رسانه ها

رسانه ها

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵، انتصاب ابوطالبی به عنوان نمایندگی ایران در سازمان ملل و واکنش آمریکا در برابر این انتصاب وموضوع تهاتر نفت ایران در برابر کالای روسیه از جمله رویدادهایی بود که در رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی انعکاس داشت.

نیویورک تایمز

این روزنامه مقاله‌ای را به انتصاب حمید ابوطالبی برای نمایندگی در سازمان ملل اختصاص داده است و با پرداختن به دیدگاه کاخ سفید و مقامات آمریکایی در مورد گزینه ایران برای سازمان ملل، می نویسد: دولت اوباما اعتراض خود را در مورد اقدام ایران در انتصاب حمید ابوطالبی که نقش مترجم را در ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران داشت، تشدید کرد.

این روزنامه با نقل گفته‌های سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این انتخاب و قطعنامه سنای آمریکا در مورد ممنوعیت ورود افراد مرتبط با ماجرای گروگان گیری سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹، می نویسد: اعتراض دولت آمریکا به انتصاب ابوطالبی به مواجهه جدیدی با ایران در شرایطی که به دنبال ایجاد فضای مناسب دیپلماسی برای گفتگو در مورد برنامه هسته ای است، منجر خواهد شد.

نیویورک تایمز با یاد آوری وظیفه آمریکا در اعطای ویزا به نمایندگان کشورها، حتی آن دسته از کشورهای که با سیاست‌های آمریکا مخالفت دارند، می نویسد: با این حال آمریکا این حق را برای خود حفظ کرده است که به دانشجویانی که در تسخیر سفارت آمریکا نقش داشته اند، ویزا اعطا نکند.

این روزنامه هم چنین در مقاله دیگری در همین زمینه می نویسد: شش ماه پس از تماس تلفنی بی سابقه رییس جمهور اوباما با همتای ایرانی اش، آمریکا نشان داد که توقع گرم شدن روابط ایران و آمریکا شتاب زدگی است.

این روزنامه با طرح این موضوع که مخفی نگه داشتن ارتباطات ابوطالبی با گروه مسؤول گروگان گیری، موسوم به “دانشجویان مسلمان پیرو خط امام”، در عصر اینترنت ناممکن است و تصویر او در میان مجموعه عکس های اعضاء این گروه در اینترنت وجود دارد، می نویسد: ابوطالبی در گفتگویی در اوایل مارس گفت وی مترجم موقت این گروه بوده است و نقش دیگری نداشته است.

این روزنامه هم چنین موضع مهدی بذرپاش، نماینده مجلس ایران در انتقاد از آمریکا در عدم صدور روادید به ابوطالبی را منعکس کرده است.

این روزنامه اظهارات گری سیک، از مقامات پیشین وزارت خارجه را نیز آورده است که بر این باور است که مساله روادید ابوطالبی بازتاب فشارهایی است که دولت اوباما در مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران با آنها روبرو است.

گاردین

این روزنامه نیز مقاله‌ای را به انتصاب ابوطالبی به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اختصاص داده است و در عنوان مقاله این انتخاب را تهدیدی برای خروج مذاکرات از مسیری که دارد، دانسته است.

این روزنامه با اشاره به دفاع ایران از انتخاب ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد، ‌واکنش نمایندگان سنای آمریکا و تصویب قانون منع اعطای روادید به مقامات رسمی دخیل در گروگان گیری سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹، می نویسد: انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد می‌تواند مذاکرات هسته ای را که وارد مرحله حساس خود شده است، در مخاطره قرار دهد.

این روزنامه با اشاره به اینکه مناقشه بر سر انتخاب ابو طالبی هنگامی رخ می‌دهد که مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+ ۵ به رهبری آمریکا از سر گرفته شده است، می نویسد: وزیر امور خارجه ایران گفته است که مذاکره کنندگان به طور ویژه بر سر متن موافقتنامه که از دید او دشوارترین بخش مذاکرات است، متمرکز خواهد بود.

وال استریت ژورنال

این روزنامه به مشکلات بر سر آزاد سازی دارایی‌ هایی ایران بر اساس توافق ژنو می‌پردازد و در این زمینه می نویسد: یکی از دلایلی که ایران در دسترسی به مبالغ آزاده شده دچار مشکل است، این است که بانک ها همچنان نگران نقض تحریم های آمریکا هستند، به خصوص در زمانی که هنوز نتیجه مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق نهایی مشخص نیست

به نوشته این روزنامه دشواری های پیش روی ایران در دسترسی به دارایی های آزاد شده می تواند روند اعتماد سازی بین تهران و گروه ۱+۵ را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این روند می تواند توانایی حسن روحانی، رییس جمهور ایران برای به نمایش گذاشتن منافع توافق مقدماتی ژنو برای داخل کشور را مختل کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه دولت های غربی و آمریکا به منظور تسریع روند آزادسازی دارایی های ایران وارد عمل شده اند و به طور محرمانه به بانک های بین المللی توصیه می کنند در روند دسترسی ایران به درآمد نفتی اش به تهران کمک کنند، می نویسد: با این وجود برخی نگرانی ها در کنگره آمریکا مطرح است که تعدیل تحریم ها، فشار وارده بر ایران برای دستیابی به توافق نهایی را کاهش دهد.

