زیر پوست

زیر پوست

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم. مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است، فیلم های ایرانی مثل: “گناهکاران”، فیلمی متفاوت از سینمای پلیسی ایران فیلم و”پرتقال خونی”، روایتی دیگر از زن و شوهرهای ایرانی. در بخش فیلم های خارجی این هفته، به فیلم های مطرح جهان پرداخته ایم، درام به یادماندنی “زیر پوست”، داستانی که خاطره فراموش نشدنی فیلم “پل رودخانه کوآی” را زنده می کند، فیم کمدی “کلمات و عکس ها”، درام “مشغول کار”، فیلم پر فروش “استاد بزرگ” و انیمیشن “پری دزد دریایی”.

گناهکاران

فیلم گناهکاران

فیلم گناهکاران

کارگردان: فرامرز قریبیان، فیلمنامه نویس: سام قریبیان، بازیگران: رامبد جوان (سرگرد روانگر)، فرامرز قریبیان (سرهنگ تدین)، شقایق فراهانی (رهنما)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۳٫

خلاصه: دختر “سرهنگ فرازمند”، کشته می شود و افراد مختلفی مضنون به قتل هستند.

“گناهکاران” چهارمین فیلم بازیگر نام آشنای سینمای ایران، “فرامرز قریبیان” به عنوان کارگردان است. این فیلم تجربه متفاوتی در ژانر سینمای پلیسی ایران محسوب می شود. ساختار، روایت و کاراکترهای متفاوت فیلم به خصوص انتخاب کاراکتر پلیس “سرهنگ تدین”، قهرمان اصلی فیلم با کاراکتر فیلم های پلیسی در ایران کاملا متفاوت است و چالش بین سرهنگ تدین و “سرگرد روانگر”، از نقاط جذاب فیلمنامه است.

هر چند این فیلم شباهت زیادی با فیلم های و سریال های پلیسی غیر ایرانی دارد، اما نویسنده با “ایرانیزه” کردن دیالوگ ها و ماجرا تا حدی توانسته فضایی ایرانی بسازد. فضایی که در آن روابطی به تصویر کشیده شده است که چندان مطابق روابط و برخوردهای مرسوم در ایران نیست. با این همه فیلم با ایجاد تعلیق و روایت خوب داستانی نامتعارف در سینمای ایران می تواند برای مخاطبین جذاب باشد.

پرتقال خونی

پرتقال خونی

پرتقال خونی

کارگردان: سیروس الوند، فیلمنامه نویس: پیمان عباسی، بازیگران: فریبرز عرب نیا (والا)، نیوشا ضیعمی (ترمه)، حامد بهداد (سیاووش)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۳٫

خلاصه: مهندس جوانی به نام “والا” که در آستانه جدایی از همسرش است، به دختر جوانی به نام “ترمه” علاقه مند می شود تا این که مرد دیگری به نام “سیاوش” وارد زندگی ترمه می شود.

یکی از فیلم های سینمای بدنه با داستان عشقی مثلثی که در نهایت می خواهد با پایانی غیر منتظره تماشاگر را غافلگیر کند. روایت فیلم بر اساس داستانی عامه پسند است، که برای تماشاگران فیلم های قدیمی “سیروس الوند” آشنا است؛ فیلم هایی مثل”درامتداد شب”. روایتی عاشقانه که با آمدن عشق جدید، عشق قدیمی از هم می پاشد و به همراه کاراکترهای همیشگی فیلم های الوند، مردی انتقام جو و مردی عاشق که برای اثبات عشقش کشته می شود.

