فراگیرتر بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵هرگز واردات نفتش از ایران را متوقف نکرد. به احتمال زیاد همین سناریو بعد از نوامبر آینده ادامه پیدا کند خواه واشنگتن پکن را از قید تحریم‌ها استثنا کند خواه نه.
برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند چین به دلیل خرید هرمیزان نفت که فروش آن بسیار سخت خواهد شد، تخفیف‌های بزرگی از ایران خواهد گرفت.
پیتر هاریل، همکار برجسته مرکز«نیو امریکن سکیوریتی» در واشنگتن و دیپلمات سابق امریکایی و از جمله کسانی که بر پرونده تحریم‌های امریکایی بر طرف چینی کارکرده می‌گوید« چین علاقه‌مند خواهد بود که نشان دهد جایگاه اخلاقی بالایی دارد. با اشاره به اینکه امریکا از توافق هسته‌ای با ایران عقب نشینی کرد در حالی که کارها و منافع همیشه قبل از هر چیز قراردارند».