وال استریت می نویسد: درآمد نفتی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آزادی شده ایران بزرگترین بخش از بسته ۷ میلیارد دلاری است که قرار است به موجب تعدیل تحریم ها، از آن ایران شوند.

واشنگتن پست

این روزنامه مقاله را به موضوع تهاتر نفت ایران و روسیه اختصاص داده است و در این زمینه با اشاره به تحرکات روسیه در مناطق شرقی اوکراین می نویسد: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور به سوی معامله ای با ایران گام بردارد که می تواند ناقض توافق هسته ای مقدماتی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه ۱+۵، باشد.

این روزنامه با اشاره به جزییاتی از این معامله که بر اساس آن روسیه می تواند کالاهای غیر نقدی را در مقابل دریافت ۵۰۰ هزار بشکه نفت، در اختیار ایران قرار دهد، می نویسد: این معامله در نهایت می تواند به یک تجارت ۲۰ میلیارد دلاری تبدیل شود.

این روزنامه هم چنین به هشدار شماری از سناتور های آمریکایی نسبت به این معامله اشاره می‌کند و به نقل از مارک دابویز، بنیانگذار بنیاد دفاع از دمکراسی می نویسد: اگر واشنگتن نتواند این معامله را متوقف کند، علائمی برای دیگر کشورها ارسال می شود که واشینگتن قادر نیست از نقض تحریم ها در مقابل دستیابی به توافق دیپلماتیک با ایران جلوگیری کند.

این روزنامه می افزاید:رابرت منندز و مارک کرک از سناتور های بانفوذ آمریکایی در نامه ای خطاب به اوباما از وی خواسته اند که در صورت گام نهادن ایران در مسیر لغو تحریم ها،علاوه بر برقرار کردن تحریم های لغو شده، تحریم های جدیدی را نیز اعمال کند.

تلگراف

این روزنامه در هفته گذشته چندین گزارش و مقاله و خبر در مورد ایران به چاپ رسانده است که نخستین آن به اقدام پلیس مرزی بریتانیا در دستگیری یک چینی که آمریکا وی را به دلیل نقض تحریم ها علیه ایران تحت تعقیب قرار داده بود، اختصاص داشت.

دیلی تلگراف با اشاره به اینکه وی قصد داشت ابزاری را که برای غنی سازی اورانیوم از آن استفاده می‌شود به ایران بفرستند، می نویسد: دادستان آمریکایی می گوید که آقای چنگ که ساکن شانگهای است برای صادر کردن مبدل فشار ساخت آمریکا به ایران با فردی به نام سید ابوالفضل شهاب جمیلی ساکن تهران و شرکت های ایرانی نیکارو و عیوض تکنیک در ارتباط بوده است.

این روزنامه با اشاره به کیفرخواست علیه آقای چنگ که قصد داشت این وسیله را از طریق چین به ایران بفرستد، می نویسد:در این کیفرخواست آمده است در عکس هایی که در اختیار عموم گذاشته شده است دیده می شود که این قطعات در آبشار سانتریفوژ های گازی در نطنز استفاده شده است.

این روزنامه می نویسد:آقای چنگ کارش را با شرکت جمیلی و نیکارو در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و از آن زمان هزاران قطعه ساخت چین برای برنامه اتمی ایران فروخته است.

این روزنامه گزارش دیگری را به گردشگری در ایران اختصاص داده است و در بخش آغازین آن می نویسد: ایران در سال ۲۰۱۴ بعد از چندین سال مقصد گردش گران جهان خواهد بود و رشد گردشگری این کشور چشمگیر است.

این روزنامه با اشاره به بهبود روابط ایران و بسیاری از کشورهای غربی ، می نویسد:ثبت نام برای سف رهای گردشگری به ایران در تعطیلات سال جاری به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

این روزنامه می‌نویسد :شرکت مسافرتی ˈواید فرانتیر برای سال ۲۰۱۴ تاکنون ۹ گروه گردشگری برای سفرهای طبیعت گردی در ایران تدارک دیده است، در حالی که این شرکت در سال گذشته تنها دو گروه گردشگر به ایران داشته است.

این روزنامه با اشاره به رونق گردشگری در ایران می نویسد: به نظر می رسد از زمان انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در ماه اوت گذشته میلادی و بهبود نسبی در روابط سیاسی این کشور ،ایران بار دیگر به مقصد مورد علاقه گردش گران تبدیل شده باشد.

رییس شرکت مسافربری وایلد فرانتیر که از ۱۰ سال قبل سفرهای تفریحی را به ایران برنامه ریزی می کرده است، گفت: از شش ماه با روی کار آمدن رییس جمهوری معتدل و حل و فصل تدریجی و توافق سال گذشته در زمینه هسته ای ایران ، شمار گردش گران علاقمند برای سفر به ایران به شدت افزایش یافته است.