آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در میان جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - عکس از اسوشیتدپرس

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در میان جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – عکس از اسوشیتدپرس

آیت الله خامنه ای رهبر ایران تهدید آمریکا به دخالت در سوریه را فاجعه ای قطعی برای منطقه دانست و گفت “هرگونه دخالت و جنگ طلبی یقیناً به ضرر آتش افروزان خواهد بود.”

رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه ( ۲۸ اوت) در دیدار با اعضای هیئت دولت ایران با اشاره به تهدیدات آمریکا درباره حمله به سوریه گفت: “اگر چنین اقدامی انجام شود، امریکاییها قطعاً همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند کرد.”

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ا ی افزود: “این دخالت معنایی غیر از آتش افروزی و جنگ طلبی ندارد.”

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: “دخالت قدرتهای فرامنطقه ای و خارجی در یک کشور، نتیجه ای جز آتش افروزی نخواهد داشت و نفرت ملتها از آنها را نیز افزایش خواهد داد.”

رهبر ایران همچنین گفت: “این آتش افروزی همچون جرقه ای در انبار باروت است که ابعاد و پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.”

از سوی دیگر به نوشته خبرگزاریها، مقامات کاخ سفید از احتمال حمله نظامی محدود فردا، پنجشنبه بیست ونهم اوت، سخن می گویند.

به گزارش ایسنا، مقامات ارشد دردولت باراک اوباما، به روزنامه واشنگتن پست گفته اند که کاخ سفید درحال بررسی انجام یک حمله محدود به سوریه است. واشنگتن پست نوشته است که واکنش احتمالی از سوی واشنگتن یک حمله دریائی از دریای مدیترانه خواهد بود که بیش از دو روز طول نخواهد کشید.

وبسایت تابناک نیز نوشته است: در روزهای اخیر، تهدیدات کشورهای غربی درباره انجام اقدام نظامی علیه سوریه‌، به شکلی بی‌سابقه‌‌ افزایش یافته است و در این میان، برخی منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند در پی ناکامی عوامل واسطه میان ایران و آمریکا برای توافق درباره سوریه، چشم‌انداز حمله نظامی به این کشور از همیشه جدی‌تر شده است.

پایگاه اینترنتی دبکا فایل، وابسته به محافل امنیتی دولت اسرائیل نوشته است که تلاش‌های اوباما برای رسیدن به توافق‌ با ایران بر سر سوریه جهت جلوگیری از انجام اقدام نظامی در این کشور‌ ‌ناکام‌ شده و بنابراین، هم‌اکنون نیروهای نظامی کشورهای گوناگون در سراسر خاورمیانه در حالت آماده باش کامل‌اند.

بنا بر ادعای دبکا، رئیس‌جمهور آمریکا دو واسطه را ‌‌ـ به صورت موازی ـ مسئول گفت‌و‌گو با ایران کرده بود؛ یکی از این دو، “جفری فلتمن”، معاون دبیر کل سازمان ملل و دیپلمات سابق آمریکایی بود که روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

واسطه دیگر، سلطان قابوس، پادشاه عمان بود که برای دیدار با عالی‌ترین مقامات ایرانی به تهران سفر کرد؛ اما به نوشته دبکا، وی نیز نتوانسته ایران را در رسیدن به توافقی درباره سوریه متقاعد کند.

همچنین به نوشته دبکا، هشدار آیت الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر این که در صورت حمله آمریکا، همه خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد، پاسخی بوده که به سلطان قابوس داده شده است.

حمله شیمیایی روز چهارشنبه هفته گذشته در نزدیکی دمشق بیش از سیصد کشته و بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه، حکومت سوریه را مسئول این حمله دانسته اند.

وزیردفاع آمریکا با بیان اینکه کشورش برای حمله نظامی به سوریه آماده است، گفت: نیروهای دریایی آمریکا، آماده هستند تا با فرمان بارک اوباما رییس جمهور این کشور عملیات نظامی خود را به سوریه آغاز کنند.

هگل این موضوع را پس از آن عنوان کرد که یک مقام پنتاگون گفت نیروی دریایی حضور در مدیترانه را با چهارمین کشتی جنگی مسلح به موشک های کروز گسترش خواهد داد.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، به منظور بررسی واکنش در قبال کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه، خواستار فراخوانی پارلمان شده است.

کامرون با بیان اینکه رییس مجلس با فراخواندن نمایندگان از تعطیلات تابستانی و تشکیل جلسه پارلمان در روز پنجشنبه این هفته موافقت کرده است، گفت: مجلس در این جلسه “پیشنهاد صریح دولت” در مورد واکنش نسبت به حمله شیمیایی در سوریه را به بحث و رای گیری خواهد گذاشت.

وی افزود: “نیروهای مسلح بریتانیا طرح‌هایی را در مورد عملیات نظامی در سوریه تهیه کرده‌اند، اما هنوز در مورد چنین عملیاتی تصمیم‌گیری قطعی انجام نشده است.”

از سوی دیگر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه اتهاماتی را که به دولت سوریه نسبت داده می شود رد کرد و گفت: “حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه انجام نشده است و صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.”