مشکل فیلمنامه، پرداخت اغراق آمیز شخصیت ها است؛ شخصیت های سیاه و سفید که هر کدام گاهی در نمایش احساسات خود افراط آمیز عمل می کنند و همین طور این پایان کلیشه ای که شبیه امضای الوند در فیلم هایش شده است؛ پایانی که در آن همیشه مرد عاشق برای اثبات عشق و وفاداری اش به شکلی کشته شده و خون آلود جلوی پای معشوق می افتد. با همه این ها در مجموع این فیلم می تواند برای همه مخاطبین سرگرم کننده باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9rXimT6YbY

زیر پوست، Under The Skin

زیر پوست

زیر پوست

کارگردان: جاناتان گلزر، فیلمنامه نویسان: والتر کمپل، میشل فیبر، بازیگران: اسکارلت جوهانسون (لورا)، پل برانیگان (اندرو)، کریستوف هدک (شناگر)، درام، علمی تخیلی، ۱۰۸ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: بیگانه ای فضایی در قالب زنی جذاب که از گوشت انسان تغذیه می کند با اغوای انسان ها، آن ها را به دام می اندازد و سپس می کشد.

موجودی فضایی در لباس زیبای خز به عنوان زنی “فم فتال” (زن فریبنده خطرناک)، قهرمان فیلم علمی تخیلی “در زیر پوست” است.

این فیلم اقتباسی از رمان “میشل فیبر” است و با فیلم های همیشگی ژانر تخیلی تفاوت دارد. بازی خوب “اسکارلت جوهانسون” و حالت عجیب نگاهش (نگاهی مهربان که آدم ها را جذب کرده و سپس می کشد، یکی از نقاط قوت فیلم است. پس از مدت ها جوهانسون در این فیلم بدون استفاده زیاد از دیالوگ توانسته بازی متفاوتی ارائه دهد.

این فیلم را از دیدگاه های مختلفی می توان تفسیر کرد؛ دوگانگی کالبد “لورا” و عشق صمیمانه او وسپس کشتن مردان، همه می توانند سمبلی از دوگانگی شخصیت انسانی و رابطه های انسانی باشد وعشق که در این فیلم مفهومی غریب و بیگانه دارد. فیلم آمیزه ای از المان های فیلم های ترسناک است و با ریتمی کند و حال و هوایی هیپنوتیزم کننده پیش می رود.

کلمات و عکس ها، Words and Pictures

کلمات و عکس ها

کلمات و عکس ها

کارگردان: فرد اسچپیسی، فیلمنامه نویس: کیگان کانر تریسی، بازیگران: کلایو اوئن (جک مارکوس)، ژولیت بینوش (دینا دلسانتو)، سم نیل (بیل)، کمدی، درام، عاشقانه، ۱۱۱ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: استاد هنر و معلم انگلیسی که همیشه با هم رقابت دارند، در مدرسه هایشان مسابقه برگزار می کنند. مسابقه ای که دانش آموزان باید بگویند کلمات مهم تر هستند یا تصویرها.

فیلمی دوست داشتنی با کاراکترهای دلنشینی که مدام در حال چالشی کمدی با هم هستند. دیالوگ ها، کمدی و بازی دو بازیگر اصلی، نقاط قوت فیلم هستند.

لحظات کمدی موجود در فیلم فضایی مفرح و شاد ساخته اند که برای مخاطب سرگرم کننده است. انتخاب دو بازیگر اصلی، اگرچه در نگاه اول ترکیب نامتجانسی به نظر می رسد، اما با شروع داستان تفاوت های دو شخصیت، چالشی دلپذیز و خنده دار می سازد.

مشغول کار، On The Job

مشغول کار

مشغول کار

کارگردان و نویسنده: اریک متی، بازیگران: جولین هاف (کتی)، کوبی اسمالدر (جو)، جاش دوهامل (الکس)، درام، اکشن، جنایی، ۱۲۱ دقیقه، فیلیپین، ۲۰۱۳٫

خلاصه: دو زندانی که به عنوان قاتل حرفه ای استخدام شده اند، به کمک پلیس های عالی رتبه، هر بار از زندان بیرون آمده و با کشتن کسی، دوباره به زندان برمی گردند.

“مشغول کار”، تصویری زیبا و پویا از سینمایی است که هنوز نفس می کشد؛ سینمایی که در پشت تصویرهای ساختگی سینمای هنری گم نشده و تمام اصول روایت، داستان گویی و ساختار به بهترین شکل در آن رعایت شده است.

