جشنواره هنرهای تجسمی-عکس از ایسنا

جشنواره هنرهای تجسمی-عکس از ایسنا

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر در تهران در حالی برپا است که یکی از پر رونق ترین دوره های خود را ظرف چند سال اخیر طی می کند.

با سخت گیری هایی که در دوره احمدی نژاد با معاونت سینمایی ای که خود را “ارزشی” می خواند، جشنواره فجر محدودتر و سیاسی تر شده بود، اما در دوره اخیر با توجه به تغییرات سیاسی صورت گرفته، سینماگران شناخته شده بیشتری در جشنواره حضور دارند.

فیلم ها تا به امروز عکس العمل متفاوتی را در بین منتقدان دست اندرکاران مطبوعات در ایران برانگیخته اند. نمایش فیلم مسعود کیمیایی با عنوان “متروپل” با خنده و دست انداختن مطبوعاتی ها در سینمای رسانه ها روبرو شده است. همین اتفاق برای آخرین فیلم کیومرث پوراحمد با عنوان “پنجاه قدم آخر” افتاده است. زمانی که فیلم از نیمه به شکل تخیلی درمی آید، تماشاگران در سالن مطبوعات به عکس العمل منفی در قبال فیلم پرداخته اند.

نکته عجیب این که امسال برای فیلم تازه مسعود ده نمکی با عنوان “معراج”، جلسه پرسش و پاسخ مطبوعاتی برگزار نشد. این در حالی است که جلسه ده نمکی در سال قبل بسیار جنجالی بود.

فیلم سه ساعته “رستاخیز” ساخته احمدرضا درویش درباره واقعه کربلا مورد توجه مطبوعاتی ها قرار گرفت. در این فیلم به جز چهره امام حسین و خواهرش، زینب، چهره بقیه خاندان این امام سوم شیعیان با هاله نور پوشانده نشده که این موضوع با مخالفت هایی روبرو شده است.

فیلم جهانگیر الماسی با عنوان “رنج و سرمستی” با استقبال کم مطبوعاتی ها روبرو شد و خبرنگاران الماسی را به سوء استفاده از پول دولت متهم کردند.

سینمای ایران در جشنواره برلین

عصبانی نیستم در برلین

عصبانی نیستم در برلین

شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین در حالی آغاز شد که این جشنواره امسال یک فیلم از سینمای ایران و چند فیلم از سینماگران ایرانی خارج از کشور را در خود جای داده است.

جشنواره برلین که از چهار دهه قبل حامی سینمای ایران بوده، امسال فیلم “عصبانی نیستم” ساخته رضا درمیشیان را در پخش پانوراما نمایش می دهد.

امسال یک داور ایرانی در بین داوران بخش مسابقه جشنواره برلین دیده می شود: میترا فراهانی مستندساز و هنرمند ساکن پاریس که پیشتر با چند فیلم مستند خود در جشنواره برلین شرکت کرده بود.

سودابه مرتضایی فیلمساز ایرانی ساکن اتریش، با اولین فیلم بلندش در بخش مسابقه جشنواره شرکت کرده است: ماکادو، فیلمی درباره پسری یازده ساله به نام رمضان در یک اردوی پناهجویان در اتریش.

مهران تمدن با فیلم “ایرانی” و حسین امینی با فیلم “دو چهره ژانویه” دیگر فیلمسازان ایرانی شرکت کننده در جشنواره برلین هستند.

درگذشت بهمن فرزانه

بهمن فرزانه مترجم شناخته شده ایرانی، روز پنج شنبه در بیمارستانی در تهران درگذشت.

آقای فرزانه که بیشتر به دلیل ترجمه صد سال تنهایی اثر معروف گابریل گارسیا مارکز در ایران شناخته شده است، بعد از یک دوره بیماری طولانی مدت درسن هفتاد و پنج سالگی در بیمارستان طالقانی از دنیا رفت.

این مترجم پس از سال ها زندگی در ایتالیا امسال به تهران بازگشته و اعلام کرده بود که قصد دارد استراحت کند و ترجمه نخواهد کرد.

او طی پنچاه سال کار بیش از هشتاد اثر تالیفی و ترجمه از خود بجای گذاشت که از میان آنها اثر مارکز بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت و بارها و بارها به چاپ رسیده است.

