سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - عکس از گتی ایمجز

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران – عکس از گتی ایمجز

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ابراز تمایل جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا برای سفر به ایران به منظور تلاش برای بهبود روابط گفت: “اینکه ایشان ابراز علاقه کردند که بین ایران و انگلیس و برای بهبود روابط اقدامی انجام دهند باید گفت اگر این اراده وجود دارد ایشان اول از لندن شروع کنند تا تهران.”

سید عباس عراقچی روز سه شنبه در جریان مصاحبه مطبوعاتی هفتگی در جمع خبرنگاران گفت: “ما خواهان قطع رابطه نبودیم بلکه اقدام قطع ارتباط از طریق دولت انگلیس صورت گرفته و تبعا باید از آن ناحیه اقدامی برای رفع این مشکلات انجام شود.”

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اظهارات جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس درباره تمایلش برای سفر به تهران و اظهار امیدواری نسبت به بازگشایی سفارت دو کشور خاطرنشان کرد: “هیچ درخواست رسمی برای سفر به تهران صورت نگرفته است.”

وی افزود: اظهارات منتشر شده در رسانه‌ها درباره اظهارات ایشان کاملا گویا است. ما از اینکه آقای استراو و هر کس دیگری که علاقمند به سفر به ایران باشد بتواند این سفر را انجام دهد خوشحال خواهیم بود. ملت ایران، ملت مهمان‌نوازی هستند.”

وی ادامه داد: “درباره روابط ما با اتحادیه اروپا هم سیاست کلی ایران رفع تنش‌های موجود و اعتمادسازی است که شامل دولت انگلیس هم خواهد شد.”

وزیر خارجه سابق بریتانیا در گفتگویی با بخش فارسی شبکه بی بی سی که روز یکشنبه منتشر شد، ابراز امیدواری کرده است که روابط دو کشور در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بهبود پیدا کند و سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن بازگشایی شود.

آقای استراو گفته است که به دولت حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران خوشبین است و بعد از پیروزی آقای روحانی در حالی که سفارتخانه های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای رئیس جمهور منتخب ایران پیام تبریک فرستاده است.

عراقچی از سوی دیگر در پاسخ به اینکه آمریکا و دولت انگلیس برای مذاکره با ایران بعد از انتخاب آقای روحانی چراغ سبز نشان داده‌اند، فکر می‌کنید این کشورها با حسن نیت وارد مذاکره با ایران می‌شوند و این امر خیر اتفاق می‌افتد؟ گفت: “اینکه خیلی از کشورها از جمله غرب و اروپایی‌ها به طور رسمی و غیرسمی برای گفت‌وگو و تفاهم بیشتر با ایران اظهارنظر کرده‌اند امر مطلوبی است، اما در رابطه با آمریکا کار ما از چراغ سبز گذشته است. ما منتظر تغییر عملی در رفتار آمریکایی‌ها هستیم.”

وی گفت:‌ “ما این تجربه را در رابطه با آمریکایی‌ها پیش از این داشته‌ایم و آنچه ملاک تغییر نگاه ما نسبت به آمریکایی‌هاست رفتار آنها در صحنه عمل است.”

در بخش دیگری از این مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره انتقادات مطرح شده در قبال ۳۰۰ سفر خارجی رحیم مشایی و همچنین اخبار منتشر شده درباره فهرست همراهان محمود احمدی نژاد در سفر اخیر به مسکو گفت: “در هر دو موضوع وزارت خارجه دخیل نیست”.

وی افزود: “آقای مشایی به عنوان هیات همراه رییس جمهور این سفرها را رفته‌اند و طبعا ریاست محترم جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید اطلاعات لازم را در این باره ارائه کند. البته ما درک می‌کنیم که اگر نمایندگان سوالی داشته باشند ناچارا از وزارت خارجه باید صورت گیرد.”