داستان فیلم بر اساس ماجراهایی واقعی شکل گرفته و دو داستان موازی را روایت می کند که در کنار هم دنبال می شوند. ریتم تند روایت به همراه ضرباهنگ سریع اتفاقات سبب می شود مخاطب لحظه ای چشم از دنبال کردن تصویرهای فیلم بر ندارد. تصویرهایی که با چیدمانی دقیق و به دور از کلیشه های معمول کنار هم قرار گرفته اند. شخصیت پردازی کاراکترها حتی در مورد دو قاتل به گونه ای است که شخصیت ها سیاه و سفید طراحی نشده اند و حتی کارگردان لحظه مرگ یکی از قاتل ها را دردناک به تصویر می کشد.

استاد بزرگ، The ground Master

استاد بزرگ

استاد بزرگ

کارگردان: وونگ کاروای ، فیلمنامه نویسان: وونگ کاروای، جینگ ژی زو، بازیگران: تونی لئونگ (ایپ من)، ژانگ زی ای (گونگر)، کانگ لی (آیرون شوز)، اکشن، بیوگرافی، درام، ۱۳۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: این فیلم روایت زندگی “ایپ من”، استاد بزرگ هنرهای رزمی است و از سال ۱۹۳۰ تا وقتی که او به هنگ کنگ می رود و تمام اتفاقاتی که پیش از مرگش پشت سر می گذارد را به تصویر می کشد.

بر خلاف موضوع تاریخی و زندگی نامه ای، این فیلم آمیزه ای از هنر و تاریخ است و طبعا نمی توان آن را در قالب اکشن های معمول ارزیابی کرد. هر چند حرکات رزمی آن به دقت برنامه ریزی شده است، اما قصد کارگردان ساختن فیلمی رزمی نیست.

شاید این اولین بار در طول تاریخ سینما است که هنر رزمی کونگ فو، با این فرم نورپردازی و تصویربرداری به نمایش در می آید. میزانسن بازیگران و زاویه دوربین به همراه نورپردازی زیبای قطره های باران، مبارزه ای خشن را تبدیل به رقصی شاعرانه و حماسی کرده است؛ رقصی که اثر انگشت کارگردانی مولف در تک تک تصاویر آن پیدا است.

پری دزد دریایی، The pirate Fairy

پری دزد دریایی

پری دزد دریایی

کارگردان: پگی هولمز، فیلمنامه نویسان: پگی هولمز، جان لزتر، صداپیشگان: میا وایتمن (تینکر بل)، کریستین هندریکس (زارینا)، تام هیدلستون (جیمز)، انیمیشن، فانتزی، ۷۸ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: “زارینا” پری نگدارنده گرد جادوویی پریان، از پیکسی هالو فرار می کند و با خود همه گردها را می برد، پری ها دچار مشکل جدی می شوند و دیگر نمی توانند از قدرتشان استفاده کنند. “تینکر بل” و دوستانش تلاش می کنند تا گردها را برگردانند.

انیمیشن “پری دزد دریایی”، پنجمین فیلم از سری انیمیشن های “تینکر بل” ساخته کمپانی دیزنی است.

“تینکر بل” یکی از شخصیت های جذاب و نمادین دیزنی، پری جادویی قصه ها است که می تواند پرواز کند و با پاشیدن گرد جادویی بر روی پری های دیگر آن ها را هم به پرواز درآورد.

انیمیشن پری دزد دریایی، داستان پر هیاهو، پر زرق و برق و خوش آب و رنگ فانتزی درباره گروه پری زیبا است که هر کدام به بهترین شکل ممکن با رعایت جزییات در فیلمنامه، رنگ، نور و تصویر، شخصیت پردازی شده اند. هر کدام از پری ها خصوصیت منحصر به فردی دارند.

ایده های فانتزی داستان در کنار تصویرها آن قدر متنوع هستند که هر لحظه فیلم را دیدنی می کنند. تنها مشکل این انیمیشن پراکندگی داستان ها است. بیشتر از پی رنگ اصلی داستان به فضای فانتزی آن توجه شده است. با این همه این انیمیشن می تواند یکی از فیلم های دیدنی این فصل باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=p6_-91eGIN0