واکنش پناهی به روحانی

جعفر پناهی فیلمسازی که در ایران با مشکلات متعددی روبرو است، به پیام رییس جمهور ایران برای سینماگران به مناسبت جشنواره فجر عکس العمل نشان داد.

آقای پناهی در این نامه به “خطر پوپولیسم حسن روحانی” اشاره کرده و به بخش هایی از پیام روحانی که در آن به “تلاش برای بازگرداندن تماشاگر قهر کرده از سینما” تاکید شده، تاخته است.

آقای پناهی با اشاره به تاسف خود از پیام روحانی می گوید: «آقای روحانی خوب می داند که سالانه بیش از صد فیلم در ایران ساخته می شود که نود و پنج درصد فیلم هایی است که تماما اختصاص به همان نقطه های روشنی که ایشان می گویند دارد و فقط پنج درصد و یا کمتر است که تلاش می کنند به مردم دروغ نگویند و نقاط را آن گونه که هستند به تصویر بکشند، که نود درصد از این پنج درصد هم هرگز اجازه نمایش نمی یابند.»

ششمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر

یکی از جشنواره هایی که تحت الشعاع جشنواره فیلم فجر قرار می گیرد، جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.
این جشنواره که امسال ششمین دوره اش را برگزار می کند، در رشته های مختلفی چون نقاشی، تصویرسازی و عکس سعی دارد چهره یک ساله هنرهای تجسمی ایران را ترسیم کند.

این جشنواره که امسال ششمین دوره اش را می گذراند، در دو بخش بین الملل و داخلی برگزار می شود، اما در هر دو حیطه چندان موفق به جلب هنرمندان به نام ایران و جهان نشده است.

فرمان آرا- عکس از ایسنا

فرمان آرا- عکس از ایسنا

فرمان آرا و واکنش به وزارت ارشاد

بهمن فرمان آرا که پس از مدت ها قصد دارد فیلمی بسازد و از تغییر شرایط در ایران خشنود به نظر می رسید، به درخواست وزارت ارشاد برای کنار گذاشتن محمدرضا گلزار از بازی در فیلم جدیدش واکنش نشان داد.

آقای فرمان آرا ضمن فاش کردن این درخواست وزارت ارشاد گفت که حاضر نیست ممنوع الکاری گلزار را بپذیرد و اصرار دارد که این بازیگر نقش اول فیلم او را به عهده بگیرد.

این فیلمساز به سخنان روحانی در این مورد که “هنرمند ممنوع الکار نداریم” اشاره کرده و گفته است که تقاضای لغو قرارداد گلزار را نمی پذیرد.

گلزار از سال ۱۳۸۷ ممنوع الکار است و برخی علت آن را عکس های منتشر شده این بازیگر در کنار گوگوش و ابی می دانند.

پوزش سعید راد

سعید راد بازیگر سینمای ایران در افتتاحیه جشنواره فجر از بازیگران سینمای پیش از انقلاب، بهروز وثوقی و محمد علی فردین، یاد کرد اما خیلی زود مجبور به عذرخواهی شد و آن حرف ها را “احساساتی” خواند.

آقای راد در افتتاحیه جشنواره گفت: «می‌خواهم به‌عنوان یک بازیگر، اجازه بگیرم که از بزرگان بازیگری و سیاسیون که این بخشندگی و مهربانی را داشته باشند که من به‌عنوان یک بازیگر جرأت پیدا بکنم که یادی داشته باشیم از بزرگان بازیگری،‌ آقای فردین و آقای بهروز وثوقی. چه بخواهیم و چه نخواهیم آن‌ها ستون‌های سینمای ما بودند.»

در پی این سخنان، رییس دیوان عدالت اداری ایران ضمن حمله به سعید راد، دو بازیگر مورد اشاره را افراد فاسد قبل از انقلاب خواند و در پی آن سعید راد در مصاحبه ای گفت: « من اگر مزاحم مسئولان جشنواره شدم و به خاطر احساساتم برای آن‌ها مشکلاتی پیش آمد و یک لحظه حرف‌هایی زدم که از منطق خارج شد عذرخواهی می‌کنم اما نظام جمهوری اسلامی در دنیا تثبیت شده است و همه در مقابل قدرت آن سر تعظیم فرود آورده‌اند.»

بهروز وثوقی ضمن تشکر از سعید راد، اظهار امیدواری کرده بود که برای او مشکلی پیش نیاید.