معلم انگلیسی

معلم انگلیسی

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم. مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است، فیلم های ایرانی مثل: «طبقه سوم» با پرداختن به سوژه برگزاری مهمانی های مختلط در ایران، و«حوالی اتوبان». در بخش فیلم های خارجی این هفته، بعضی از فیلم ها مناسب حال و هوای ولنتاین انتخاب شده اند، فیلم هایی مثل «روز ولنتاین»، «رومئو و ژولیت» و «معلم انگلیسی»، و مطابق هر هفته یک فیلم اکشن «سفید برفی و شکارچی» و یک انیمیشن، «حماسه» را برای شما معرفی کرده ایم.

طبقه سوم

طبقه سوم

طبقه سوم

کارگردان و نویسنده: بیژن میرباقری، بازیگران: مهناز افشار (خانم همسایه)، پگاه آهنگرانی (دختر جوان)، پاشا رستمی (پسر جوان)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۱٫

خلاصه: تعدادی دختر و پسر در طبقه چهارم یک آپارتمان در تهران، مهمانی شبانه ای برگزار کرده اند. شخص ناشناسی از برگزار کنندگان مهمانی به پلیس شکایت می کند و همه سعی می کنند فرار کنند. در بین مهمان ها، دختر جوانی موفق می شود تا با ساختن طناب از ملافه، خود را به بالکن طبقه سوم برساند و از دست پلیس فرار کند، اما در طبقه سوم با زنی روبرو می شود که کارش قاچاق دختران به خارج از کشور است.

اتفاق محوری فیلم و فرار از مهمانی شبانه مختلط از ترس دستگیر شدن توسط پلیس، الهام گرفته از حوادثی واقعی است. حوادثی که بارها دستمایه فیلم های مختلفی در ایران قرار گرفته اند؛ مشخص ترین نمونه آن فیلم «شبانه» است که با مضمونی مشابه آغاز می شود.

به نظر می رسد کارگردان با انتخاب روایتی کوتاه و کم پرسوناژ، دست به انتخاب دشواری زده است. انتخابی که می توانست منجر به ساخته شدن فیلمی خسته کننده شود. تمام طول فیلم به جز یکی دو پلان کوتاه در فضای بسته آپارتمان و در نور کم می گذرد.

«بیژن میرباقری» موفق شده است داستانی کوتاه را در لوکیشن بسته آپارتمان و صرفا متکی به دیالوگ هایی که بین دو بازیگر اصلی رد و بدل می شود، روایت کند. روایتی که ممکن بود با کمی بی تجربگی در طراحی میزانسن و کارگردانی، تبدیل به نمایشنامه ای تلویزیونی شود، اما فیلم «طبقه سوم» با ساختاری کاملا سینمایی، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه تعلیق و کشش پنهان در متن روایت تا لحظه پایانی و خروج دختر از آپارتمان حفظ می شود. این فیلم با کمی اغماض می تواند، یکی از نمونه های خوب درام پلیسی درسینمای ایران باشد.

http://www.youtube.com/watch?v=DYVPXmER1JM

حوالی اتوبان

حوالی اتوبان

حوالی اتوبان

کارگردان: سیاووش اسعدی، فیلمنامه نویس: حمید نعمت الله، بازیگران: گلچهره سجادیه (پردیس)، شهاب حسینی (پاشا)، نورا آدینه (سیما)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۰٫

خلاصه: زندگی خوب و آرام زوج جوانی با حضور زنی غریبه به هم می ریزد. حضور زن غریبه، رازهای تلخ و عجیبی را از گذشته زن جوان برملا می کند و این رازها باعث می شوند زندگی او و شوهرش دچار مشکل شود.

«حوالی اتوبان» به عنوان اولین تجربه فیلمساز جوان آن، «سیاووش اسعدی»، فیلمی خوش ساخت با فیلمنامه ای نسبتا قوی است.

اسعدی در این فیلم تمام تلاش خود را معطوف به ساختن فیلمی بلند با رعایت پارامترهای فیلم سازی کرده است. او بر خلاف بسیاری از کارگردان های جوان ایرانی تلاش نکرده تا صرفا برای جشنواره های خارج از ایران، فیلمی هنری یا تجربی بسازد. با این حال، فیلم حوالی اتوبان را نمی توان صرفا فیلمی متعلق به بدنه سینمای تجاری ایران دانست. کارگردان موفق شده تا از سوژه ای که بارها در سینمای قبل از انقلاب ایران در فیلم های ملقب به فیلم فارسی استفاده شده، فیلمی تازه بسازد.

