دکل های برق – عکس از رویترز

دکل های برق – عکس از رویترز

تابستان گرم در ایران و درجه حرارت متوسط ۴۰ درجه ای در اغلب شهرها اوج مصرف برق در سراسر این را به همراه داشت که به دنبال آن ذخیره عملیاتی برق نیروگاه‌های این کشور صفر رسید.

با آغاز موج جدید گرما، اوج مصرف برق ایران از مرز ۴۷ هزار مگاوات عبور کرد و به دنبال آن عملا روز گذشته ذخیره عملیاتی برق نیروگاه‌های این کشور صفر شد. چنین اوج مصرفی خاموشی در چند شهر ایران را به دنبال داشت.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: روز گذشته پیک مصرف برق ایران بار دیگر از مرز ۴۷ هزار مگاوات عبور کرد و به ۴۷ هزار و ۱۰۵ مگاوات رسید.

احتمال جیره بندی برق در ایران در ماه آتی

«استفاده طولانی از دستگاه‌های سرمایشی به ویژه در ساختمان‌های دولتی، ادارات و سازمان‌های مختلف» حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار مگاوات مصرف بیشتر را به شبکه برق ایران تحمیل کرده است که این موضوع هفته گذشته منجر به «خاموشی‌های پراکنده و موقتی» در برخی از شهرهای این کشور شد.

صنعت برق ایران از ظرفیت تولید نزدیک به ۷۱ هزار مگاوات برق در نیروگاه های حرارتی، برق-آبی و اتمی برخوردار است که برای تابستان سال جاری امکان تولید عملیاتی ۴۹ تا ۵۰ هزار مگاوات برق وجود دارد. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به نظر می رسد این افزایش ده درصدی برای تابستان گرم و میزان مصرف ایرانیان کافی نیست. مسئولان وزارت نیروی این کشور هشدار دادند در صورتی که مردم «در تیر و مرداد ماه سال جاری» در مصرف این انرژی پاک صرفه جویی نکنند، «خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده» در انتظار آنان خواهد بود.

به گفته مسئولان ذی ربط صرفه جویی ۱۰ درصدی برای جلوگیری از این جیره بندی احتمالی کافی است.

دلایل این افزایش بی رویه چیست؟

سید زمان حسینی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران «دستگاه‌های سرمایشی» را عمده دلیل اوج گیری مصرف برق تابستانی در استان تهران عنوان کرد و پیش بینی کرد استان های تهران، البرز و قم «حدود ۵٫۵ درصد رشد مصرف» داشته باشند اما احتمال آن است که این افزایش تا «نزدیک ۲۰ درصد» هم خواهد رسید.

از آن جایی که عمده دلیل این کمبود ذخیره عملیاتی نیروگاه‌های برق ایران مصرف بالای دستگاه های سرمایشی عنوان شده، پیش بینی‌های مسئولان وزارت نیرو هم نشان می دهد که اگر روند رشد مصرف برق در بخش تقاضا تداوم داشته باشد، مصرف برق ایران از ۴۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات عبور کرده و حتی به مرز ۴۹ هزار مگاوات خواهد رسید.

با این وجود هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاموشی های پراکنده در سطح ایران را ناشی «از مشکلات فنی در شبکه برق» این کشور عنوان کرد. به گفته این مقام مسئول راندمان و بازده نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بخار «به‌طور طبیعی با افزایش دمای محیط کاهش می‌یابد».

سید محمد هاشمی مدیرعامل توزیع نیروی برق تهران هم با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف، تهران با کمبود برق دست و پنجه نرم نمی‌کند، دلیل برخی از خاموشی‌های پراکنده را دستکاری فیوز برق توسط برخی از مشترکان اعلام کرده است.

حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون آی.سی.تی و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران متوسط میزان برق در کشور را ۳برابر میانگین جهانی عنوان کرد و گفت، مصرف برق در ایران «به علت ارزانی» بالا است.

وی اختلاف میان هزینه‌های تمام‌شده و درآمد حاصل از فروش برق در این کشور را هنگفت و دلیل بی اشتیاقی بخش خصوصی برای حضور در این صنعت دانست.