فیلمی که می توانست با کمی سهل انگاری در ساختار یا پرداخت سوژه، تبدیل به یکی از همان فیلم فارسی های قدیمی شود، فیلم هایی مثل «آب توبه» با مضمونی نسبتا مشابه. در همه این فیلم ها زنی که به هر دلیلی زندگی بی بند و باری داشته با ریختن آب توبه بر سرش به عقد مردی جوانمرد در می آید. جدا از مضمون، نکته جذاب حوالی اتوبان، ترکیب بندی و نورپردازی زیبای پلان ها در راستای جنس روایت است. نورپردازی تاریک، نماهای بارانی، تصویر شکسته صورت « گل چهره سجادیه» از پشت شیشه و …، تمهیدهای بصری زیبایی هستند که تماشای فیلم را جذاب می سازند.

http://www.youtube.com/watch?v=JRFmBMA9OV0

رومئو و ژولیت Romeo and Juliet

رومئو و جولیت

رومئو و جولیت

کارگردان: کارلو کارلی، فیلمنامه نویس: جولین فلوز، بازیگران: داگلاس بوث (رومئو)، هیلی استینفلد (ژولیت)، دمیان لوییس (لرد کپیولت)، لورا مورنت (لیدی مونتاگ)، درام عاشقانه، ۱۱۸ دقیقه، انگلیس، ۲۰۱۳٫

خلاصه: «رومئو» و «ژولیت» به رغم دشمنی دراز مدت خانواده هایشان، به هم علاقه مند می شوند و پنهانی ازدواج می کنند، رومئو به طور اتفاقی سبب مرگ یکی از اعضای خانواده ژولیت شده و اختلافات دو خانواده شدیدتر می شود. ژولیت سمی را می خورد که او را به خواب عمیقی فرو می برد و همه تصور می کنند او مرده است. این اتفاق سرانجام سبب وقوع تراژدی دردناکی می شود.

فیلم «رومئو و ژولیت» اقتباس دیگری از تراژدی عاشقانه شکسپیر است. نمایشنامه ای که با گذشت سال ها و با وجود اقتباس های بی شمار در مدیوم های مختلف تصویری، هنوز هم علاقه مندان بسیاری دارد.
می توان گفت تا به حال حدود ۴۰ اقتباس سینمایی از این نمایشنامه انجام شده و بعضی از آن ها مانند فیلم «فرانکو زفیرلی» در سال ۱۹۶۸ با استقبال بسیاری از سوی مخاطبین و منتقدین روبرو شده است، اما این فیلم با اقتباس های دیگر تفاوت آشکاری دارد.

کارگردان فیلم «کارلو کارلی» با همکاری فیلمنامه نویس، ازهمان ابتدا و بی توجه به عواقب کار، رویه متفاوتی را نسبت به اقتباس های قبلی پیش گرفت، به جز طراحی لباس، میزانسن، دکور و گریم بازیگران که به طور کامل از روی نمایشنامه اصلی اقتباس شده، متن اصلی نمایش و دیالوگ ها کاملا دگرگون شده اند. تنها چیزی که شبیه متن اصلی است خط اصلی داستان و ترکیب بندی صحنه ها است. در واقع کارگردان و فیلمنامه نویس تمام دیالوگ های موجود در متن نمایشنامه شکسپیر را به زبان امروزی برگردانده اند. این تمهید جسورانه و استفاده نکردن از دیالوگ های سنگین و وزین متن شکسپیر، به مذاق بسیاری از منتقدین سینما خوش نیامده است، با این حال فیلم توانسته با نسل جوان امروزی ارتباط برقرار کند.

روز ولنتاینValentine’s Day

روز ولنتیان

روز ولنتیان

کارگردان: گری مارشال، فیلمنامه نویسان: کاترین فیوگت، ابی کوهن بازیگران: جولیا رابرتز (کیت هیزلتینگ)، آن هاتاوی (لیز)، جسیکا آلبا (مورلی کلرکسن)، کمدی عاشقانه، ۱۲۵ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۰٫

خلاصه: داستان فیلم درباره یک روز ولنتاین در لوس آنجلس است و ماجراهای رمانتیک زوج های مختلفی را در این یک روز به تصویر می کشد: دختری گل فروش، زنی سرباز، دختری پرستار، زوج پیری که هنوز به هم وفادار هستند و…

«روز والنتین» کمدی عاشقانه دیگری از «گری مارشال» است، کارگردان «زن زیبا» که پیش از این فیلم «شب سال نو» را از او معرفی کرده ایم. روز والنتین از نظر بسیاری از مجله ها و منتقدین سینمایی فیلمی فراموش نشدنی است و با وجود ساخته شدن فیلم های بسیاری با مضمون مشابه، باز هم هر سال نام این فیلم درفهرست ده فیلم برتر به مناسبت روز والنتاین دیده می شود.

فیلم، داستان های متعددی را به صورت موازی روایت می کند. گری مارشال بر طبق روش همیشگی اش و درست مانند فرمول موفقی که در فیلم شب سال نو به کار برده بود، این بار ۱۹ ستاره از سینمای آمریکا را در این فیلم گرد آورده است؛ ستارگانی مثل: از جمله «جولیا رابرتز»، «جسیکا آلبا»، «آن هاتاوی» و.. بازیگرانی که تنها نام یکی دو نفر از آن ها در پوستر فیلم، کافی است تا جمعیت زیادی را به سالن سینما بکشاند. فیلم پر از لحظات شاد و سبک و دلنشین است، لحظاتی که باز هم مطابق روش همیشگی مارشال با نمایش نقاط توریستی و زیبای لوس آنجلس همراه شده اند.

معلم انگلیسی The English Teacher

معلم انگلیسی

معلم انگلیسی

کارگردان: گرک زیسک، فیلمنامه نویسان: دن چریتون، استیسی چریتون، بازیگران: جولین مور (لیندا سینکلر)، گرگ کینر (دکتر تام شروود)، مایکل آنگرنو (جیسون شروود)، کمدی، درام، ۹۳ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: «لیندا» معلم مدرسه ای در حومه پنسیلوانیا است و با این که در تدریس خود موفق است، اما در نزدیکی سن چهل و پنج سالگی تنها است و زندگی بی هیجانی را می گذراند. او به طور اتفاقی با شاگرد سابقش که از حرفه فیلمنامه نویسی سرخورده شده و به پنسیلوانیا آمده، برخورد می کند و ماجراهای جدیدی پیش می آید.

«معلم انگلیسی» کمدی مفرح و ساده ای است که برای خندادن مخاطب از همان کلیشه های معروف استفاده می کند. طنز موقعیتی که معلمی چهل و پنج ساله، تنها و دلباخته داستان های «جین آستین» را در موقعیتی متفاوت قرار می دهد. «لیندا» که همیشه به فروخوردن هیجان ها، لبخندها و احساسات خودش عادت دارد، هم اکنون در شرایط جدیدی قرار می گیرد که نمی تواند جلوی هیجان زدگی اش را بگیرد و همین موقعیت متفاوت زمینه ساز لحظات کمیک و خنداندن مخاطب می شود.

حضور کاراکتر جدی پدر«جیسون» هم در پر رنگ گردن این تضاد موقعیت بی تاثیر نیست. می توان گفت فیلم معلم انگلیسی در واقع فیلم «جولین مور» است. بازیگر دوست داشتنی آمریکایی که در بیشتر صحنه ها در کادر حضور دارد و عمده جذابیت فیلم مدیون بازیگری او است. جولین مور موفق شده این تغییر و تحول شخصیتی جدی به شخصیتی سرزنده را به خوبی اجرا کند.

سفید برفی و شکارچی Snow White and the Hantsman

سفید برفی و شکارچی

سفید برفی و شکارچی

کارگردان: روپرت ساندرز، فیلمنامه نویسان: ایون دوگرتی، جان لی هنکاک، حسین امینی، بازیگران: کریستین استوارت (سفید برفی)، شارلیز ترون (ملکه راونا)، کریس همسورث (شکارچی)، درام، فانتزی، ماجراجویانه، ۱۲۷ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۲

خلاصه: «ملکه راونا» نمی تواند تحمل کند، کسی زیباتر از او وجود داشته باشد. «سفید برفی» تنها کسی است که از او زیباتر است. به همین دلیل ملکه شکارچی را استخدام می کند تا سفیدبرفی را در جنگل بکشد، اما شکارچی به جای کشتن سفید برفی به او فنون جنگیدن را می آموزد.

فیلم روایتی دوباره از قصه نوستالژیک، آشنا و خاطره انگیز سفید برفی است. داستانی که بارها و بارها در سراسر دنیا به عنوان افسانه ای دلپذیر در فرم های مختلف ساخته شده و به نمایش در آمده است. شاید سورئال ترین ورژن آن ورژن فرانسوی سفید برفی با بازی «فانی اردن» باشد که به صورت سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است.با وجود این که تقریبا تمام علاقه مندان به سینما و داستان های فانتزی پریان، قصه سفید برفی را می دانند، هنوز هم دیدن فرم جدیدی از این داستان با بازیگرانی مثل «کریستین استوارت» گران ترین بازیگر زن آمریکا و «شارلیز ترون» جذابیت خاصی دارد، به خصوص که ورژن اخیر شبیه هیچ کدام از فیلم های قبلی نیست.

این فیلم که با استفاده از جلوه های ویژه بسیار پرخرجی ساخته شده در سال ۲۰۱۲ مورد توجه آکادمی اسکار قرار گرفت و توانست برای جلوه های ویژه کاندید شود. تفاوت عمده این فیلم با ورژن های دیگر تبدیل داستان اصلی به ماجرایی است که در آن، سفید برفی به جای موجودی شکننده و مظلوم تبدیل به قهرمانی حماسی شده است. قهرمانی که این بار با آموختن فنون رزمی به جنگ ملکه می رود. رنگ بندی و هارمونی رنگ ها به همراه قاب های با شکوه صحنه های مبارزه، از نکات جذاب دیگر این فیلم است.

حماسه Epic

حماسه

حماسه

کارگردان: کریس وج، فیلمنامه نویس: جیمز وی هارت، ویلیام جویس، صدا پیشگان: بیانسه (ملکه تارا)، آماندا سایفرد (مری کاترین)، کالین فارل (رونین)، جاش هچرسن (ناد)، انیمیشن، ماجراجویانه، ۱۰۲ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: «مری کاترین» ناگهان خودش را در عمق یک جنگل جادویی و اسرار آمیز می یابد. در دل این جنگل، جنگی ابدی بین نیروهای خوب و نیروهای شیطانی برپا است. مری باید گروهی تشکیل داده و دنیا را از شر نیروهای شیطانی نجات دهد.

انیمیشن زیبای «حماسه» یکی از چند انیمیشن برتر سال ۲۰۱۳، محصول کمپانی بزرگ فاکس است. این انیمیشن اقتباس از کتاب «مردان برگی و حشره های خوب شجاع» نوشته «ویلیام جویس» است، اثر دیگری از سازندگان با ذوق انیمیشن های «عصر یخی» و «ریو» است و مانند آن ها پر از کاراکترهای متنوعی است که هر کدام به دقت شخصیت پردازی و طراحی شده اند؛ کاراکترهایی که همه بر اساس کتاب شکل گرفته اند و در طراحی شخصیت و تصویر آن ها، به جزییات اهمیت بسیاری داده شده است.

طراحان این انیمیشن در طراحی بصری خلاقیت های ویژه ای به خرج داده اند. خلاقیت هایی که گاهی سبب می شود، فضای مجازی کاملا واقعی به نظر برسد. در طراحی هر پلان نکاتی به کار رفته که شباهت زیادی به فیلم برداری طبیعی دارد، مثلا نقطه دید تصویر و زاویه دوربین فرضی در برخی نماها مانند تکنیک های فیلم برداری رئالیستی شبیه سازی شده اند.

در برخی پلان ها، مثل نماهای جنگل که کاراکترهای متعددی در کادرهستند، تصویر کاراکتری که اهمیت بیشتری دارد فوکوس (واضح) است و پس زمینه تار است و به عکس. این تمهید جالبی است که کمتر در سینمای انیمیشن دیده می شود و می تواند برای طیف وسیعی از تماشاگران جذاب باشد.